Overskridelse sagsbehandlingstid.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Majbritt

Overskridelse sagsbehandlingstid.

Indlæg af Majbritt » 09.09.2011 20:18:19

Hej ÆUG,

Er der nogen, der har erfaring med at klage over overskridelse af 30 dages fristen for visumsager, der behandles af US?

US har i dag telefonisk bekræftet, at der ikke umiddelbart er nogen særlige omstændigheder i vores sag, og at overskridelse af fristen skyldes et efterslæb pga. sommerferie. Der er dermed ikke noget grundlag for at overskride 30.-dages fristen.

Majbritt

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Overskridelse sagsbehandlingstid.

Indlæg af krikris » 09.09.2011 20:38:30

Det får man efter min erfaring absolut intet ud af. Det er bare at væbne sig med tålmodighed desværre

Majbritt

Indlæg af Majbritt » 09.09.2011 20:42:26

Hej Krikris,

Tak for dit hurtige svar. Det er også min fornemmelse. IM ville sikkert ikke engang nå at oprette en klagesag, før udløbet af de 60 dage...

Majbrit

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2011 13:11:21

Det er kun fristen på 60 dage, der er en "hård" frist. Fristerne på 15 og 30 dage er "bløde" forstået på den måde, at det altid vil være åbent for diskussion og fortolkning, hvad der er "særlige omstændigheder" mm. Generelt bør man derfor søge visum 2-3 måneder før den planlagte rejse, så man er sikker på, at det kan nå at blive udstedt til tiden.

Hvis det kan være en trøst, så vil det normalt være sådan, at en visumansøgning ikke bliver sendt videre til US, hvis visumansøgeren allerede har haft et eller flere problemløse besøg i Danmark. Så der er begrundet håb om, at den næste ansøgning vil blive behandlet af ambassaden selv inden for højest 15 dage.

Det har altid været sådan, at man måtte påregne, at den første ansøgning om visum til at besøge en kæreste ofte skulle behandles af US, og at dette ofte tog 2-3 måneder, og det overlevede folk altså dengang. Så problemet er nok mest et mismatch mellem forventninger og virkelighed.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 19.09.2011 13:22:26

Det vigtige er at vide om sagen ligger bonaparte ( det vil sige på ambassaden) det betyder at sagen behandles der... reglen er at hvis ikke ambassaden udmidelbart kan udstede visum skal sagen sendes videre til US inden de 15 dage, de overtager så det videre forløb...

derudover er det vigtigt at vide hvilken dato sagen er blevet registret som modtaget, dette er ikke altid den dato man afleverede

Sagsbehandligstiderne på ambassaden kan jo tage længere tid end de 15 dage, ex er der sæsonudsving, og dermed travlhed i visse perioder...

Så hvis sagen stadig ligger bonaparte efter de 15 dage er det vel fordi ambassaden udmidelbart kan udstede, og bare har travlt eller andet..

Majbritt

Indlæg af Majbritt » 19.09.2011 14:24:37

Vi fik visum i sidste uge med en lille uges forsinkelse.

Jeg synes det er dybt problemastisk, at US ikke overholder fristerne. En ting er uvisheden - noget andet er, at vi har en bryllupsdato og en flytning til Sverige om under 2 måneder, hvorfor det er nok så væsentligt at kende tidshorisonterne. Derudover føler vi os i forvejen som cirkusheste i managen, så de få rettigheder, vi trods alt har, værner vi om.

Hvis US ikke ville kunne nå at udstede visum inden flytningen til Sverige, ville det betyde, at min kæreste igen skulle rejse 2000 km. for at søge visum - og denne gang til Sverige, hvilket ville betyde andre regler og procedurer. Det er ikke ligefrem overskud af tid, der præger vores foretagende pt. - eller lyst til at sætte sig ind i flere regler, end højest nødvendigt.

Min kæreste er blevet kontrolleret i alle ender og kanter i foråret og har overholdt sin udrejsefrist. Alligevel er sagen sendt til Udlændingeservice, der først efter lange tovtrækkerier og udenomssnak oplyste mig, at sagen ikke umiddelbart vurderes som en særlig kompliceret sag, hvor 60 dages-reglen ville kunne bringes i anvendelse.

Hvis 30-dages fristen overskrides, mener jeg, at ansøger har krav på oplysning om, om sagen vurderes til at være særligt kompliceret, og i givet fald hvilke momenter, der ligger til grund for denne vurdering, idet ansøger ellers afskæres fra at varetage sine interesser (og rettigheder). Det er i den forbindelse ifølge visumnotatet indleveringsfristen på ambassaden, der er afgørende for fristens beregning - ikke oversendelsesdatoen.

Jeg er udmærket klar over, at US formentlig ikke er ude på at udøve chikane, men hvis ambassaden vælger at oversende sagen til US, og US ikke har kapacitet, så kunne det være, at US burde revurdere tyngden i de sager, der videresendes. At sende min kærestes ansøgning til DK virker på mig som noget overformynderisk og spild af ressourcer set i lyset af, at det er under 6 måneder siden, at han var igennem maskineriet sidst.

Majbritt

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2011 15:20:13

Desværre sker det somme tider, at ambassader sender visumansøgninger videre til US, selvom det er helt indlysende, at visum skal udstedes. Det skal så siges, at det naturligvis er ambassaden og ikke US, der bestemmer, om en ansøgning skal videresendes. Så det er ambassaderne, der ikke altid gør deres arbejde godt nok. Min personlige opfattelse er den, at når man giver folk en mulighed for at skubbe både ansvar og arbejde fra sig, ved at sende det videre til nogle andre, så er det forventeligt, at nogle vil misbruge den mulighed. Det tror jeg også, at man kender til på alle mulige andre arbejdspladser.

Det bliver så i øvrigt også spændende at se, om den nye regering vil ændre på procedurerne for behandlingen af visumansøgninger. Før 2002 var der slet ikke noget, der hed Integrationsministeriet, og visumansøgninger var alene noget, der hørte under ambassaderne.

Besvar