flyt til servige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mona

flyt til servige

Indlæg af Mona » 27.09.2011 00:49:29

Jeg har en permanent opholdstillades i Danmark. Jeg læser til farmaceut og jeg er i gang med sidste semester.
Jeg har haft en kæreste i mit hjemland i lang tid før jeg er kommet til Danmark og
vi er blevet gift i sommerferien. Jeg er 24 år, og han er 26 år.

Jeg synes, at familiesammenføring efter danske regeler er alt for besværligt, især den øknomiske krav.

Jeg vil høre om, det er muligt at flytte til sverige i stedet for, da regelerne er nemmer der ?

Mange tak

fundiver199

Re: flyt til servige

Indlæg af fundiver199 » 27.09.2011 04:32:37

Når I begge to er statsborgere i et land uden for EU, så kan I ikke bare frit vælge at flytte til Sverige. Sverige har ikke "fri indvandring", og Danmark har et retsforhold i EU, så den fri bevægelighed i EU for borgere med permanent opholdstilladelse gælder ikke til eller fra Danmark.

Den ene er jer skal derfor have en opholdstilladelse for f.eks. at arbejde eller studere i Sverige, fuldstændig som hvis I begge to boede i dit hjemland. Og først herefter kan den anden så søge om at blive familiesammenført.

Den "sverigesløsning", der er så omtalt og ofte anvendt i ÆUG-regi, handler om den fri bevægelighed for unionsborgere og borgere i Norden og kræver derfor, at man er statsborger i et nordisk land og/eller et EU-land. Hvis I vil videre ad den vej, skal du derfor først blive dansk statsborger.

Du kan læse om den svenske udlændingelovgivning her:

http://www.migrationsverket.se

For 11 dage siden havde vi Folketingsvalg i Danmark, og der er pt. ved at blive dannet en ny regering. Når det er sket, får vi også nye familiesammenføringsregler. Og måske ved vi allerede mere om, hvordan de kommer til at se ud, når der bliver præsenteret et regeringsgrundlag, hvilket sikkert sker i løbet af denne uge, da Folketinget skal åbne i næste uge.

Endelig må man vel også sige, at det ville være ret oplagt at bo i jeres fælles hjemland. Så er der jo ingen af jer, der skal bruge en opholdstilladelse, og en dansk uddannelse som farmaceut kan måske også bruges der?

Besvar