Bristisk statsborger og fs

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
saba11

Bristisk statsborger og fs

Indlæg af saba11 » 23.09.2011 02:59:43

Hejsa, først og fremmest vil jeg sige, at jeg er ny bruger herinde og synes det er en fantastisk god side, som er enorm hjælpsom...
Jeg står i den situation, at jeg er forlovede og skal giftes til næste sommer. Jeg har besluttet mig for, at bruge EU-reglerne, da de danske regler virker så besværlige.

Af denne grund har jeg læst adskillige indlæg om fs via Sverige. I øvrigt er det sådan, at jeg har britisk pas, men er født og opvokset her. I denne sammenhæng læste jeg et indlæg om en person i tilsvarnede situation, hvor det blev udpeget, at eftersom han ikke har bosat sig udenfor dk, kan han ikke umiddelbart bruge EU-reglerne, men han skal først bosætte sig i et andet EU-land, og derefter kan der gøres brug af disse regler.

Jeg håber ikke, at mit spørgsmål lyder dumt, men er det muligt for mig, hvis jeg fx bosætter mig i Sverige i noget tid fx et halvt år og så flytter tilbage til dk og efterfølgende søger om opholdstilladelse til min mand via EU-reglerne mens jeg er bosat i dk, idet dk er på en måde et andet EU-land, end det som jeg er statsborger i...?
Grunden til, at jeg spørger er fordi så slipper jeg for, at han skal registreres i Sverige og søge om opholdskort der og derefter søge om at flytte tilbage til dk og igen søge om opholdstilladelse i dk...

Jeg håber mit spm giver mening

På forhånd tak

- Og igen, det er en virkelig god hjemmeside, har fået så meget info omkring fs via Sverige

Mvh. Saba

fundiver199

Re: Bristisk statsborger og fs

Indlæg af fundiver199 » 23.09.2011 06:59:34

Hvis du kun er britisk statsborger, så gælder opholdsdirektivet også i Danmark for dit vedkommende. Hvis du både er britisk og dansk statsborger, gælder det derimod ikke, og så er du nødt til at bosætte dig i et helt 3. EU-land som f.eks. Sverige sammen med din mand, og herefter flytte tilbage til Danmark. Som det er beskrevet under "jeg vil...."

EU-domstolen forholdt sig i McCarthy sagen til situationen med en person, der er statsborger i 2 forskellige EU-lande på en gang. Og efter dommen bad ÆUG US om at redegøre for, hvordan man forholdt sig til netop din situation. Altså en person, der er statsborger i et EU-land men har levet hele sit liv i et andet.

Og svaret var helt klart og tydeligt, at denne person er omfattet af bestemmelserne i opholdsdirektivet i det land, hvor han/hun bor.

saba11

Indlæg af saba11 » 23.09.2011 13:10:40

Tak for din tilbagemelding fundiver199, det står sådan til, at jeg altid har haft britisk statsborgerskab, men siden 2006 (der jeg var 21 år) har jeg også haft et pakistansk pas, idet jeg oprindeligt kommer fra pakistan.

Men ud fra det som du skriver, er det så rigtigt forstået, at siden jeg ikke er dansk statsborger, så kan jeg søge om fs via EU-reglerne her i Danmark efter vi er blevet gift - og ikke behøver at flytte til Sverige... Grunden til, at jeg spørger ind til det er, at jeg igår aftes læste nogle indlæg her inde om folk i min situation, og fandt ud af, at dk som det eneste land i EU har en regel om, at hvis man ønsker at få sin mand med til dk, som ikke er EU borger og heller ikke har bosat sig i et andet EU land så kan det ikke lade sig gøre at søge via dk... Altså at min mand er nødsaget til at have bosat sig i et andet EU land fx Sverige og så kan vi flytte tilbage... Men jeg mener også, at der blevet skrevet her inde at denne lov strider i mod EU reglerne, og måske var disse indlæg et per år gamle, så er det sådan nu, at reglen er blevet lavet om, og jeg kan søge om fs til min mand, som i øvrigt er pakistansk statsborger (som jeg glemte at nævne før) via EU reglerne her i dk... For hvis dette er korrekt, så betyder det, at jeg faktisk er bedre stillet end de personer som har dansk statsborgerskab, hvilket virker urimeligt....

Synes bare der er mange ting man skal holde fast i, og derfor vil jeg være helt forberedt på disse regler, når jeg så engang søger om fs til næste år :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.09.2011 14:43:35

Tidligere stillede Danmark og vistnok 10 andre EU-lande et krav om, at en 3. landsborger skulle have haft "lovligt ophold" i et EU-land for at være omfattet af rettighederne i opholdsdirektivet. Men det blev ændret efter EU-domstolens kendelse i Metocksagen i juli 2008 altså for mere end 3 år siden, hvilket i øvrigt var en del omtalt i de danske medier dengang.

Som du selv er inde på, ændrer både lovgivning og praksis sig løbende og af mange forskellige årsager. Og derfor skal man selvfølgelig ikke anvende forums søgefunktion og sidde og læse i gamle tråde, hvis man gerne vil have sikker og opdateret information. Her skal man i stedet læse vejledningerne under "jeg vil".. samt de nyeste tråde og de tråde, der er placeret under "bekendtgørelser".

Disse tekster bliver således løbende kvalitetssikret og opdateret, men det gælder selvfølgelig ikke for de 1.000-vis af gamle debattråde, der ligger i forum.

saba11

Indlæg af saba11 » 23.09.2011 17:00:34

Jamen 1000-tak for hjælpen :-) Dvs. jeg kan bare efter vielsen søge om fs via EU-reglerne i Danmark og behøver slet ikke at benytte Sverige metoden :-)

Jeg takker igen for hjælpen:-)

Besvar