Dansker giftes med en fra USA
-
fundiver199
Re: Dansker giftes med en fra USA
PS. Endelig er det jo også en mulighed, at I kan bo sammen de cirka 12 måneder i et andet EU-land end Danmark. Læs: "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land". Som førtidspensionist er der jo ikke noget, der binder dig til Danmark, så de 12 måneder kan I jo f.eks. tilbringe under varmere himmelstrøg i Grækenland eller Spanien, eller hvad der nu kunne friste. Her er leveomkostningerne typisk også noget lavere end i DK, så din førtidspension rækker længere.
Du skal så dog i øvrigt lige være opmærksom på, at din førtidspension bliver nedsat, når du bliver gift. Så måske var det bedre at bo de 12 måneder i UK eller Norge eller et andet sted, hvor der måske kan være mulighed for, at din kone kan få et job, der giver en rimelig løn. Især Norge kunne være interessant i den sammenhæng, men leveomkostningerne er meget høje, så det er et skidt sted at bo, hvis man ikke arbejder.
Du skal så dog i øvrigt lige være opmærksom på, at din førtidspension bliver nedsat, når du bliver gift. Så måske var det bedre at bo de 12 måneder i UK eller Norge eller et andet sted, hvor der måske kan være mulighed for, at din kone kan få et job, der giver en rimelig løn. Især Norge kunne være interessant i den sammenhæng, men leveomkostningerne er meget høje, så det er et skidt sted at bo, hvis man ikke arbejder.
24-års reglen er ikke noget problem, og jeg er 33 år, så tilknytningskravet burde heller ikke være et problem. Bankgarantien er nok et problem, men det kan der jo arbejdes på. Jeg har dog været på kontanthjælp et stykke tid. Det stoppede da jeg fik min førtidspension for 1 år siden. Men det bliver vel så desværre stadig et problem der ikke kan omgåes?fundiver199 skrev:Ja det vil det, men kun hvis hun får en opholdstilladelse i Danmark. Eller må hun kun være her i 90 dage pr. 6 måneder. Hvis I bliver gift, kan I jo ganske enkelt søge om FS i Danmark, hvilket er fuldstændig det samme som det, der i USA skaldes spouse visa. Og til den tid skulle den nye regering jo gerne have rullet reglerne tilbage til cirka 2010, så det bliver lidt mere rimeligt, end det er i dag. Der vil så igen være en 24-års regel, et tilknytningskrav, hvis du er under 28 år, du skal stille bankgaranti på 50.000, du må ikke have modtaget kontanthjælp i x antal måneder, du skal have en passende bolig og så videre.
Men opfylder I alt det, så er det jo helt lige du af landevejen at søge om og opnå familiesammenføring. Du kan læse om de nuværende regler under "jeg vil... familiesammenføres", men skal så selvfølgelig bare tage hensyn til de ændringer, som den ny regering har annonceret, at den vil gennemføre. Hvis I efter 12 måneder udvandrer til USA, bortfalder din kones opholdstilladelse i Danmark så bare.
Jeg prøver at se på den mulighed.fundiver199 skrev:Der er desværre ingen mulighed i dansk lov for at få en opholdstilladelse, der på forhånd er sat udløbsdato på, men hvor kravene til gengæld er mindre strenge. Men ud over familiesammenføring kan man jo også få opholdstilladelse for at arbejde eller studere i Danmark. Så hvis det er nemmere for jer at leve op til de krav, der stilles der, er det jo også en mulighed. Igen bortfalder tilladelsen så bare, når din kone udvandrer og rejser hjem til USA.
Ja jeg tror min førtidspension sænkes fra ca. 12.000 månedligt til 10.000 månedligt, hvilket jo er en del. Men det må bare kunne lade sig gøre at bo og leve billigt for os begge to i det års tid.fundiver199 skrev:PS. Endelig er det jo også en mulighed, at I kan bo sammen de cirka 12 måneder i et andet EU-land end Danmark. Læs: "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land". Som førtidspensionist er der jo ikke noget, der binder dig til Danmark, så de 12 måneder kan I jo f.eks. tilbringe under varmere himmelstrøg i Grækenland eller Spanien, eller hvad der nu kunne friste. Her er leveomkostningerne typisk også noget lavere end i DK, så din førtidspension rækker længere.
Spørgsmål ved "Flytte til Sverige / EU-land"
1. Ret til indrejse
Under "Ret til indrejse" er kravene "være visumfri", "have et gyldigt visum", eller "have en opholdstilladelse eller et opholdskort, der fritager ham/hende fra det normale visumkrav".
