Jeg har lige nogle spørgsmål som der sikkert er en eller anden der kan svare på
Jeg er dansk statsborger og min mand er tyrkisk. Han har eu-opholdskort (efter en tur igennem sverige) og det har han haft siden februar 2009.
Jeg er klar over at han ikke på nuværende tidspunkt kan modtage hverken starthjælp eller kontanthjælp, da jeg jo har forsørgerpligt. Selvfølgelig kan han mogtage dagpenge fra A-kassen når han bliver berettiget til det men kunne egentlig godt tænke mig at vide om han er berettiget til starthjælp eller kontanthjælp når han får permanet opholdstilladelse?
Et andet spørgsmål (af rent nysgerrighed) går på, om han egentlig kan miste den permanente opholdstilladelse hvis vi gik hen og blev skilt efter udstedelsen?
Slutteligt kunne jeg tænke mig at spørge omkring uddannelse og SU.
Min mand har som sagt boet her i over 2 år og så har jeg forstået at han er berettiget til SU uanset min Job-/uddannelsessituation. Er det korrekt?
Han blev her i foråret 2011 færdig med danskkurset og kunne evt. tænke sig at tage en erhvervsfaglig uddannelse. Han har ikke gennemført andet end grundskolen i Tyrkiet. Hvad skal der til for at blive optaget på en uddannelse her i Danmark? (Altså en uddannelse som vi danskere normalt har adgang til hvis vi har gennemført 9. klasse)
Og hvis han bliver optaget som eksempelvis maler eller lign. har han så mulighed for at få voksenelevløn?
Mvh Sandra Tofte