hvad skal jeg gøre?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

frihed

hvad skal jeg gøre?

Indlæg af frihed » 30.09.2011 23:08:16

Hej jeg har været inde og læse mange af de indlæg der er blevet lagt ind på siden,og har prøvet på at finde nogle svar/løsning til min situation som lyder på følgende...

Jeg er studerende og har danskstatsborger, er færdig med min uddannelse slutning af juni 2012. Jeg er forlovet med en irakisk statsborger, som er asyl ansøger i Sverige,og har fået afslag fra de svenske myndigheder samt "european court" i frankrig. Han har boet i Sverige i ca. 4 år. Kan jeg som studerende godt få familiesammenføring efter eu-reglerne? hvis ja, skal jeg gøre det nu eller er det bedst med at vente til jeg får min uddannelse? Jeg har fået at vide, at han vil blive sendt tilbage til irak selvom vi bliver gift og derefter kan jeg få ham familiesammenført. Jeg vil simpelthen ikke hvor jeg skal starte. Kan man godt søge lejlighed i sverige, mens man bor i Dk??? Håber at I kan hjælpe mig og komme med nogle gode råd/forslag. TAK :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal jeg gøre?

Indlæg af mh1 » 01.10.2011 05:54:45

Har du også læst her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
ellers begynd med det.

Og til dit spørgsmål om, hvorvidt du kan søge efter lejlighed mens du endnu bor i DK: ja naturligvis.

Det kan du læse om her: viewtopic.php?f=12&t=5294
viewtopic.php?f=12&t=3421
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.10.2011 06:29:28

FS efter EU-reglerne i Sverige burde i princippet være muligt, uden at din forlovede (til den tid mand) behøver at rejse hjem. Hvis I vil bruge danske eller svenske nationale regler, bliver det derimod nødvendigt med en tur til Irak, da ansøgningen i så fald skal afleveres der.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.10.2011 18:09:08

Om du som studerende kan få FS efter EU-reglerne afhænger af, om du lever op til kravene for at være "person med tilstrækkelige midler", idet jeg går ud fra, at der vil være tale om, at du vil fortsætte med at studere i Danmark, men bo i Sverige.

frihed

Indlæg af frihed » 12.10.2011 20:03:17

jeg er lidt usikker på om jeg kan blive gift med min forlovede, da han som sagt er "afvist asylansøge" og dermed ingen pas har på sig. Altså de svenske myndigheder har alt hans orginale papir samt pas, han har kun fået kopi af dem. Er der mulighed for at vi alligevel kan blive gift?? hvis ja kan vi mens han stadig er i sverige søge om familiesammenføring`? (nu tænker jeg efter de danske regler) ??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.10.2011 06:31:13

Spørgsmål omkring indgåelse af ægteskab i Sverige bør du stille til de svenske myndigheder. De kan forklare jer, præcis hvilke papirer I skal bruge. De er ikke kriminelt at gifte sig, så det er bare med at komme ud af busken og fortælle dem, hvad I gerne vil :wink:

En ansøgning om FS i Danmark efter danske regler kan afleveres på 3 måder:

1) I Danmark, hvis man er her på såkaldt "lovligt ophold"

2) I ens hjemland

3) I et andet land, hvis man har boet lovligt i dette land i mindst 3 måneder

For din mand vil kun 2) være muligt, da han som afvist asylansøger hverken opfylder 1) eller 3). Proceduren for jer kan derfor være følgende:

a) I bliver gift i Sverige

b) Din mand rejser hjem til Irak

c) Din mand søger om FS til Danmark på den danske ambassade i Irak

d) Hvis ansøgningen imødekommes, rejser din mand til Danmark

eller:

e) Hvis ansøgningen afslåes, bliver din mand i Irak, og I har et "fjernægteskab". Eller du flytter til Irak, så I kan leve sammen der

Hvis e) ikke forekommer jer at være en attraktiv mulighed, bør du sætte dig grundigt ind i reglerne, før han søger, så du kan forudsige, om afgørelsen bliver et ja eller et nej.

frihed

Indlæg af frihed » 13.10.2011 13:36:35

når du siger "lovligt ophold" vil det sige at man skal have opholdtilladelse eller bare at man opholder sig lovligt, altså at myndighederne ved at man bor i landet har adresse på hvor personen bor præcist?

