Thai fra Norge til Danmark ?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

RAPH

Thai fra Norge til Danmark ?

Indlæg af RAPH » 17.09.2011 20:50:33

Hej Forum...!

Jeg har søgt og søgt information om min situation, men kan ikke finde konkrete svar... Håber i kan hjælpe:

Jeg har en Thailandsk kæreste i Norge, jeg har kendt hende gennem et par år nu, og vi vil gerne leve sammen.
Hun har permanent opholds / arbejdstilladelse i Norge (efter at have opholdt sig og abejdet der siden 2007)

Jeg er meget i tvivl om hvordan det bedst lader sig gøre at hun kommer til Danmark og bor, måske for altid !

:?:
1: Hun kan frit rejse i Norden...
Men kan hun også frit bo, arbejde eller starte selvstændigt op i Danmark (Norden) ?

2: Jeg er selvstændig og har mulighed for at ansætte hende (dog ikke efter løn aftalen med 375.000 om året :roll: )
Helst som free-lance (så hun starter sin egen virksomhed og fakturerer til mig)
eller som lønmodtager (giver en masse administration/udgifter)

Jeg kan flytte til Norge, det ville være det nemmeste da hun har permanent ophold der.
Men vi vil bo i Danmark.
Reglerne er dog hårde og uoverskuelige herhjemme, så hvad er vejen frem ?

Hvad kan vi bedst gøre ud fra de givne forudsætninger for at hun kan bo fremover i Danmark... :?:
Står vi godt eller skidt til i forhold til permanent ophold i Danmark ?
Eller må jeg indstille mig på at flytte til Norge hvis vi skal leve sammen ?

Håber på svar !
Mvh
RAPH

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Thai fra Norge til Danmark ?

Indlæg af mh1 » 18.09.2011 06:58:38

1) Nej. Hun mister sin opholdstilladelse til Norge, hvis hun rejser ud for at bosætte sig i et andet land, uanset hvilket.
2) Hvis du kan overbevise myndighederne om, at lige netop hun er den eneste, der duer til arbejdet. Det er overordentligt svært, især i arbejdshedsløstider som nu. Det er heller ikke ligetil at få lov at starte virksomhed. Læs: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... rhverv.htm
3) Læs her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu

Reglerne er de samme for bopæl i Norge, så hvis du har mulighed for at flytte til Norge for 3-6 mdr., og I bliver gift, vil I kunne flytte tilbage til DK og din kone vil kunne få dansk opholdskort. Bemærk, at I skal være gift, da I nok har dannet par, men jo ikke været samlevende i mindst 18 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.09.2011 07:14:16

I kan også undersøge, hvad der kræves for, at hun bliver norsk statsborger. For som norsk kan hun uden videre flytte til DK og vil altid kunne returnere til Norge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2011 08:52:45

At din kæreste bliver norsk statsborger, før hun flytter nogen som helst steder hen, er givetvis og helt sikkert den bedste løsning for hende. Forudsat naturligvis, at hun er interesseret i at skifte sit statsborgerskab ud. Det tager dog 7 år at blive norsk statsborger, så ud fra hvad du fortæller, vil hun altså skulle bo mindst 3 år i Norge endnu:

http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsbo ... ed-soknad/

Hvis I ikke ønsker det, eller hvis din kæreste ønsker at bevare sit thailandske statsborgerskab (Norge tillader i lighed med Danmark ikke dobbelt), så er familiesammenføring givetvis vejen frem for jer, selvom din kæreste kommer til at "starte forfra" og blive afhængig af dig. Så er spørgsmålet bare, om det skal være efter EU-regler, ved at I starter med at bo sammen i Norge, eller om det skal være efter de danske regler, så hun kan flytte hertil med det samme. De danske regler bliver jo lavet om nu, hvor vi får en ny regering, og bliver vel derfor knap så uoverskuelige, som de er lige nu. Stadig vil der dog givetvis være fordele ved at anvende EU-reglerne.

Husk at I skal være gift for at kunne opnå familiesammenføring. Da din kæreste i forvejen har opholdstilladelse i Norge, kan I dog bo sammen i Norge i 18 måneder og herefter blive familiesammenført i Danmark efter EU-reglerne uden at gifte jer.

RAPH

Indlæg af RAPH » 18.09.2011 09:30:35

Mange tak for svar !

Det ser ud til at være ligeså besværligt som jeg frygtede :(

Lidt flere detaljer:
Hun er gift med en nordmand, men forlader ham da det ikke har fungeret mellem dem i længere tid.
(De skal vel så først separeres i en periode før de kan blive skilt)

Hun ejer selv et hus i Thailand så hun vil ikke opgive sit Thailandske statsborgerskab.

Hun har specielle kvalifikationer som jeg kan anvende i min virksomhed.
Kunne det åbne en mulighed ?
Evt. for at hun stadig har bopæl/adresse i Norge (og dermed bevarer sin opholdstilladelse der), men kan opholde sig og arbejde hos mig i Danmark i perioder?