Det burde være klaret hvis hun kommer til Danmark på et besøgsvisum, og vi bliver gift her i Danmark?
2. Ret til ophold i mere end 3 måneder
Vil jeg som førtidspensionist komme i kategorien "Person med tilstrækkelige midler"? Der står at man kan udnytte retten til "fri bevægelighed" hvis "6) Du er (førtids)pensionist og tager din (førtids)pension med dig til et hvilket som helst andet EU/EØS-land."
En mulig plan?
Hun kommer til Danmark på et besøgsvisum. Vi bliver gift her i Danmark, og inden de 3 måneder er forbi, rejser vi til et andet EU/EØS-land. Vi har begge "ret til indrejse". Mig fordi jeg er EU/EØS-borger, og hende fordi hun opfylder de visum-krav nævnt i "1".
Senest 3 måneder efter vi er flyttet til et andet EU-EØS-land, ansøger vi landets myndigheder om et registreringsbevis til mig, og et opholdskort til hende. Omend ikke andet så for at have beviser om vores intention om at bo der. Skulle vi ønske det, kan vi dog tage tilbage til Danmark efter at have boet i det andet EU-EØS-land i over 3 måneder, og dette er muligt så længe vi kan bevise at vi har boet der, og ikke bare været på ferie eller lignende, pga. reglerne om "fri bevægelighed".
Er det korrekt forstået at den plan burde være mulig?
Mht. sygesikring, hvornår i hendes forløb i EU, vil det være muligt for hende at få en læge via sygesikringen. Ikke at der er noget galt med hende, men hun har ikke haft mulighed for at tage til lægen i rigtig mange år, så det kunne være enormt dejligt for hende at have den mulighed, f.eks. til bare at få et generelt sundhestjek.
-
fundiver199
Som loven er nu: absolut ja. For det er jo 36 måneder, du ikke må have modtaget kontanthjælp. Vi kan håbe på, at den ny regering vil forkorte denne periode, så den igen bliver 12 måneder, som den indtil marts 2010, eller måske helt fritage førtidspensionister for denne regel, da den for jeres vedkommende ærlig talt ikke giver nogen form for mening. Men det ved vi ikke noget om endnu, før vi ser et konkret lovforslag.DK-US skrev:Jeg har dog været på kontanthjælp et stykke tid. Det stoppede da jeg fik min førtidspension for 1 år siden. Men det bliver vel så desværre stadig et problem der ikke kan omgåes?
Amerikanske statsborgere er visumfri i Schengen i op til 90 dage pr. 6 måneder. Så det kan "klares" ved, at I senest 89 dage efter hendes visumfri ankomst til Schengen har bosat jer i et andet schengenland end Danmark.DK-US skrev:Under "Ret til indrejse" er kravene "være visumfri", "have et gyldigt visum", eller "have en opholdstilladelse eller et opholdskort, der fritager ham/hende fra det normale visumkrav". Det burde være klaret hvis hun kommer til Danmark på et besøgsvisum, og vi bliver gift her i Danmark?
Ja.DK-US skrev:Vil jeg som førtidspensionist komme i kategorien "Person med tilstrækkelige midler"?
Ja.DK-US skrev:En mulig plan?
Hun kommer til Danmark på et besøgsvisum. Vi bliver gift her i Danmark, og inden de 3 måneder er forbi, rejser vi til et andet EU/EØS-land. Vi har begge "ret til indrejse". Mig fordi jeg er EU/EØS-borger, og hende fordi hun opfylder de visum-krav nævnt i "1".
Senest 3 måneder efter vi er flyttet til et andet EU-EØS-land, ansøger vi landets myndigheder om et registreringsbevis til mig, og et opholdskort til hende. Omend ikke andet så for at have beviser om vores intention om at bo der. Skulle vi ønske det, kan vi dog tage tilbage til Danmark efter at have boet i det andet EU-EØS-land i over 3 måneder, og dette er muligt så længe vi kan bevise at vi har boet der, og ikke bare været på ferie eller lignende, pga. reglerne om "fri bevægelighed". Er det korrekt forstået at den plan burde være mulig?