Det du skriver med at sætte sig ind i reglerne? hvad mener du præcis..kunne du eventuel uddybe det? er det at kende sammenføringsregler? eller ligger der mere i det? :) tak

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.10.2011 14:36:30

Da en ansøgning om familiesammenføring ER en ansøgning om opholdstilladelse, så menes der at man skal være rejst lovligt ind i DK på visum, eller hører til dem, der kan komme ind visumfrit, sådan som fx amerikanske statsborgere kan.

Du skal læse de regler, du kan finde her, på borger.dk og på nyidanmark, og som handler om jeres pligter og rettigheder efter de to regelsæt. Når du kender dem, kan du vurdere, om det vil være mest fordelagtigt at søge efter EU-regler eller efter danske regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

frihed

Indlæg af frihed » 13.10.2011 15:47:04

jeg tænker bare hvis man opfylder alle de regler om det er familiesammenføring efter eu/danske regler..jamen er det så ik "bare det"?...kan man afvise en familiesammenføring uden en grund eller fordi personen kommer fra mellemøsten??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.10.2011 17:24:29

Du kan sætte dig ind i reglerne ved at læse de vejledninger, som ligger her på hjemmesiden under "jeg vil...." De er forholdsvis lange men til gengæld også både korrekte, opdaterede og fyldestgørende, og indeholder mange relevante links bla. til information på de danske myndigheders hjemmesider. "Jeg vil.... familiesammenføres" er den grundlæggende vejledning og den, du bør starte med at læse.

Man kan naturligvis ikke afvise en ansøgning om familiesammenføring "uden grund" eller fordi personen er fra et bestemt land. Og i Danmark kan det (modsat Storbritannien, Irland og Norge) heller ikke "holdes mod folk", at de tidligere har søgt om asyl og/eller har opholdt sig illegalt i landet. Er din mand først rejst hjem til Irak, er der således, med de danske myndigheders øjne, sat en definitiv streg over den del af hans fortid, og tavlen er visket helt ren.

GitteK

Indlæg af GitteK » 14.10.2011 11:17:19

frihed skrev:jeg er lidt usikker på om jeg kan blive gift med min forlovede, da han som sagt er "afvist asylansøge" og dermed ingen pas har på sig. Altså de svenske myndigheder har alt hans orginale papir samt pas, han har kun fået kopi af dem. Er der mulighed for at vi alligevel kan blive gift?? hvis ja kan vi mens han stadig er i sverige søge om familiesammenføring`? (nu tænker jeg efter de danske regler) ??

Ja, du kan godt bliver gift med din forlovede, hvis han har et gyldigt pas. Jeg bor i Sverige og har lige været det igennem med min mand fra Libyen, som også har fået afslag på asyl i Sverige. Jeg går ud fra, at I vil giftes i Sverige, da din forlovede ikke har lovligt ophold i Dk.

I skal først have en "Hindersprövning" (at der ikke er noget til hinder for at I gifter jer)

http://www.skatteverket.se/blanketterbr ... 24527.html - her finder du blanketten som I skal udfylde.

På samme side er der også en blanket vedr. fælles efternavn, som I skal udfylde.

I skal sammen henvende jer til Skatteverket, hvor I medbringer blanketterne.

Din mand skal desuden medbringe:

Pas - hvis migrationsverket ikke vil udlevere det - skal han medbringe kopier som er stemplet af migrationsverket (bekræfter deres rigtighed) samt hvor migrationsverket bekræfter, at han ikke kan få udleveret sit pas. Dette kan han få ved at henvende sig på Migrationsverket.

