Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af fundiver199 » 18.10.2011 06:20:26

Tillykke med det :D

Og dejligt at høre, at det hele trods alt kan gå så nemt og hurtigt, hvis man følger de gode råd, der gives her i forum, og i vejledningsteksterne på hjemmesiden under "jeg vil...."

Og ja "problemet" med at flytte til Sverige er, at så vil den udenlandske ægtefælle ofte ikke videre til Danmark. Og det kan man jo sådan set godt forstå. For den udenlandske ægtefælle har jo normalt ikke andre bånd til Danmark end sin kone eller mand samt svigerfamilie mm. Og hvorfor så frivilligt vælge at flytte til et land, hvor hele lovgivningen signalerer, at man ikke er velkommen, når man har det udmærket, hvor man er?

Den historie synes jeg, at jeg hører gang på gang fra dansk-udenlandske par i Sverige, så jeg er sikker på, at det er en udbredt tendens. Men forhåbentlig kan vi da med den nye regering og over en periode på nogle år nå frem til en situation, hvor vores udenlandske ægtefæller kan føle sig bare en smule mere velkomne i Danmark.

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 18.10.2011 08:18:52

Tillykke med det!

Det er opløftende at høre. Fantastisk hurtig sagsbehandling.

Jeg har selv tænkt mig at søge opholdskort til min kone og datter, mens vi stadig bor i Sverige. Med andre ord ønsker jeg at følge ÆUGs råd om at søge forhåndsgodkendelse. Jeg har fremlejet min lejlighed i Danmark indtil slutningen af December, og den rette timing derfor helt essentiel. Når det drejer sig om familiesammenføring efter EU reglerne, har jeg har hørt at man skal regne med en sagsbehandling på over 3 uger. Er der nogen som kan be- eller afkræfte dette? Spørgsmålet er simpelthen hvornår det vil være bedst at starte med at søge. Vi har dags dato opholdt os i Sverige i 3 måneder.

Med venlig hilsen,
DK

andreasthage

Indlæg af andreasthage » 18.10.2011 08:58:08

Hej Danskmer.

Tak for det´, ja helt vanvittig hurtig sagbehandling. Som nævnt så tog det altså kun 6 arbejdsdage for min kone at få forhåndsgodkendelse - altså opholdskort fra den dag vi folkeregistrerer os igen i DK. Den søde dame ved skranken sagde dog at de havde mange sager for tiden, så der kunne godt gå en rum tid - derfor blev vi også overrasket over den hurtiger sagbehandling. Jeg tror at det skyldtes at der ikke har været nogen tvivl om at vi bor i Sverige og ahr gjort det i 4-5 mdr. Igen et bevis på at dokumentation er klart det vigtigste, så sørg for det.

boluni
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af boluni » 18.10.2011 10:12:43

andreasthage skrev:NY REKORD

DANSK OPHOLDSKORT EFTER 8 DAGE - KUN 6 ARBEJDSDAGE!!!!!

....
Skønt for jer! Jeg vil da gerne lige fortsætte tråden og rose udlændingeservice. Netop som vi var på vej tilbage til Danmark, blev min kones mor meget syg og min kone ville selvfølgelig gerne hjem og tage sig af hende. Vi havde endnu ikke søgt opholdskort i Danmark og ej heller endnu modtaget opholdskort i Sverige. Dertil udløb min kones turistvisum et par dage senere.

Vi ringede og forhørte os ved US som gav os op til flere muligheder, men det smarteste var dog at tage til København, hvilket vi gjorde en meget tidlig torsdag morgen. Her indgav vi ansøgningen om opholdskort og samtidig ansøgning om tilbagerejsetilladelse. Faktisk kunne servicekontoret udstede en sådan tilladelse på stedet, hvis min kone allerede havde et journalnummer - men udfordringen var at det havde hun jo ikke. På US kæmpede de med at få hende oprettet, men melding var dog alligevel at det først kunne nås til mandag. Alligevel ringede US til os senere hvor vi stadig var i hovedstaden og sagde at nu var det lykkedes. Min kone fik derfor klistermærket i passet samme dag. FLOT og super god service.

(vi har dog ikke hørt noget de sidste 14 dage, så vi slår ikke rekorden for behandlingstid - skal vi i øvrigt forvente at modtage brev om hendes journalnummer eller andet?)

Bo & Tina
Bo Kotian Lund

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 19.10.2011 20:02:13

Hej :) Jeg har en del spoersgmaal jeg meget gerne vil have hjaelp til.
Til januar skal jeg og min amerikanske kareste giftes. Vi er begge under 24 aar, saa vi vil soege familiesammenfoering under EU-reglerne. Efter vores brullyp vil vi tage direkte til Sverige og bo.
Foerste spoergsmaal:
1) Pt. bor jeg paa et varelse sammen med min bror da vi studere sammen. Han lejer lejligheden i sit navn, saa jeg er bare registreret paa folkeregistreret, vil det have nogen indflydelse at jeg ikke er den der har navnet i lejekontrakten. Vil det stille mig daarligere naar min sag en gang skal behandles vedr. familiesammenfoering?

2)Jeg vil opsige mine studier, og begynde at arbejde i Sverige, saa jeg kan blive betragtet som "arbejdstager" i sverige. Baade min kaereste og jeg har ikke mange penge, saa vil vil proeve at bo saa billigt saa muligt i de maaneder vi vil bo i Sverige. Det vil sige at vi vil proeve at finde en etvaerelseslejlighed eller vaerelse vi begge kan bo paa. Maa vi det?, vil det stille os daarligere naar vores sag skal behandles?
3) Hvis de ser paa vores kviteringer osv at vi lever billigt, med varer vi koeber ind osv, vil det mistaenke dem mere for at vores ophold ikke er reeelt.
4) Hvis min kaereste faar arbejde i Sverige ogsaa, skal vi ogsaa vedlaegge hans papirer og beviser for reelt ophold?

5) Hvad sker der hvis vi bliver afslaaet om at faa familiesammenfoering. Kan vi blive boende i Sverige, eller er vi noedt til at flytte? Kan man soege igen?

Min kaereste vil komme her paa et turistvisum paa 90 dage. er det alt han behoever for at kunne goere denne model. Hvornaar og hvordan vil han blive betragtet for at opholde sig ulovligt efter visumet er udloebet.. er det hvis han ikke har faaet opholdskortet i Sverige inden for den tidsramme eller?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.10.2011 05:54:39

1) Det har ingen som helst betydning for din ansøgning, hvordan du bor nu.
2) JA, du må godt sammen med din mand både bo i en etværelses og i et værelse som 'inneboende'. Værelset må blot ikke være et gennemgangsrum, dvs, der skal kun være EN dør, som du kan lukke bag jer. OG det må ikke være 'sort' fremleje.
3) Din mand kan ikke få opholdskort, hvis din indkomst er så spinkel og usikker, at du ikke kan sandsynliggøre at I kan klare jer. Tommelfingerreglen er, at I skal have ca. 6.000 SVKR tilovers, når de faste udgifter er betalt.
4) Hvis du opfylder ovenstående, nej.
5) Du kan, som dansk statsborger, blive boende i Sverige. Det er for nylig kommet frem, at NÅR ægtefællen allerede er i Sverige, og parret har haft en ansøgning om opholdskort i gang, så må de gerne skifte mening og søge efter svenske nationale regler i stedet UDEN at ægtefællen skal rejse hjem og vente i hjemlandet.
6) JA, når blot I flytter til Sverige inden de 90 dage er udløbet. Har I søgt om opholdskort til ham, og senere evt. fs efter svenske nationale regler har han lovligt ophold hele tiden.

TIP: DU skal søge om personnummer først, og afvente at få det, før I søger om personnummer og opholdskort til din mand.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.10.2011 06:55:00

1) Hvordan du engang har boet i Danmark er selvfølgelig ligegyldigt, når din mand søger om opholdskort i et andet land. Hvorfor tror du, at det skulle have nogen som helst betydning???

2) Se mh´s svar.

3) Taler du om i Sverige, eller når/hvis I senere flytter til Danmark? De svenske myndigheder beder normalt ikke om at se kvitteringer for dagligvareindkøb mm. Og det må de heller ikke ifølge EU´s regler.

4) Igen: Vedlægge hvornår og til hvem? Din kæreste får næppe arbejde i Sverige, før han har fået svensk opholdskort og personnummer.

5) Afslået hvor? I Danmark? Tag nu tingene et skridt ad gangen og kom på plads i Sverige først, før I overhovedet begynder at overveje at flytte andre steder hen. For at flytte skal man jo f.eks. også finde en bolig, og de hænger ikke nødvendigvis på træerne.

Som amerikansk statsborger skal din kæreste ikke bruge visum for at rejse ind i Schengen. Han skal bare bruge sit pas. Han må være her op til 90 dage pr. 6 måneder. Senest 3 måneder efter sin indrejse i Schengen bør han søge om opholdskort i Sverige, så han får et bevis på, at han er der lovligt, selvom de 90 dage er gået.

Herefter må det tage op til 6 måneder for Migrationsverket at udstede det opholdskort. Og i den tid vil han ikke lovligt kunne rejse til andre Schengenlande og vil dermed være "låst" til Sverige, når de 90 dage siden hans indrejse i Schengen er gået.

Det er en fin ide at arbejde i Sverige, og hvis du ikke skal passe studier i Danmark, bliver I jo også meget mere frit stillet mht., hvor I bosætter jer. Det behøver ikke være i Malmø men kan lige så godt være i Umeå eller Haparanda eller Stockholm. Og derfor er det måske også en god ide at tænke endnu mere bredt og lede efter jobs i andre lande også. F.eks. i Norge eller Tyskland. Og så kan du jo ganske enkelt flytte derhen, hvor du får et job, i stedet for omvendt.

