Udstationering til Spanien

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

solskinsglad

Re: Udstationering til Spanien

Indlæg af solskinsglad » 05.10.2011 18:58:44

fundiver199 skrev:Thja. Jeg har nu noget svært ved at se, hvad problemet er. Hvis jeg ønsker at "hjælpe" min kone til at komme til at bo i Spanien, hvorfor i himlens navn skulle jeg så lade mig skille fra hende, før jeg flyttede dertil? Så kan jeg da lige så godt bare undlade at ophæve ægteskabet, selvom vores samliv måske er afbrudt. Og der er jo alligevel ikke noget krav om samliv, når man udnytter den fri bevægelighed. Men til gengæld er der et krav om selvforsørgelse, som igen ikke påvirkes af, om vi er gift eller ej.

Opholdsdirektivet er ikke særligt præcist på dette punkt, idet det blot hedder sig, at der skal forevises "et dokument der attesterer, at der består en familiemæssig tilknytning eller et registreret partnerskab".

Men en civilstandsattest fra det land, hvor unionsborgeren sidst har boet, må vel kunne klare den sag? Så måske er den her diskussion "much ado about nothing". Hvis man f.eks. bor i Danmark, må man vel kunne gå op til kommunen og få dem til at udskrive et stykke papir, hvor der står, at man (stadig) er registreret som værende gift med den og den, og så er den historie vel ikke længere?

Og det dokument må så selvfølgelig, som mh skriver det, højest være f.eks. 3 måneder gammelt. Men det er jo heller ikke noget problem, når man skal søge om opholdskort senest 3 måneder efter sin flytning.

Hele denne diskussion drejer sig jo om, hvorvidt en person, der f.eks bor i Portugal, kan tvinges til at rejse til Sverige eller Brasilien, eller hvor man nu i sin tid er blevet gift, for at få udstedt en ny original vielsesattest, fordi vedkommende skal flytte til Spanien. Og sådan kan det naturligvis ikke være - det ville jo være fuldstændig tåbeligt og vanvittigt, uanset om vi så taler om EU-regler eller andre regler.

Hvis man er blevet skilt, så er det jo sket i det land, hvor man boede, og ikke i et andet land, hvor man blev gift for 30 år siden og ikke har sat sine ben sidenhen.
Tåbeligt eller ej, så er det faktisk sådan, det er.

Vi har netop bosat os i Spanien, og forinden da, havde vi boet i Danmark, så selvom ægteskabet var indgået i Cuba, var de registreret i Danmark. Der findes ingen civilstandsattest i Danmark, og de er bekendt med problemet på den danske ambassade i Madrid, så de har et standardbrev, som man kan få udstedt (mod betaling af 109 euro OG fremvisning af original vielsesattest), der fortæller immigrationsmyndighederne i Spanien, at ægteskabet er lovligt i Danmark, men at der ikke findes et civilregister, hvorfor den ønskede dokumentation ikke kan udstedes i Danmark.

Dette brev skal efterfølgende legaliseres af de spanske myndigheder (ambassaden kan ikke legalisere).

Resultat:
a) Man skal bruge (ny) original fra vielsesmyndigheden (dvs. fra Cuba i vores tilfælde), der enten koster en rejse, gode familiære forbindelser eller en bureukratisk proces på landets ambassade.
b) Man skal bruge en erklæring, der viser, at ægteskabet også er gyldigt i Danmark.

optimisten1

Indlæg af optimisten1 » 08.11.2011 15:28:44

Vi bor nu på Mallorca og har idag været inde og søge om NIE til min kone.

Vi blev gift 29 Juli i Danmark og havde fået oversat vielsesattesten til Spansk, af stats. aut translatør i Danmark, og Apostel stempler fra ambassaden.

Det var ikke nok, de ville ikke godtage oversættelsen fordi vielsesattesten er 3mdr og 10 dage gammel, uanset den blev oversat og fik apostel indenfor de 3 måneder, det kom som en træls overraskelse.

Alle andre dokumenter blev indsamlet:
Kopi af lejekontrakt med begge navne
Kopi af alle sider i hendes pas
Kopi af mit pas + NIE
3 Pas billeder
Kopi af Vielsesattest med apostel - Det var korrekt med apostel fra ambassaden, men oversættelsen skulle være lavet i spanien
Empadronamiento comun - Udskrift fra kommunen der viser vi bor sammen på adressen, den var relativ simpel at få.

Vi har fået 10 dage til at aflevere en ny oversat vielsesattest, den skal inden aflevering sendes fra Danmark, og derefter oversættes her i Spanien.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2011 07:43:26

Den måde, som Spanien administrerer det her på, må være klart ulovlig efter EU-reglerne, så hvorfor klager I ikke til EU-kommissionen? Selvfølgelig kan det ikke være meningen, at der skal fremskaffes papirer, som kræver en rejse til f.eks. Cuba eller et besøg på en måske ikke-eksisterende ambassade (næppe alle lande har vel ambassader i Spanien), når man flytter fra et EU-land til et andet. Det har jo ikke det fjerneste med fri bevægelighed at gøre, men er ren og skær chikane og obstruktion.

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 09.11.2011 12:12:36

Spanien er tydeligvis ikke vant til at kende EU-regler. Jeg har flere gang fået misvisende oplysninger, og INGEN ved, at der kan være forskel på EU-regler og spanske regler. Fx er jeg blevet oplyst at min mand vil få permanent opholdstilladelse om to år, når hans (EU-)opholdstilladelse udløber. Vi har angiveligt søgt efter EU-regler og er blevet behandlet efter nationale regler :roll:

Vore sag endte med at være en tur omkring SolvIt, der dog ikke var meget behjælpelige, da de ikke kendte til spanske forhold, og ved henvendelse til det spanske SolvIt, fik de svar der absolut intet havde med noget at gøre, og som jeg blev bedt om at kommentere på. Det spanske SolvIt kendte tilsyneladende heller ikke til processen med at søge om opholds- og arbejdstilladelse i Spanien.

Besvar