På forhånd tak !
Senest rettet af RAPH 22.09.2011 21:42:58, rettet i alt 1 gang.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.09.2011 10:15:29

Din kæreste skal jo stadig have arbejdstilladelse, selv om hun kun arbejder i DK deltids. Der er vel ikke andet at gøre, end at søge om en 'gæste'-arbejdstilladelse, og se, hvad svaret bliver.

At flytte til Norge kan jeg godt se er noget besværligt i din situation, da kunderne nok ikke lige er med på at skulle rejse så langt for behandling.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2011 10:22:40

Hun skal jo skilles, før I kan blive gift. Så dermed er der jo under alle omstændigheder noget tid at løbe på. Så vent dog til skilsmissen er gået igennem, og se så, hvordan de danske familiesammenføringsregler ser ud til den tid. Umiddelbart er det jo den simpleste og mest regulære løsning, at hun bare søger familiesammenføring med dig, ligesom hun pt. er sammenført med sin nuværende norske mand.

Jeg tvivler meget på, at det er muligt at få arbejdstilladelse i Danmark som massør. Det er næppe en stillingsbetegnelse, der står på positivlisten, og som du selv har været inde på, kan du ikke tilbyde en løn på 375.000 kroner om året. Så derfor er beløbsordningen heller ikke nogen mulighed.

Hvis de danske familiesammenføringsregler stadig er helt ufremkommelige, når hun er blevet skilt, kan I jo også overveje at bosætte jer en periode i Sverige eller Tyskland, hvis du derved har mulighed for at fortsætte med at passe din forretning. Det er jo i hvert fald mere realistisk end at passe den fra en bopæl i Norge, medmindre du bor i Nordjylland.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.09.2011 10:33:58

Krikris har jo også selvstændig klinik, og fik hhv. arbejde på en tilsvarende i Sverige og nogen til at stå for driften af den danske, mens hun var i Sverige.

Så RAPH, hvis du ikke nødvendigvis SELV skal behandle en større del af kunderne, kan du måske bruge den model? Evt. ved at samle dine særlige kunder på en-to dage/uge. Du kan være reelt bosat i Norge, selv om du overnatter i DK ind i mellem. Man må blot ikke overnatte i DK mere end ca. 3 ud af 7 nætter i gennemsnit. OG du kan være arbejdstager i Norge ved en så beskeden indsats som 10-12 timer/uge.
mh
Rådgiver for ÆUG

RAPH

Indlæg af RAPH » 18.09.2011 14:45:29

Mange tak for svar... jeg er utrolig taknemmelig... !

MH : har du et link til den situation med Krikris og klinik ? Lyder interessant !

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så:

Sålænge vi kun er kærester kan hun med sin permanente opholdstilladelse i Norge frit rejse ind som turist i Danmark så tit hun vil...
Men kan ikke arbejde i Danmark (heller ikke periodisk, hverken som selvstændig eller ansat og heller ikke som free-lance, hun er momsregistreret i Norge)

Fremtiden:
Hvis vi skal være sammen skal hun selvfølgelg skilles først... derefter skal jeg flytte til Norge (i hvor lang tid?), gifte mig med hende for så derefter at søge familiesammenføring i Danmark.
Er det den bedste løsning ? Med størst chance for en fremtid sammen ?

Håber jeg har forstået det rigtigt !!!

Og håber at reglerne blver lempet i mellemtiden !!!

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.09.2011 19:19:48

Krikris er på forum, men hun har nogle hundrede indlæg, så det er ikke så ligetil at finde lige det, hvor hun skriver sin 'opskrift'. Men som jeg husker det, studerede hun nøje EU-reglerne, brugte måneder på planlægning, fik job på en tandlægeklinik i det nordlige Sverige i godt 3 mdr., og ansatte i mellemtiden en til at lede hendes egen klinik i DK. Fik ægtefællen til Sverige og han fik et svensk opholdskort, før de vendte tilbage til DK, hvor han også fik opholdskort, dog efter en længere ventetid.

Du kan evt. skrive en personlig besked til krikris - klik i 'Brugerkontrolpanel' for at komme ind til der, hvor du kan skrive dem.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2011 19:43:58

Med sin norske opholdstilladelse må din kæreste opholde sig i Danmark i højest 90 dage ad gangen og højest 6 måneder om året. Som du selv er inde på, må hun ikke arbejde i Danmark. Man kan så sige, at da der jo ikke er paskontrol mellem Danmark og Norge, så kan det være noget vanskeligt for både din kæreste og de danske og norske myndigheder at bevise, om hun nu lige har været her 138 eller 192 dage i løbet af et år.

Og så længe hun ikke arbejder ulovligt, så kan man vel også anlægge den betragtning, at det strengt ikke påvirker andre og derfor heller ikke rager andre, hvor meget din kæreste nu lige opholder sig i henholdsvis Danmark og Norge. Så det er vel også lidt op til jer, hvor seriøst I vil tage disse lovbestemmelser. Det er nok ikke første gang, at der er nogen, som er flyttet ind hos deres kæreste uden i første omgang at flytte deres adresse med, og at der i dette tilfælde er en landegrænse inde i billedet spiller vel ikke den helt store rolle for sagen, når begge lande er medlem af Schengen og i øvrigt er tæt knyttet til hinanden både geografisk, historisk og kulturelt.