Omvendt er det vel også lidt ærgerligt at forsinke dine studier ved at tage pause, og man kan jo også benytte EU-reglerne som "person med tilstrækkelige midler" ved at pendle over grænsen for at passe sine studier i Danmark samt det fritidsjob, man har ved siden af studierne.

Sådan er der mange, der gør det. Og et eller andet sted er det måske nemmere for dig som dansker at få et fritidsjob i Danmark end at finde job i Sverige, Norge, Tyskland mm.

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 20.10.2011 08:36:10

Kære Alle

Jeg har tænkt mig at søge opholdskort til min kone, mens vi stadig bor i Sverige. Med andre ord ønsker jeg at følge ÆUGs råd om at søge forhåndsgodkendelse. Jeg er dog lidt i tvivl om hvad der menes med forhåndsgodkendelse. Er det en bestemt ansøgelsesformular/procedure?

Jeg har fremlejet min lejlighed i Danmark indtil slutningen af December, og den rette timing derfor helt essentiel. Når det drejer sig om familiesammenføring efter EU reglerne, har jeg har hørt at man skal regne med en sagsbehandling på over 3 uger. Er der nogen som kan be- eller afkræfte dette?

Spørgsmålet er: hvornår vil det være bedst at starte med at søge? Vi har dags dato opholdt os i Sverige i 3 måneder.

Med venlig hilsen,
DK

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 20.10.2011 12:22:59

Danskhmer: Du skal bruge den normale ansøgningsblanket, EU/FA1.

Hvis din dokumentation er bundsolid(se eksempel i første indlæg i dette emne), kan du sikkert godt søge nu. Jeg boede selv med min kone i Sverige i 4 måneder inden vi søgte, og 13 dage senere sendte de et brev om at hun fik opholdskort. Der er eksempler på endnu hurtigere sagsbehandling, men det er afgørende at din dokumentation er overbevisende fra starten, og du derfor ikke skal eftersende noget.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.10.2011 13:33:41

Med "forhåndsgodkendelse" menes bare, at opholdskortet ikke udstedes, før den danske statsborger faktisk har taget bopæl i Danmark og er tilmeldt Folkeregisteret. Og hvis man ikke gør det inden for 6 måneder, bortfalder "forhåndsgodkendelsen", da ens forhold jo så kan have nået at ændre sig i mellemtiden. Så i den situation må man søge igen.

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 10.11.2011 11:11:20

Hej,

Tak for jeres venlige svar. I næste uge vil jeg søge opholdskort til min kone, mens vi stadig bor i Sverige. Håber I kan svare på nogle få spørgsmål.

1. Skal vi begge møde op når ansøgningen afleveres i på Udlændingeservices Servicecenter, eller er det nok at jeg gør det?
2. Må dokumenterne til dokumentation af ophold i Sverige være sammenhæftede, sorteret i chateks eller sat sammen med klips?
3. Er det muligt at indlevere det hele allerede indscannet som pdf filer på en CD?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,
DK

closed1

Indlæg af closed1 » 10.11.2011 11:17:40

Du kan sende ansøgningen anbefalet til us . Eller aflevere den selv , det kan så være at us beder din kone komme ind til dem når opholdskortet er beviliget for at tjekke at hun er den hun er.
Us scanner alle siderne ind , så for at gøre det nemmest for den ville jeg sætte tingene sammen med papirclips .

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 10.11.2011 14:45:16

Danskhmer skrev:Hej,

Tak for jeres venlige svar. I næste uge vil jeg søge opholdskort til min kone, mens vi stadig bor i Sverige. Håber I kan svare på nogle få spørgsmål.

1. Skal vi begge møde op når ansøgningen afleveres i på Udlændingeservices Servicecenter, eller er det nok at jeg gør det?
2. Må dokumenterne til dokumentation af ophold i Sverige være sammenhæftede, sorteret i chateks eller sat sammen med klips?
3. Er det muligt at indlevere det hele allerede indscannet som pdf filer på en CD?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,
DK
1: De kræver intet i den retning. Du kan sende din ansøgning hvis du vil.

2: De må være sat sammen præcist som du ønsker. Jeg anbefaler at du ordner dem, og vedlægger en bilagsliste, evt. laver en mappe med indholdsfortegnelse. Der sker ikke noget ved at det ser godt ud når de får det.

3: Det tvivler jeg umiddelbart på, men ring da og spørg dem.

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 10.11.2011 15:11:05

Tak til closed1 og Thomas for jeres venlige svar.

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 25.11.2011 14:16:59

Hej alle,

Jeg har allerede afleveret en ansøgning om familesammenføring efter EU reglerne. Vi bor pt. i Sverige, men vil gerne vide om det muligt at flytte til Danmark, mens ansøgningen er under behandling?

Venlig hilsen,
DK

Besvar