Super. Og ja det kunne være rart hvis de fik ændre loven på det punkt, men jeg vil tage det som et godt alternativ skulle det ske, men planlægge som om det ikke sker 
Jamen der er jo en hel del Schengen-lande. Lidt ærgeligt at England ikke er med der, men det går nok. Et varmt land hvor min økonomi rækker lidt længere mht. til bolig og mad, kunne være en super god idé. Så dit forslag om Spanien eller Grækenland er absolut ikke helt ved siden af
Mange tak for din hjælp! Er der ellers andet jeg skal være opmærksom på, eller andre ting der kunne være en god idé at overveje eller lignende?
Jamen der er jo en hel del Schengen-lande. Lidt ærgeligt at England ikke er med der, men det går nok. Et varmt land hvor min økonomi rækker lidt længere mht. til bolig og mad, kunne være en super god idé. Så dit forslag om Spanien eller Grækenland er absolut ikke helt ved siden af
Mange tak for din hjælp! Er der ellers andet jeg skal være opmærksom på, eller andre ting der kunne være en god idé at overveje eller lignende?
-
fundiver199
Det eneste forskel, hvis I ønsker at bo i et EU-land, som ikke er med i Schengen (UK, Irland, Rumænien, Bulgarien) er, at det så er deres visumregler, der afgør, om din kone skal søge visum før sin indrejse. Men visum er et retskrav, hvis man udnytter retten til fri bevægelighed, så det er alene en administrativ formalitet, der giver lidt besvær og ventetid. Og mon ikke lige netop amerikanske statsborgere er visumfri også i UK og Irland? Det vil jeg da i hvert fald gætte på.
Jeg snakkede faktisk med hende om det, og hun sagde at hun ikke havde lyst til at bo i England, så det er ikke noget problemfundiver199 skrev:Det eneste forskel, hvis I ønsker at bo i et EU-land, som ikke er med i Schengen (UK, Irland, Rumænien, Bulgarien) er, at det så er deres visumregler, der afgør, om din kone skal søge visum før sin indrejse. Men visum er et retskrav, hvis man udnytter retten til fri bevægelighed, så det er alene en administrativ formalitet, der giver lidt besvær og ventetid. Og mon ikke lige netop amerikanske statsborgere er visumfri også i UK og Irland? Det vil jeg da i hvert fald gætte på.
Har du nogen idé om ovenstående?DK-US skrev:Mht. sygesikring, hvornår i hendes forløb i EU, vil det være muligt for hende at få en læge via sygesikringen. Ikke at der er noget galt med hende, men hun har ikke haft mulighed for at tage til lægen i rigtig mange år, så det kunne være enormt dejligt for hende at have den mulighed, f.eks. til bare at få et generelt sundhestjek.
-
fundiver199
Det afhænger af det enkelte lands lovgivning. Der kan faktisk stilles krav om en dækkende sygeforsikring, hvis man udnytter retten til fri bevægelighed som person med tilstrækkelige midler. Så medmindre EU-landet som Danmark eller Sverige har en offentlig sygeforsikring, der dækker alle med bopæl i landet, så skal I have en privat sygeforsikring. Og det gælder faktisk for jer begge to.
Vi regner med at bruge Danmark/Sverige som lande. Vil det sige at hun er dækket når vi kommer tilbage fra Sverige og får fast bopæl i DK?fundiver199 skrev:Det afhænger af det enkelte lands lovgivning. Der kan faktisk stilles krav om en dækkende sygeforsikring, hvis man udnytter retten til fri bevægelighed som person med tilstrækkelige midler. Så medmindre EU-landet som Danmark eller Sverige har en offentlig sygeforsikring, der dækker alle med bopæl i landet, så skal I have en privat sygeforsikring. Og det gælder faktisk for jer begge to.
-
fundiver199
Ja det vil hun være i hvert fald fra det øjeblik, hvor hun har fået opholdskort og efterfølgende et dansk personnummer. I ventetiden, som kan være 3 måneder eller mere, må det til gengæld anbefales kraftigt at tegne en privat rejsesygeforsikring. Og det behøver altså ikke koste alverden, se f.eks. her:
www.mnui.com
Kravet for lovlig indrejse i Schengen er en dækning på 30.000 EUR, så 50.000 USD vil gøre det, medmindre der sker noget meget dramatisk med valutakursen. Og forsikringen skal selvfølgelig dække fra og med den dag, hvor din kæreste rejser ind i Schengen og så frem til det tidspunkt, hvor hun har fået opholdskort i Danmark. Da I jo ikke ved, præcis hvornår det vil være, kan hun måske passende starte med at tegne for f.eks. 5-6 måneder og så forlænge undervejs, hvis det bliver nødvendigt. Det kan man sikkert godt, hvis bare man gør det i god tid, inden forsikringen udløber. Men det skal I selvfølgelig undersøge, før hun tegner den.
