Jeg synes godt nok at reglerne er meget forvirrende
Min 19-årige søn er forlovet med en tysk pige fra Hamborg. De har kendt hinanden i 2 år og boet sammen i alle ferier, mange weekender osv., men nu vil de gerne snart flytte sammen.
Min søn er lige begyndt at læse datalogi, så han vil være studerende de næste ca. 4 år. Hans tyske forlovede er 5 år ældre end ham og læser på Universitetet i Hamborg. Hun bliver færdig med sin bachelor-uddannelse til februar næste år og vil gerne flytte sammen med min søn her i Danmark, hvor hun håber at få arbejde, alternativt gerne vil tage en kandidatoverbygning på sin bachelor-uddannelse.
Pigen har været i erhvervspraktik i forbindelse med sin uddannelse i små 3 måneder og det er aftalt, at hun har deltidsarbejde i firmaet i det sidste semester, så hun har noget erhvervserfaring, som jeg tænker kan være en fordel i forbindelse med opholdet i Danmark?
Som jeg har forstået det, vil hun altid have ret til 3 mdrs. ophold, men hvad med derefter? Vi håber selvfølgelig at hun finder arbejde, men hvis ikke? Min søn vil jo ikke være i stand til at forsørge hende på en SU, men hendes forældre er villige til at skrive under på, at de vil forsørge hende under opholdet (det skal de under alle omstændigheder i Tyskland, indtil børnene fylder 27!). Hvilke krav til forældrenes økonomi vil de danske myndigheder mon stille for at give pigen opholdstilladelse udover de 3 måneder?
På forhånd tak for indspark