Men hvis din kæreste på et tidspunkt bliver spurgt, hvornår hun er indrejst i Danmark, f.eks. i forbindelse med en ansøgning om FS, så skal hun naturligvis sørge for, at hun på det tidspunkt er indrejst højest 89 dage tidligere, så hun ikke er her ulovligt. Det kan US godt finde på at lave en sag ud af, men det sker som sagt nærmest kun, hvis folk melder sig selv ifm. udfyldelse af en ansøgningsblanket til familiesammenføring. Der er konkrete eksempler herpå blandt ÆUG`s medlemmer, der har befundet sig i en lignende situation som jeres. Altså at den udenlandske kæreste i forvejen havde opholdstilladelse i et andet schengenland.

Mht. at søge familiesammenføring, når den tid kommer, så har mh da ret i, at der med et erhverv som dit godt kan være mulighed for at bo en tid i Norge. Men den tid den glæde. Mit råd til jer er stadig at vente med at tage stilling til, om det skal være danske regler eller EU-regler, indtil I ved, hvordan de danske regler ser ud, når I skal til at søge.

Vi ved, at den nye regering vil lempe reglerne, men vi ved endnu ikke præcis hvordan eller hvor meget. Så derfor synes jeg, at det er meget svært at rådgive folk om valget mellem to regelsæt, hvoraf vi slet ikke kender det ene.

RAPH

Indlæg af RAPH » 18.09.2011 20:18:01

Mange, mange tak for jeres svar !!!!
Hver gang jeg selv finder nogle svar ved at læse reglerne ender det med nye spørgsmål pga. de uoverskuelige regler.
Det er meget nemmere at overskue reglerne (ikke nemmere at komme til at leve sammen) hvis hun kom direkte fra Thailand, men det ville aldrig være sket... det er hende der har fundet mig og ikke omvendt :D

Jeg har netop talt med hende og fortalt om de svar i har givet og at det bliver præcis så besværligt som frygtet!
Men, vi vil kæmpe indtil vi er sammen... Om det så kræver at jeg flytter til Norge i en periode på et senere tidspunkt (ved at der er gode muligheder for job eller klinik i Norge hvis man er god som massør, og det er jeg/hun)...
Vores kærlighed er så stærk og speciel at det skal ske !!!
Vi må nøjes med at mødes som turister så ofte som muligt indtil da... !
Og jeg har læst her på ÆUG at det er med at beholde dokumentation for alt, flybilletter, telefonsamtaler, billeder osv. til senere brug... !

Lige et par spørgsmål til:
Rent teknisk... hvordan foregår det hvis jeg flytter til Norge og vil have størst mulig chance for at få hende med hjem til Danmark efterfølgende ?
Og hvor lang tid skal jeg opholde mig i Norge for at det fungerer bedst muligt efter reglerne ? (så vidt jeg har forstået er det 18 måneder for samboende ugifte ? )

TAK !!!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2011 12:25:30

Det sidste er beskrevet under "jeg vil.. flytte tilbage til Danmark". Og i nedenstående tråd kan du se et konkret eksempel på, hvad andre har gjort for at blive FS i Danmark efter EU-reglerne.

viewtopic.php?f=7&t=7164

En enkelt ting at være opmærksom på, er, at det måske kan være tvivlsomt, om samliv foretaget, medens den ene var gift med en anden, kan tælle med de i 18 måneder, der kan fritage jer for at gifte jer. Det enkleste og sikreste er på mange måder at gifte sig. Så er der i hvert fald ingen diskussion. Og uden at det skal tages som en opfordring til at negligere alvoren i et ægteskab, så er det jo en relativt enkelt sag at blive skilt igen i vores del af Verden. Så jeg har generelt lidt svært ved at forstå de binationale par, der gerne vil familiesammenføres, men som nærer stor modvilje mod at gifte sig. Men det er så selvfølgelig bare min personlige mening.

RAPH

Indlæg af RAPH » 20.09.2011 08:47:21

Mange tak for svar... !

Jeg tænkte på om det måske alligevel er muligt at søge om arbejdstilladelse/opholdstilladelse hvis jeg kan ansætte hende f.eks. 30 timer om ugen på min klinik...

Hun er jo headhunted til opgaven, har specielle kvalifikationer i form af hendes uddannelse og erfaring fra hendes egen Thai massageklinik i Norge...
Jeg finder ikke lige en der er så dygtig og har så stor erfaring som hende...

Er det helt håbløst at prøve ???

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.09.2011 09:22:58

Du kan jo altid prøve, udgifterne til det er overskuelige - men planlæg samtidig ud fra, at det ikke lader sig gøre. Det er jo nemlig sådan, at der skal være mangel på indfødte, der kan det samme/tilsvarende mht massage, ikke bare i DK men i hele EU. Og det får du måske svært ved at overbevise US om, at der er. Så speciel er massage jo heller ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar