Jeg har nogle spørgsmål vedrørende, at min partner og jeg overvejer og flytte sammen i Danmark.
Min partner er engelsk statsborger og bosat i London ( 32 år)
Jeg er dansk og bosiddende i Næstved. ( 30 år)
Sammen har vi en pige på 3 måneder, som er engelsk statsborger. Jeg har fast job, det samme har hun i London. Vi er fint stillet økonomisk begge af os. (uden dog at vide, de specifikke krav der stilles)
Mit spøgsmål er om vi kan flytte sammen i Danmark?
Skal hun have et arbejde før hun kan få et registreringsbevis?
Gør det nogen forskel om vi er gift eller ej?
Andre ting vi skal være opmærksomme på?
Spørgsmål
Re: Spørgsmål
Du kan vist nok erklære at du vil forsørge din kone - og så spiller det ingen rolle om I er gift eller ej. Det kender jeg i hvert fald et par, der har gjort, hvor den udenlandske partner er spansk.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du kan læse her: http://ec.europa.eu/youreurope/citizens ... dex_da.htm
og her: http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6556
og her: http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6556
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Læs også "jeg vil.. flytte til Sverige/EU-land". For en britisk statsborger er Danmark naturligvis et EU-land dvs. et andet EU-land end det, hvor man er statsborger.
En unionsborger kan have ret til ophold som arbejdstager eller studerende, men også som person med tilstrækkelige midler. Og disse midler kan så f.eks. være i form af en velspækket bankbog eller i form af en "sponsor" = dig.
Om I er gift eller ej har ingen betydning i den sammenhæng, men du vil selvfølgelig skulle forsørge din kæreste og jeres barn på samme måde, som hvis I var gift. Den eneste betingelse for unionsborgernes frie bevægelighed er groft sagt, at man ikke må være til fare for samfundet, og de første 5 år af sit ophold må man ikke være en urimelig byrde for det sociale system.
Altså ikke noget med "social turisme" ved f.eks. at flytte fra et slumkvarter i Bukarest til København, fordi det er mere attraktivt at leve af bistandshjælp i København end at være arbejdsløs i Bukarest.
En unionsborger kan have ret til ophold som arbejdstager eller studerende, men også som person med tilstrækkelige midler. Og disse midler kan så f.eks. være i form af en velspækket bankbog eller i form af en "sponsor" = dig.
Om I er gift eller ej har ingen betydning i den sammenhæng, men du vil selvfølgelig skulle forsørge din kæreste og jeres barn på samme måde, som hvis I var gift. Den eneste betingelse for unionsborgernes frie bevægelighed er groft sagt, at man ikke må være til fare for samfundet, og de første 5 år af sit ophold må man ikke være en urimelig byrde for det sociale system.
Altså ikke noget med "social turisme" ved f.eks. at flytte fra et slumkvarter i Bukarest til København, fordi det er mere attraktivt at leve af bistandshjælp i København end at være arbejdsløs i Bukarest.