Kære alle
Min mands ot udløber i slutningen af August næste år, og vi havde planer om at rejse på sommerferie i hele juli-måned - er det forsvarligt at vente med at søge om forlængelse indtil vi kommer hjem ? Eller bør vi søge inden vi rejser og så søge om en tilbagerejsetilladelse?
Kan man være sikker på at der ikke opstår problemer med at rejse hjem til DK igen selvom han kun har 20 dage tilbage på sit visum når vi skal hjem?
Og så til et helt andet spørgsmål - har man egentlig stadig arbejdstilladelse når man søger om forlængelse? Eller skal man opsige ens stilling indtil man får svar fra US?
Forlængelse, arbejdstilladelse og tilbagerejsetilladelse
-
sandmonkey
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Forlængelse, arbejdstilladelse og tilbagerejsetilladelse
Skal man aflevere sit pas ved ansøgning? Så vidt jeg forstår, skal man ikke.
I så fald ville jeg da i jeres sted få søgt inden afrejse, man kan søge 2 mdr. før udløb:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/s ... gelser.htm
Sagsbehandlingstiden er 1-3 mdr. ved forlængelser, og ved dem der er i arbejde 1-2 mdr., så i bedste fald har han så fået forlængelsen inden udløb og kan fortsætte i arbejdet uden problemer. Ellers har man i princippet ikke hverken opholds- eller arbejdstilladelse. Det almindelige er mig bekendt, at man i så fald blot fortsætter i sit ansættelsesforhold og krydser fingre for at forlængelsen kommer.
I så fald ville jeg da i jeres sted få søgt inden afrejse, man kan søge 2 mdr. før udløb:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/s ... gelser.htm
Sagsbehandlingstiden er 1-3 mdr. ved forlængelser, og ved dem der er i arbejde 1-2 mdr., så i bedste fald har han så fået forlængelsen inden udløb og kan fortsætte i arbejdet uden problemer. Ellers har man i princippet ikke hverken opholds- eller arbejdstilladelse. Det almindelige er mig bekendt, at man i så fald blot fortsætter i sit ansættelsesforhold og krydser fingre for at forlængelsen kommer.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
sandmonkey
Nej jeg tror ikke at man skal aflevere sin pas, men det er mere om man kommer i en ny Proccessuelt-opholdsperiode? Eller om man i kraft af sin visum stadig har mulighed for at rejse ud og ind af Europa...?
Det jeg har fået af vide er at man udmiddelbart bare fortsætter dit liv som vanligt, hende jeg snakkede med i US siger at hvis man har op og skal søge om forlængelse har man stadig lov til at arbejde osv uden problemer...Man kan selvføglig blive i landet blive i landet, men man kan ikke udrejse, med mindre man ansøger om en tilbagerejsetilladelse... pt er der op til 5 mdr ventetid på forlængelse og dette forventes der vist i et par mdr endnu man kan jo så håbe på de får fikset det prob inden i skal søge
vi håber da hvertfald det bliver løst inden vi skal søge...
-
sandmonkey
Ok - mange tak for svaret