Dokumentation for forsørgelse barn over 21

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bk2011

Dokumentation for forsørgelse barn over 21

Indlæg af bk2011 » 18.10.2011 21:58:22

Efter EU reglerne kan stedbarn - som er 3. lands statsborger - få opholdstilladelse hvis man kan dokumentere at EU borgeren forsørger barnet.
Vi er flyttet til Sverige - min russiske kone og hendes 21 årige søn - og nu spørger Migrationsverket om dokumentation for forsørgelse.
Sønnen har boet hos os siden han var 13 år - og gået i Dansk skole. Afsluttet gymnasium i juli 2011.
Hvordan skal jeg dokumentere at han er økonomisk afhængig af mig ? Han har jo kun gået i skole og har ingen indtægter haft - og det lyder på sagsbehandleren somom at han ikke kan få opholdstilladelse, hvis han er i stand til at arbejde selv. Kan dette være rigtigt ?
På migrationsverkets hjemmeside står at man enten skal bevise at man har haft samme bopæl (folkeregister-adresse) ELLER dokumentation for underhold. Har de ret til at kræve mere end det står på hjemmesiden - og kan det være rigtigt at han ikke kan få opholdstilladelse fordi han er i stand til at arbejde ?

fundiver199

Re: Dokumentation for forsørgelse barn over 21

Indlæg af fundiver199 » 19.10.2011 10:29:09

Hvad laver sønnen nu? Hvis han stadig studerer og er hjemmeboende, så må dokumentationen vel være hans studiepapirer fra hele tiden siden, han kom til Danmark. Lidt ærgerligt også, at han ikke nåede at søge om dansk statsborgerskab, før I tog ham med til Sverige. Så havde problemet jo været løst.

hanskone

Indlæg af hanskone » 19.10.2011 11:11:52

Hej. Jeg er mor til den 21-årige dreng. Hvis vi skulle vente på hans dansk statsborgskab, så ville det tage 5 år eller mere, med den nuværende lov. Min søn har lige afsluttet sin uddannelse (gymnasium), og nu vil han gerne arbejde et år eller to før han bestemmer hvad han skal gøre i fremtid. Så nu er han hjemmeboende uden indtægter.
Men det er ikke point. Vi (sønnen og mig) snakkede i går med hans sagsbehandler på telefonen, og det lyder mærkeligt når hun siger at det ikke er nok at han afhængig af min mand på tidspunkt. Hun sagde til sønnen: "Men du KAN arbejde?" - "Ja" - "Så er du ikke afhængig af familien". Det lyder som om der kun er handikap der kan regne med at få opholdskort som ældre barn (hun brugte ikke et ord "handikap", men mening var tæt på). Jeg var chokeret, fordi ud fra informationen kunne jeg regne med at det er nok at bevise at min søn har boet hos os siden han kom til Danmark i 2004.
Information jeg har fundet om sagen:
"The Directive (and therefore the Regulations) required dependency – but the issue was limited to the factual queston of whether there actually was such dependency; the law did not require that the dependency must be of necessity. "
http://www.gherson.com/News/European-la ... dants.aspx
In the case of family members who have the right to have entry and residence facilitated, they must present a document issued by the relevant authority of the country of origin stating that they are your dependants or members of your household or proof of the existence of serious health grounds or proof of a durable relationship with you.
http://ec.europa.eu/justice/citizen/fil ... _ec_en.pdf

Og endelig information fra Mirgationsverkets hjemmeside:
Detta ska du skicka med din ansökan
.............
folkbokföringsbevis från hemlandet eller bankutdrag som visar att man regelbundet fått ekonomiskt stöd från föräldern/barnet (gäller föräldrar och barn över 21 år).
http://www.migrationsverket.se/info/194.html

Ud fra det jeg har fundet tyder det på at de ikke må kræve mere end bopælsattest fra folkeregister. Kan nogen forklare situationen? Og hvad skal vi gøre?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.10.2011 11:44:58

Du har ret, og du kan bede om en skriftlig forklaring på den melding, du har fået. Når tingene skal skrives, skal de også begrundes, og så kommer sagsbehandleren på glatis, hvis hun fastholder sin personlige tolkning (andet kan der ikke være tale om!).
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.10.2011 15:47:15

Jeg er enig med mh. Så længe jeres voksne søn bor hjemme, så er han naturligvis "medlem af jeres husstand". Og det eneste, som de svenske myndigheder sådan set kan kræve, er, at dette dokumenteres. Og at I er i stand til at forsørge ham, så han ikke skal hæve svensk socialbidrag.

Besvar