Midlertidig opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
catott

Midlertidig opholdstilladelse

Indlæg af catott » 28.09.2011 13:08:29

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man kan opnå at få en midlertidig (tidsbegrænset) opholdstilladelse til DK. Jeg har en tyrkisk kæreste som jeg gerne vil have her til landet og bo og i første omgang skal han vel så have en midlertidig opholdstilladelse men jeg kan simpelthen ikke læse nogen steder hvordan man søger om at få sådan en opholdstilladelse.

fundiver199

Re: Midlertidig opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2011 14:06:46

Alle danske opholdstilladelser er tidsbegrænsede i starten. Det vil sige, at de kun gælder i f.eks. 2 år, hvorefter man skal søge om forlængelse. Det skyldes, at man vil have mulighed for at sikre sig, at de tilknyttede betingelser er opfyldt igennem et vist stykke tid, før man giver en udlænding ret til at bo i Danmark resten af sit liv, næsten uanset hvad der i øvrigt sker.

Er der f.eks. tale om en ægtefællesammenført, så forbeholder Danmark sig på den måde ret til at inddrage opholdstilladelsen, hvis parret går fra hinanden kort tid efter flytningen til Danmark, og/eller hvis den herboende ikke lever op til sin forsørgelsespligt. Dette skal bla. ses som en måde at gøre det mindre attraktivt at indgå proformaægteskaber.

Under "Jeg vil... familiesammenføres" kan du læse om, hvordan man kan få en opholdstilladelse for at bo sammen med sin ægtefælle eller faste partner. En sådan opholdstilladelse gælder i 2 år, hvorefter man skal søge om forlængelse, hvis man stadig ønsker at bo i Danmark. Er man ægtefællesammenført, så er betingelsen for at få forlænget opholdstilladelsen normalt, at man stadig bor sammen med sin ægtefælle (eller faste partner), at boligkravet stadig er opfyldt, og at ingen af parterne har modtaget ydelser efter Aktivloven eller Integrationsloven, siden opholdstilladelsen blev givet.

"Jeg vil... arbejde/studere i Danmark" fortæller, hvordan man kan få en opholdstilladelse for at arbejde eller studere i Danmark. Hvis I ikke er gift eller har boet på samme adresse de sidste 18 måneder, er det umiddelbart den eneste mulighed for din kæreste.

Alternativt kan din kæreste besøge dig i op til 90 dage pr. 6 måneder ved at søge om schengenvisum. Det kan du læse om under "jeg vil... søge visum". Når man er på besøg i Danmark på visum, må man naturligvis ikke arbejde eller studere mm., så det er kun at betragte som en slags ferie.

Besvar