Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
monies

Hej allesammen
I dag fik min mand sin opholdstilladelse, så nu kan han endelig komme til Sverige og bo sammen med mig. Vi er bare så super glade.
Jeg har et par spørgsmål som jeg håber nogen vil svare på.
1) Kan min mand lande i Kastrup uden problemer, eller
skal han flyve til Sverige med det samme. (Vi har nogle ting at ordne i Danmark)
2) Skal vi samme dag han ankommer melde hans ankomst et eller andet sted - Migrationsverket f.eks. Og skal han hurtigt ha' et svensk personbevis?
Er der andre ting vi bør vide i forbindelse med hans ankomst. Vi vil meget meget nødig lave en fodfejl.
Mvh Monies[/i]
-
skaanebo
Tillykke!
Hvis din mand har fået opholdstilladelsen eller visum klistret ind i sit pas er der ingen problemer i at flyve til Danmark på et svensk Schengen-visum eller med en svensk opholdstilladelse.
Man skal sørge for indrejse til Sverige inden for 6 måneder efter, at tilladelsen er givet, så man behøver altså ikke at haste hen til Folkbokföringen i Sverige, men kan sagtens rejse rundt i Danmark/Europa, inden man bosætter sig i Sverige.
-
monies
Tusind tak Skaanebo
Du svarer altid meget klart og tydeligt. Jeg ved ikke hvad vi skulle ha gjort uden dig og andre i dette forum. Jeg tror slet ikke det var lykkedes for os
Mange venlige og glade hilsner fra Monies
-
Naf9
- Geografisk sted: Finland
-
Kontakt:
Mange gange tillykke!! Jeg er glad for at det lykkedes for jer!

-
Joy
Jamen, tillykke, jeg håber også det går ligeså godt for mig og min mand, nu skal jeg jo igennem samme mølle som dig, forresten søgt I via EU-reglerne ellerde nationale svenske regler?? Hvo
Endnu en gang tillykke!!! Held og Lykke!!
-
Joy
Glemt at skrive, hvor lang tid tog hele processen fra han søgte OT i sverige til han fik sin opholdstilladelse???
-
chris
først stort tillykke
hvis I har brugt EU reglerne som vi har får man ikke mere noget klistret ind i passet men derimod et fint kort som man skal have med sig hvis man rejser da det er bevis for at man må opholde sig i EU.
Christina
-
Joy
Okay,
Men det er da kun hvis man benytter sig af EU-reglerne, jeg har bare fået at vide at man får klistret opholdstilladelsen i passet når den er i orden, jeg har tænkt mig at søge via de svenske nationale regler.
-
Annette
FEDT - STORT TILLYKKE HERFRA !!!!
Velkommen hjem til Sverige!
Vi fik opholdstilladelsen indsat i passet på ambassaden i min mands hjemland og så skal man ikke foretage sig yderligere. Vi besøgte migrationsverket kort tid efter hjemkomst, men det var ikke nødvendigt, da opholdstilladelsen allerede var i passet. Hvis I kun får et visum indsat på ambassaden, skal i besøge migrationsverket for at få opholdstilladelsen indsat.
Jeg er nysgerrig: Hvor lang opholdstilladelse opnåede I?
-
monies
Tusind tak for jeres lykønskninger. Det varmer så meget. Vi søgte på de svenske nationale regler, og det tog 4 måneder fra ansøgningen var indgivet og til opholdstilladelsen kom. Jeg har mailet med jævne mellemrum til Migrationsverket, for at høre til sagen, og de skrev hver gang at vi skulle regne med, at der gik 6 måneder inden afgørelsen kom. Så vi blev meget overraskede og meget glade da tilladelsen kom i tirsdags. Min mand har fået en merkat med opholdstilladelse klistret ind i sit pas på ambassaden i Kampala. Den gælder 2 år. På mandag kommer min mand og jeg glæder mig så meget at jeg hverken kan spise eller sove. Nu gælder det om at finde et job i Sverige. Det er sikkert ikke nemt for en ung ufaglært pige som mig. Min uddannelse har jo ligget stille, da jeg har opholdt mig meget i Afrika. Men det skal nu nok lykkes at finde job, om så jeg skal gå med aviser
Mange venlig hilsner
Monies
-
Joy
Hej monies,
Jeg skal lige spørge dig, om du også har købt dig en bostadsrätt i sverige, for netop at få din mand op??
Synes du det har været svært at søge via de nationale svenske regler??? Jeg har nemlig også tænkt mig at søge via disse regler for at få min mand op. Det vil være dejlig, hvis du kunne komme med nogle guld korn (ved at søge via de regler)

-
monies
Hej Joy
Det er sådan set ikke svært at søge via de svenske nationale regler. Men dog ikke så enkelt som jeg regnede med. Jeg vil prøve at beskrive det så kort som muligt. Da min mand sidste gang var i Danmark på visum, kørte vi til Sverige og købte en meget billig lejlighed (bostadsrätt) et godt stykke oppe i Sverige (kun med det formål at få min mand herop). Den gang var der forskel på Migrationsverkets behandlingstider, og vi valgte det län der havde den korteste behandlingstid. Lige efter at jeg havde købt lejligheden, blev reglerne lavet om, så behandlingstiden blev ens over hele Sverige. Ærgerlig, men alligevel ville jeg ikke ha' haft mulighed for at købe en lejlighed i Malmø og omegn. Min lejlighed er lille men rigtig fin og kostede kun 20.000 kr. Desuden er huslejen kun på 1500 om måneden, og det er billigt.
Derefter blev jeg folkebogført, og fik et svensk personnummer. Så tog vi til Uganda og min mand indgav sin ansøgning på den svenske ambassade (husk at få den rigtige formular). Efter 7 uger blev vi begge kaldt til samtale på ambassaden. Det var ubehageligt, men ikke svært. Vi havde lavet en fin mappe med alt hvad der omhandlede vores forhold og ægteskab (vi blev gift i Uganda). Den ville de ikke modtage på ambassaden i Uganda, og derfor sendte vi den til Migrationsverket. I løbet af de 4 måneder det tog at behandle sagen fik jeg ad to omgange skemaer jeg skulle udfylde og returnere til Migrationsverket (jeg har en rigtig flink nabo, der videresendte posten). Nemme spørgsmål. Efter 4 måneder fik min mand sin opholdstilladelse.
En meget kort beskrivelse, men du kan finde en masse detaljer i dette forum. Vil også lige tilføje at Sverige virkelig er et dejligt land.
Til sidst vil vi ønske jer held og lykke.
Mange venlige hilsener Monies og Henry