Umuligt at låne i banken!??

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Falken
Geografisk sted: Turkey

Umuligt at låne i banken!??

Indlæg af Falken » 08.11.2011 18:51:40

Hej alle sammen

Min mand har nu været i Danmark i snart to år. Han har en midlertidig arbejds- og opholdstilladelse, som skal vi forny til december.
Det bliver ikke noget problem, for vi har stadig samme betingelser, som da vi søgte - ja faktisk bedre, da min mand har haft fast arbejde siden 1. maj. Desuden så venter vi tvilinger til april, så livet er bare herligt.

Vi vil nu gerne købe et lille hus, da vi ikke kan blive boende ret længe i vores lille 2-vær. lejlighed på 60 kvm. Vi er også trætte af at smide penge ud af vinduet til en udlejer hver eneste måned.
Vi søger ikke noget vildt dyrt, vi har kigget efter bolig til under en million.

Vi har været i banken og snakke om muligheden for et lån. Vi har ca. 600.000 a-indkomst sammen om året. Jeg har så desværre en høj studiegæld, men ellers er der ingen skeletter i skabet.

I dag fik jeg email fra banken, de har kigget på vores sag og siger nu, at vi kan kun låne på baggrund af min indtægt - min mands indtægt kan ikke komme med i regnskabet, da han har midlertidig opholdstilladelse! Hans penge er åbenbart ikke lige så gode som mine!

Er der andre, der kender til den problemstilling? Er det mon alle banker, der har den regel?

Vi er så skuffede - nu må vi så åbenbart bide i det sure æble og finde en lejelejlighed, hvor vi kan smide 5000-6000 kr. vær hver måned bare på husleje - ja, for der kan min mands penge jo godt bruges!

Er spændt på at høre, om andre har været i samme situation.

Hilsen Falken

Helate

Re: Umuligt at låne i banken!??

Indlæg af Helate » 08.11.2011 19:43:35

Hej

Altså jeg vil tro at det er den midlertidige opholdstilladelse de lægger vægt på, da det er en potentiel risiko for dem - hvad nu hvis han teoretisk ikke fik forlænget. Jeg ville dog hvis jeg var jer, blot prøve i en anden bank/realkredit institut. Der kan være store forskelle.

Altså jeres samlede indtægt lyder høj nok til et hus selv noget over 1 mill, men hvis de kun vil give lån baseret på din indkomst, kan det selvfølgelig være din indtægt alene ikke er nok.

Jeg er i en smule samme situation forstået på den måde, at jeg er endnu ikke familiesammenført med min kæreste og hun kan ikke påvise en indtægt efter vi bliver familiesammenført, så jeg kan kun låne ud fra min indkomst. Men jeg har dog fået en forhånds-godkendelse på en del mere end blot en million - så igen tror jeg at I skal prøve en anden bank.

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 08.11.2011 21:08:35

Jeg tror også at er foreskel på bankernes holdning.
Vi lever stadig i også snart 2 år og af kun min lønindkomst, for min hustru går stadig på sprogskolen, og ville gerne flytte fra provinsen til en større by, og banken har ja til husskift, når min hustru engang får fast job.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2011 07:08:19

Generelt har bankerne strammet deres kreditvurderinger og er ikke særlig sultne efter at låne penge ud. De er mere fokuserede på at konsolidere deres balance og undgå flere tab end dem, de allerede har lidt.

Som de andre foreslår, kan I prøve at spørge i andre banker. Men ellers kan man også lidt kynisk sige, at det er billigere at bo til leje end at bo i et hus, der f.eks. taber 50.000 i værdi hvert år. Og absolut intet peger på, at boligpriserne er færdige med at falde endnu. Så måske er det jeres held, hvis I ikke kan "få lov" at låne og dermed tabe mange penge på at betale for høj en pris for en ejerbolig.

Helate

Indlæg af Helate » 09.11.2011 08:05:04

Et alternativ kan være andels bolig, som jeg har kigget en smule på. Men skal siges at det i mine øjne er indviklet at gennemskue priserne der. Fordelen KUNNE være at banken hellere vil låne penge til sådan een, da man kun skal have lån på en del af boligens pris.