Dokument som bekræfter, at han ikke er gift i sit hjemland og som er stemplet af den svenske ambassade i hjemlandet. Vi fik min mands far til at ordne det til os og selvom der er borgerkrig i Libyen kom det med posten i løbet af 5 dage. Det er på arabisk - men skatteverket sørger selv for oversættelse.

Da du ikke bor i Sverige - skal du også medbringe pas samt dokumentation for at du ikke er gift.

Jeg håber, at jeg har besvaret dit spørgsmål og ønsker dig held og lykke.

Gitte

frihed

Indlæg af frihed » 14.10.2011 13:33:43

Hej Gitte, joo da det var en STOR hjælp tusind tak! :)jo selvfølgelig regner med at blive gift i sverige :)...men tænker stadig når nu den person man er gift med alligevel er indenfor "europa grænsen" kan man så ikke bare søge familiesammenføring mens han er i sverige..altså efter de danske regler...eller er det sådan at man alligevel skal tilbage til sit hjemland for at forny pas..osv..???

GitteK

Indlæg af GitteK » 14.10.2011 14:40:05

Jeg ved det ikke - men jeg vil også gerne vide svaret :D

Jeg tror, at hvis man søger om familiesammenføring efter de nationale regler - enten i Danmark eller i Sverige - så skal den udenlandske statsborger rejse til hjemlandet og indgive sin ansøgning der ved en dansk eller svensk ambassade og vente på afgørelsen i hjemlandet. Dette skyldes, at personen har fået afslag på asyl og dermed ikke har et lovligt grundlag for ophold.

Jeg er i tvivl om, hvis der søges efter EU reglerne - men jeg håber at blive klogere på det. Min mand kan ikke rejse til Libyen og ansøge, idet der pt. er borgerkrig. Men jeg ved ikke, om Migrationsverket vil acceptere en ansøgning efter EU reglerne, mens han stadig opholder sig i Sverige eller om de vil bede ham vente til han kan rejse til Libyen og indgive sin ansøgning der. En tredje mulighed kunne være, at de beder ham rejse til f.eks. Kairo i Egypten og indgive sin ansøgning der.

Når jeg finder ud af det - skal jeg gerne give det videre. Måske er der også nogle andre herinde som har erfaringer med lignende tilfælde.

Det er vigtigt at huske, at der i de her tilfælde er tale om mennesker, som har fået afslag på asyl og dermed er udvist, hvilket gør det lidt mere kompliceret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.10.2011 14:43:03

@Frihed

Det har du altså allerede fået svar på. Jeg skrev:
fundiver199 skrev:En ansøgning om FS i Danmark efter danske regler kan afleveres på 3 måder:

1) I Danmark, hvis man er her på såkaldt "lovligt ophold"

2) I ens hjemland

3) I et andet land, hvis man har boet lovligt i dette land i mindst 3 måneder

For din mand vil kun 2) være muligt, da han som afvist asylansøger hverken opfylder 1) eller 3).
Kun hvis din mands asylansøgning i Sverige bliver imødekommet, har han "boet lovligt" i Sverige i 3 måneder, og kan derfor aflevere sin ansøgning på den danske ambassade i Stockholm. At søge om asyl er en venteposition, hvor man ikke kan gøre ret meget andet end at vente på, at tommelfingeren bliver vendt op eller ned. Og bliver den vendt ned, er det selvfølgelig meningen, at man så hurtigst muligt skal rejse hjem.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.10.2011 18:16:41

Jamen - hvis frihed flytter til Sverige som 'person med tilstrækkelige midler' (studerende på SU), og hun og kæresten bliver gift, så får han jo lovligt ophold, og kan bl.a. søge om EU-opholdskort. Efter 3 mdr. kan han så enten søge om dansk opholdskort, eller de kan søge om fs efter danske regler. Pas er selvfølgelig påkrævet, hvis det overhovedet er muligt at få fremskaffet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar