Til Danmark og fs i sverige eller omvendt?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BSS

Til Danmark og fs i sverige eller omvendt?

Indlæg af BSS » 27.09.2011 10:46:43

Hej ÆgteskabUdenGrænser.
Jeg vil høre om det bedre kan betale sig at min mand søger visum til DK og vi sammen flytter til Sverige, eller om jeg først flytter til Sverige og dernæst søger min mand visum?

Hvilken lovgivning søges der så efter hvis jeg som dansk statsborger boende i Sverige søger visum til min mand (rettere sagt når min mand søger)? EU-regler?

Min mand har været på besøg hos mig i DK. Jeg har hørt følgende historie fra en bekendt: Manden kom på besøg i DK hos hende, tog tilbage, hun flyttede til Sverige, de søgte visum påny, manden fik afslag da de vurderede at han ville tage fast ophold i Sverige grundet pigens flytning, derfor foreslog de at hun søgte om FS mens manden var i udlandet. Ergo længere sagsbehandlingstid

Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre, ikke mindst fordi det er så svært at finde noget til leje i Malmø lige nu. :(

fundiver199

Re: Til Danmark og fs i sverige eller omvendt?

Indlæg af fundiver199 » 27.09.2011 11:21:03

Det er helt op til jer og kommer an på, hvad der passer jer bedst. Det er stort set en ren formsag at få vi-sum til at besøge en ægtefælle i Danmark, men hvis du bor i Sverige og opfylder betingelserne for at have ret til ophold efter EU-reglerne (læs: ”jeg vil…flytte til Sverige/EU-land”), så er visum for din mand et egentligt retskrav og skal udstedes gratis.

Derfor er den historie, du har hørt, også meget mærkelig. Men den kan dog skyldes, at den dansker, du har hørt om, nok boede i Sverige men ikke opfyldte betingelserne for ret til ophold efter EU-reglerne. F.eks. fordi den pågældende levede af svensk bistandshjælp. Eller der kan være tale om en sagsbehandlingsfejl.

Da det, som du selv skriver, ikke er nemt at finde en bolig i Malmø, kan det let give anledning til både stress og skuffelser, hvis din mand rejser hertil på visum i den forventning om, at han ikke skal tage hjem igen, før du har fundet en konkret bolig.

Jeg har en god ven, hvis kæreste (nu kone) rejste til Danmark sidste sommer med den hensigt, at de skulle giftes og flytte til Sverige. Men ingen af delene blev til noget, fordi han ikke kunne finde et sted, hvor de kunne bo, før hendes visum udløb.

De er ganske vist lykkeligt gift og bor i Sverige nu, men den oplevelse er det vel ærlig talt bedst at spare sig selv for. Så hvis jeg skal give jer et råd, så må det være, at du finder boligen først, og at din mand så søger visum bagefter.

Ofte skal man jo alligevel vente lidt, før man kan overtage en ny bolig, og du har sikkert også en opsigelsesfrist i din nuværende danske bolig. Og den tid kan jo passende bruges til, at din mand søger visum til Dan-mark. Som udgangspunkt burde det ikke tage mere end 15 eller højest 30 dage at få udstedt et sådant. Og så kan han jo også være med til at hjælpe dig med flytningen.

Omvendt kan man også sige, at det kan være rart, hvis I kan kigge på boliger sammen. Så igen: det er helt op til jer, hvordan I foretrækker at gøre det.

Hvad angår boligsøgningen kan det varmt anbefales at udvide det geografiske område til mindre eftertragte-de steder end Malmø. Det er klart, at efter Øresundsbroens åbning er nærhed til denne blevet en væsentlig parameter i boligsøgningen ikke bare for de danskere, der bor i Skåne, men også for de mange svenskere, der hver dag pendler til et arbejde i København. Og herudover er Malmø også den største by i Sydsverige og alene derfor det sted, hvor flest gerne vil bo.

Den ven, som jeg taler om, fik f.eks. en helt regulær og billig hyre i första hand efter nogle få måneders ven-tetid, da han udvidede sin boligsøgning til andre byer end Malmø. Prisen for det er så, at han bruger en time mere hver dag på transport, og at der kun er direkte togforbindelse til Danmark 1 gang i timen.

Men i forhold til alle de problemer, man kan have med fremlejede boliger, så er det måske en lav pris at be-tale, og da navnlig hvis man kun har tænkt sig, at opholdet i Sverige skal være en kortvarig mellemstation. Tiden i toget kan jo også bruges til mange konstruktive ting som f.eks. at læse sit pensum, hvis man er studerende. Eller arbejde på en laptop, surfe på internettet, læse avisen og få sig en god morgenmad.

BSS

Indlæg af BSS » 27.09.2011 17:23:08

Tak for det rigtig gode svar. Det er rart med lidt hjælp i sådan en tid hvor alt ser håbløst ud. Skal min mand så søge fra den svenske ambassade i udlandet hvis jeg er eu borger i Sverige?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.09.2011 20:29:58

JA, din mand skal søge visum hos ambassaden for det land, du bor i, hvis dette land HAR en ambassade i det land, din mand bor i. Du kan tjekke her: http://um.dk/da/om-os/ministeriet/find-os/
mh
Rådgiver for ÆUG

BSS

Indlæg af BSS » 28.09.2011 16:09:40

Tak for det. Hvis nu min mand først kommer til dk på visum og vi begge søger i Sverige er jeg lidt i tvivl om hvilken rækkefølge tingene skal gøres i Sverige. Jeg læser lidt frem og tilbage om hvilken rækkefølge tingene skal gøres men er ikke blevet klogere på det da der er modsatrettede svar. :| foreslår I at jeg først tager op til skateverket, eller skal vi begge tage op og registrere os sammen? Eller er det bedst at tage på migrationsverket først? Håber at få et svar :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2011 17:27:06

Det er lidt hip som hap. Men Migrationsverket skal jo i hvert fald se et svensk personnummerbevis for dig, før de kan give din mand et opholdskort. For ellers er der jo ingen dokumentation for, at du overhovedet bor i Sverige, og det er jo en grundbetingelse for, at han kan få opholdskort.

Så det mest naturlige er vel at henvende sig til Skatteverket først. Men ærlig talt er det nogle ret ligegyldige administrative detaljer. Det centrale i processen er at finde et sted at bo, så kast du nu trygt hele din energi ind i boligsøgningen og lad være med at spekulere så meget på alt papirarbejdet. Den tid den glæde :wink:

Besvar