hvad skal jeg gøre?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

GitteK

Re: hvad skal jeg gøre?

Indlæg af GitteK » 15.10.2011 10:19:47

mh skrev:Jamen - hvis frihed flytter til Sverige som 'person med tilstrækkelige midler' (studerende på SU), og hun og kæresten bliver gift, så får han jo lovligt ophold, og kan bl.a. søge om EU-opholdskort. Efter 3 mdr. kan han så enten søge om dansk opholdskort, eller de kan søge om fs efter danske regler. Pas er selvfølgelig påkrævet, hvis det overhovedet er muligt at få fremskaffet.
Jeg håber, at mh har ret :D

Men jeg er stadig usikker. En person med et afslag på asyl ikke har et lovligt opholdsgrundlag og skal derfor indgive sin ansögning i hjemlandet. Men måske slår EU reglerne de nationale regler og personen kan få lov til at indgive sin ansögning i Sverige og opholde sig i landet, mens ansögningen behandles.

Jeg vil närläse Metock dommen i weekenden, som en herinde har väret så söd at henvise til.

Jeg tager også kontakt til Migrationsverket i näste uge og bliver forhåbentlig klogere.

Jeg har spurgt en jurist i Sverige (gratis rådgivning omkring forhold med asyl, opholdstilladelse og han er ikke i tvivl om, at ansögningen skal indgives fra hjemlandet - men jeg er stadig ikke sikker. Jeg kunne godt tolke Metock som om tredjelandsstatsborgeren har ret til at opholde sig 3 måneder i Sverige, mens ansögningen om opholdstilladelse efter EU reglerne behandles.

Her er juristens svar:

"Din manmåste ansökan utanför Sverige, vid ambassad som är beredd att ta emot honom för utredning. F n inte möjligt i Libyen men troligtvis är det möjligt i Kairo. Att han skulle beviljas uppehållstillstånd utan att lämna Sverige måste betraktas som uteslutet."

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2011 11:09:05

Er man ægtefælle til en vandrende unionsborger, så har man ret til at bo sammen med denne, og det er fuldstændig irrelevant, om man tidligere har overtrådt visumregler mm. Dette kan straffes med bøde eller anden proportional straf, men påvirker ikke retten til ophold.

Den advokat, du har talt med, refererer til Sveriges nationale udlændingelovgivning, men den lovgivning er irrelevant, hvis man er gift med en vandrende unionsborger.

Så ja: Du kan flytte til Sverige, og herefter kan din mand få udstedt et opholdskort efter EU-reglerne. Helt som mh skriver, og som det er beskrevet under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land".

Det er kun, hvis I vil søge familiesammenføring efter Danmarks eller Sveriges nationale regler, at din mand bliver nødt til at rejse hjem og aflevere sin ansøgning på en ambassade i Irak.

frihed

Indlæg af frihed » 16.10.2011 18:30:35

lige et problem....hvad nu hvis min forlovede IKKE har pas?? :(...men derimod alt andet dokumentation som bevis for hans identitet osv..kan vi så stadig godt blive gift eller SKAL han have pas??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2011 19:41:35

Det må I spørge de myndigheder om, som skal gifte jer. Hvis din forlovede er asylansøger, så må han vel også have en advokat på sin sag, der kan rådgive om den slags praktiske bureaukratiske ting? Det kan jo ikke være første gang, at en asylansøger i Sverige ikke har et gyldigt pas og/eller ønsker at gifte sig. Endelig kan I også søge råd og vejledning hos Dansk Flygtningehjælp. De har meget mere kompetence omkring de problemer, flygtninge ofte møder, end vi har her i ÆUG.

frihed

Indlæg af frihed » 16.10.2011 19:46:34

Ok :) tusind tak for de hurtige svar!

Besvar