Haster. Afvisning af forlænget ophold

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jakobw

Haster. Afvisning af forlænget ophold

Indlæg af Jakobw » 16.09.2011 18:21:19

Vi ansøgte om familiesammenføring d. 1. marts 2009 i Danmark imens min kone opholdt sig her på turistvisum. Vi gjorde i den forbindelse opmærksom på, at hun ville rejse tilbage til sit hjemland og afvente afgørelsen derfra. Efterfølgende fik vi et brev hvoraf det fremgik, at US troede at hun ville blive i Danmark på processuelt ophold. Da vi efterfølgende gjorde opmærksom på fejlen modtog vi et brev med en undskyldning og at det skulle være registreret korrekt.
Sagsbehandlingstiden varede ca. 6 måneder, hvor vi ikke kunne få at vide i lang tid hvad der var problemet. Efter lang tid fik jeg at vide, at problemet var vores vielsesattest fra hendes hjemland. US havde ikke tidligere set en sådan. Vi fik ingen vejledning om hvilke krav US havde til en egalisering, så vi måtte selv improvisere….. Det blev da også accepteret, men først efter at US mistede dokumentet i den første fremsendelse per email og senere også mistede bekræftelse fra kommunen på sikkerhedsstillelse ligeledes sendt per email.
Min kone fik endelig bevilget familiesammenføring d. 16. september 2009 og vi regnede os for at være sikre de næste 2 år. Det varede dog kun indtil 1. marts i år, hvor mine kones sagsbehandler i kommunen fortalte hende at hendes opholdstilladelse var udløbet d. 1. marts. Vi skulle naturligvis have haft tjekket det!!!!! Vi skyndte os at lave en ansøgning og afleverede den d. 2. marts på den lokale politistation og min kone fik 6 mdr. opholdstilladelse af politiet. I ansøgningen anførte vi at i den tidligere ansøgning om familiesammenføring var for 2 år og at vi derfor ikke havde været opmærksom på hvad der stod med småt på indstikket i min kones pas.
Nu her 6 måneder senere har vi så i dag fået en forkyndelse fra politiet om at min kone skal rejse ud af Danmark med det samme fordi ansøgningen blev afsendt for sent.
Vi har 2 spørgsmål i denne forbindelse:
1. Har man et retskrav på 2 års opholdstilladelse, når man får godkendt en familiesammenføring eller vil det altid være op til en vurdering af US?
2. Har en klage opsættende virkning, så min kone kan blive i Danmark indtil den er blevet behandlet?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Haster. Afvisning af forlænget ophold

Indlæg af mh1 » 17.09.2011 07:20:05

I flg. dette: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngelse.htm
kan din kone desværre ikke lovligt opholde sig i DK længere. Jeg kan intet finde i udlændingeloven om, hvor længe en opholdstilladelse 'skal' vare, men det normale er, at den 'tilbagedateres' til ansøgningsdatoen, vel fordi udlændingen så kan henvise til at have haft lovligt ophold fra og med ansøgningen, med hvad dertil hører af ret til sygesikring mv.

Reglerne er ganske klare, så en klage vil næppe få nogen som helst betydning, og din kone har ikke ret til ophold, mens klagen behandles. Jo før din kone rejser, jo bedre, da hun ellers risikerer karantæne så hun end ikke kan besøge dig. Jeg vil anbefale, at I overvejer 'Sveriges-løsningen': http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.09.2011 08:00:14

Ja desværre er praksis blevet strammet også på dette område, og naturligvis efter krav fra Dansk Folkeparti. Det skete ved det såkaldte "serviceeftersyn" af Udlændingeloven i foråret 2010. Tidligere så US gennem fingre med mindre og uforsætlige overskridelser af fristen for at søge en opholdstilladelse forlænget, men nu sættes altså det helt store apparat i gang med forkyndelse fra politiet, hvorefter den forsmædelige så skal starte helt forfra med at søge om en ny opholdstilladelse, før han/hun så kan rejse tilbage til Danmark igen.

I den forbindelse skal I desuden være opmærksomme på, at reglerne jo er strammet på en række punkter i løbet af de sidste to år, så det er slet ikke sikkert, at din kone overhovedet kan få en ny opholdstilladelse, selvom hun søger om den. Det kan f.eks. tænkes, at hun ikke har "point" nok.

Jeg er enig med mh i, at I bør overveje "sverigesløsningen", hvis I da ikke har lyst til og mulighed for at bo i din kones land eller måske et helt 3. land uden for Europa.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.09.2011 14:17:19

Noget andet er så, at det undrer mig meget, at I ikke har fået et brev fra US i god inden, at din kones opholdstilladelse udløb. Samtidig med, at man gennemførte denne stramning, indførte man således også et krav om, at US skulle skrive til folk og gøre dem opmærksomme på, at de skulle søge om forlængelse af deres opholdstilladelse, og hvad konsekvenserne ville være af ikke at gøre det til tiden.

Hvis I ikke har fået et sådant brev, så må man sige, at US selv har fejlet i jeres sag. Og selvom jeg ikke kender til fortilfælde, så er det da muligt, at det kunne danne baggrund for en form for dispensation. Som jeg ser det, er det nok jeres bedste eller rent ud sagt eneste chance.

I kan også prøve at få jeres historie i medierne. Specielt hvis der er begået sagsbehandlingsfejl, og sagen i øvrigt er en, der kan vække bred sympati, så fører det ofte til, at der bliver fundet en løsning.

Besvar