Så ändrede situationen sig i Libyen (Tillykke til folket i Libyen. Jeg önsker jer et liv i frihed og demokrati).
Det betyde samtidig, at min mand skal forlade Sverige for at vende tilbage til Libyen. I den forbindelse tänker jeg over forskellige muligheder og håber at jeg må vende tankerne med jer.
Jeg er dansk, arbejder i Danmark og har boet de sidste 8 år i Malmö
Min mand er fra Libyen, har boet snart 3 år i SE. Har et afslag på asyl og skal vende tilbage til Libyen, når borgerkringen er slut. Hvad den givetvis er nu.
Vi blev käreste i oktober 2010
Vi flyttede sammen 1. september 2011 (oplyste om dette til Migrationsverket)
Vi blev gift af en imam 14. september 2011 (af en imam uden vielsesret)
Vi venter på hindersprövning for at kunne gifte os. Desvärre er der 8 ugers ventetid.
Som jeg kan se det - er der 3 muligheder:
Mulighed 1: (ingen anelse om dette er en reel mulighed)
Vi angiver en ansögning efter EU-reglerne som sambo - vel vidende at vi får et afslag, da vi kun har boet sammen nogle måneder. Men måske kan vi köbe lidt tid, således at vi kan nå at blive gift ? Eller skal vi närmere forvente et afslag i löbet af et par dage ? Nogle erfaringer ?
Jeg läste dette på nettet:
"De par som vigs av en ortdox-kristen präst, en imam eller en rabbin som saknar vigselrätt blir då sambo i lagens mening"
Har det nogen betydning eller er det önsketänkning ?
Mulighed 2: (denne burde kunne lade sig göre)
Han rejser tilbage til Libyen.
Jeg rejser til Libyen og vi bliver gift i Libyen.
Vi får registreret vores ägteskab i Sverige
Han söger visum tilbage til Sverige efter EU-reglerne
Mulighed 3:
Min mand går i hi
Vi kunne selvfölgelig have giftet os tidligere
Der er tydeligvis mange herinde med en stor viden og som hjälpsomt deler ud af deres viden - så jeg håber, at I også vil give mig lidt sparring. Måske har jeg overset noget.
En god weekend til jer alle
Gitte