Og man har stadig fordelen af at eje noget af boligen, når prisstigningerne engang kommer.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 09.11.2011 10:18:13

Jeg tror det er meget et spørgsmål om hvilket pengeinstitut man har og deres syn på en som investeringsprojekt.

Vi har absolut ikke haft nogen problemer med at låne til køb af mit klinikhus, køb af ekstra bil, samt min mand fik et lån til opstart af egen virksomhedog passer et arbejde ved siden af. Han har også kun EU opholdskort midlertidigt (dog 5 år) men hans løn beskeden men absolut en vigtig del af vores økonomi gode nok i vores pengeinstituts øjne

Priserne på fast ejendom i Nordjylland har jo aldrig været så skyhøje som i Købenehavn, så geografi kan også godt spille ind; altså om salgsprisen ligger på et realistisk niveau taget den økonomiske afmatning i betragtning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2011 11:49:55

Selvom det ikke er et decideret ÆUG-emne, vil jeg sige, at man ved køb af fast ejendom i dag bør være meget konservativ i sine dispositioner. Falken taler om, at det er ”ærgerligt at smide 5.000-6.000 kroner væk bare på husleje hver måned”. Men hvis Falken sammenligner med, hvad det koster at bo i ejerbolig, så bør han basere sin sammenligning på et fastforrentet lån med 30 års løbetid og afdrag og ikke på hverken afdragsfri lån eller rentetilpasningslån eller andre kreative og ”smarte” finansieringsformer. Og udgifterne til ejendomskatter samt vand og varme skal selvfølgelig også regnes med i budgettet.

Når man bor i eget hus, har man også udgifter til vedligeholdelse. Men hvis man har finansieret med et traditionelt fastforrentet realkreditlån med afdrag, så kan større renoveringer som oftest finansieres via den friværdi, man derved efterhånden får skabt ved at betale af på det oprindelige lån. Sidder man derimod med et afdragsfrit lån, så er der 0 opsparing, og derfor skal der også sættes et beløb til side hver måned til fremtidige vedligeholdelsesudgifter, da disse ikke kan forventes at kunne lånefinansieres via realkreditten.

Ejendomspriserne i Danmark er stadig næsten 3 gange så høje, som de var for 15-20 år siden, og dermed er der næppe udsigt til prisstigninger de næste 10 år eller mere, da lønninger og byggeomkostninger slet ikke er steget i samme tempo som huspriserne og i øvrigt kun kan forventes at stige ganske langsomt de næste 10 år.

Så køber man i dag, skal der betales af på gælden for, at man kan forvente at have nogen form for friværdi om 10 år samt forblive solvent i mellemtiden. Det har bankerne og realkreditinstitutterne vel efterhånden også indset, og det er givetvis en del af grunden til, at de er i gang med at stramme op på deres kreditvurderinger.

krikris

Indlæg af krikris » 09.11.2011 12:26:01

Enig intet and end fastforrentede lån med afdrag krise eller ej :wink:
Når man ejer bolig i krisetider skal man have is i maven og forstå at ens mobilitet ikke er den samme som i en lejebolig.
At det er en langtsigtet investering, med de ricisi en hvilken som helst investering er. Man bør planlægge sin økonomi efter at mindst en af ægtefællerne er arbejdsløs i en periode og med det udgangspunkt er Falkens bank jo måske inde på noget rigtigt.
Vi som har udenlanske ægtefæller skal i det mindste sørge for at de bliver så etablerede på det danske arbejdsmarked at det vil kunne opnå at få dagpenge, og indtil da vil mange jo nok være lidt tilbageholdende i at investere i mere end den part som beviseligt har en indtægt.

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 09.11.2011 23:04:00

Vi fik samme svar i banken - det er kun min indtægt der tæller.

krikris

Indlæg af krikris » 10.11.2011 06:38:12

Det er krisetider; masser af etnisk danske par får også nej til at låne, men igen vil jeg hævde det er en hel individuel vurdering fra gang til gang og for nogle af os selv med en mand på elevløn (lille indtægt) som har været her mindre en 2 år kan det lykkes også for denne at låne til starten af et lille firma.

Besvar