www.mnui.com
Kravet for lovlig indrejse i Schengen er en dækning på 30.000 EUR, så 50.000 USD vil gøre det, medmindre der sker noget meget dramatisk med valutakursen. Og forsikringen skal selvfølgelig dække fra og med den dag, hvor din kæreste rejser ind i Schengen og så frem til det tidspunkt, hvor hun har fået opholdskort i Danmark. Da I jo ikke ved, præcis hvornår det vil være, kan hun måske passende starte med at tegne for f.eks. 5-6 måneder og så forlænge undervejs, hvis det bliver nødvendigt. Det kan man sikkert godt, hvis bare man gør det i god tid, inden forsikringen udløber. Men det skal I selvfølgelig undersøge, før hun tegner den.
Wow. Det lyder helt vildt at hun kan blive dækket for $236 for 6 måneder, for op til $50.000. Jeg er nok ret skeptisk mht. USA og sygesikring. Altså der må næsten være en hage ved det et eller andet sted.fundiver199 skrev:Ja det vil hun være i hvert fald fra det øjeblik, hvor hun har fået opholdskort og efterfølgende et dansk personnummer. I ventetiden, som kan være 3 måneder eller mere, må det til gengæld anbefales kraftigt at tegne en privat rejsesygeforsikring. Og det behøver altså ikke koste alverden, se f.eks. her:
http://www.mnui.com
Jeg vidste faktisk slet ikke at det var et krav at hun havde forsikring. Burde det ikke kun være et krav indtil hun får et opholdskort og dansk personnummer?fundiver199 skrev:Kravet for lovlig indrejse i Schengen er en dækning på 30.000 EUR, så 50.000 USD vil gøre det, medmindre der sker noget meget dramatisk med valutakursen. Og forsikringen skal selvfølgelig dække fra og med den dag, hvor din kæreste rejser ind i Schengen og så frem til det tidspunkt, hvor hun har fået opholdskort i Danmark. Da I jo ikke ved, præcis hvornår det vil være, kan hun måske passende starte med at tegne for f.eks. 5-6 måneder og så forlænge undervejs, hvis det bliver nødvendigt. Det kan man sikkert godt, hvis bare man gør det i god tid, inden forsikringen udløber. Men det skal I selvfølgelig undersøge, før hun tegner den.
En anden ting... i henhold til min plan, så er det vel også muligt at vi bare bruger en månede i Danmark først, og så flytter til Sverige, og så tilbage til Danmark igen på et tidspunkt, og søger om hendes opholdskort? Og er der egentligt noget man skal gøre når vi flytter til Sverige for at bevise at vi flytter, eller er det mere om at kunne bevise det bagefter når vi rejser tilbage til Danmark igen (lejekontrakt, regninger, mm.)?
-
fundiver199
Jo forsikringen skal selvfølgelig kun gælde, indtil hun har fået opholdskort i Danmark eller et af de andre få lande, hvor der er ikke er en generel offentlige sygesikring, som dækker alle med bopæl i landet. Hvad angår ophold efter EU-reglerne skal du over i det forum, der handler om det emne, og f.eks. læse dette indlæg:
viewtopic.php?f=7&t=7164
viewtopic.php?f=7&t=7164
Okay. Super tråd du linkede til. Mange tak!fundiver199 skrev:Jo forsikringen skal selvfølgelig kun gælde, indtil hun har fået opholdskort i Danmark eller et af de andre få lande, hvor der er ikke er en generel offentlige sygesikring, som dækker alle med bopæl i landet. Hvad angår ophold efter EU-reglerne skal du over i det forum, der handler om det emne, og f.eks. læse dette indlæg:
viewtopic.php?f=7&t=7164
Men jeg kan vel så reelt set finde en bolig i Sverige inden hun kommer til DK, og så snart hun kommer til DK, tage hende med til Sverige? Eller skal vi være et stykke tid i DK først?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det er ikke noget krav, at I bruger tid i DK først, men hvis du vil have at hun skal se dine venner og familie og landet, før I tager til Sverige, så kan I gøre det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ah okay. Og der var vist også noget i den tråd om at når først sagen er i gang, så må man ikke forlade landet før man har fået personnr./opholdstilladelse.mh skrev:Det er ikke noget krav, at I bruger tid i DK først, men hvis du vil have at hun skal se dine venner og familie og landet, før I tager til Sverige, så kan I gøre det.