Opholdstilladelse efter DK eller EU´s regler?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
L&R

Opholdstilladelse efter DK eller EU´s regler?

Indlæg af L&R » 03.10.2011 19:12:31

Hej AEUG:)
Jeg er dansk og min kaereste er Chilensk. Han har boet 5 aar i Spanien og har opholds- arbejdstilladelse til Spanien. Vi vil gerne flytte til DK til februar, og skal derfor soege om dansk opholds-arbejdstilladelse for ham.

- Da min kaereste har opholdstilladelse i Spanien, skal vi saa soege arbejds-opholdstilladelse via EU regler eller danske regler direkte :?:
- Og skal vi goere det fra Chile til DK eller fra Spanien til DK :?:
- Hvordan er processen hvis han skal goere det som ene tilflytter og vil soege arbejds-opholdstilladelse :?:

Vi er ikke Gift, men overvejer det hvis dette vil lette vores proces og betyde at vi kan vaere sammen.

Haaber I kan hjaelpe os lidt paa vej :)

Saludos
L&R

Thomas T

Re: Opholdstilladelse efter DK eller EU´s regler?

Indlæg af Thomas T » 05.10.2011 00:45:41

EU-reglerne kan kun bruges hvis den danske statsborger har benyttet sig af sin ret til fri bevægelighed ved at bosætte sig i et andet land, og kun hvis man flytter sammen direkte fra det andet EU-land tilbage til DK(eller ikke ret meget forskudt). Hvis det er tilfældet, så kan jeg anbefale EU-reglerne, men er det ikke tilfældet, må I søge via de danske regler. I den forbindelse kan jeg anbefale at vente indtil den nye regering har fået gennemført sin politik, da det så bliver væsentligt nemmere.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 05.10.2011 00:50:23

Åh ja, når I ikke er gift, skal I kunne dokumentere mindst 18 måneders samliv. Hvis dette er et problem, så kan det løses ved at I gifter jer, men kan I nemt og overbevisende dokumentere dette, så er der vist ikke noget problem med ikke at være gift. Naturligvis er der andre ting der ændrer sig rent juridisk ved indgåelse af ægteskab, og det er iøvrigt også min erfaring at der sker noget følelsesmæssigt i forholdet når man gennemfører en vielsesceremoni, hvilket i sig selv kan være grund nok til at gøre det. Men det er en anden snak... :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2011 04:54:25

Det vil hjælpe jer på vej at starte med at sætte jer ind i reglerne for at få en opholdstilladelse i Danmark. Det er fuldstændig uden betydning for sagen, at din kæreste har en opholdstilladelse i Spanien, så der gælder de samme regler for ham som for alle andre. Dem kan du læse om under "jeg vil..." samt på:

www.nyidanmark.dk

Hvis I i forvejen bor sammen i Spanien - det fremgår ikke af dit indlæg - vil den oplagte løsning jo være, at han søger opholdskort efter EU-reglerne som medfølgende ægtefælle til dig. Læs "jeg vil... flytte tilbage til Danmark". Det kræver så, at I enten bliver gift, før I flytter, eller at I kan dokumentere mindst 18 måneders samliv på fælles bopæl.

Besvar