Hej alle
Jeg er på vej til sverige her pr. d. 1 september. Jeg skal læse et semester på Lunds universitet som udvekslingsstudent. Jeg har netop giftet mig med min afghanske kæreste der har asyl i Italien. Vi planlagde at søge FS i sverige i perioden hvor jeg skal læse deroppe.
Det er i forbindelse med forsørgelse jeg har spørgsmål. Jeg havde egentlig regnet med at søge ved EU regler da det forekommer at være hurtigst.
Men jeg forstår nu at det kræver at jeg har 6000 sek efter faste udgifter. Jeg synes nu at have hørt at der ikke er noget krav til studerende hvis blot de underskriver en erklæring om at forsørge sin ægtefælle. Er der nogen der kan gøre dette klart for mig?
Min indkomst lige nu består af SU og så planlægger jeg at tage dobbelt SU lån. Evt. supplere med økonomisk støtte fra mine forældre. Mit spørgsmål er så om man behøver at bruge alle disse penge?
Som studerende i DK har mit budget været langt under og jeg vil jo helst ikke bruge mere end jeg har brug for når det ikke er mine egne penge.
Dette spørgsmål er måske også relevant i en anden sammenhæng idet vi planlægger tilbageflytning til danmark. Er der i den sammenhæng krav til hvor dyrt man skal have levet i forhold til indkøb og sådan?
På forhånd tak for svar
FS under studieophold i sverige
-
fundiver199
Re: FS under studieophold i sverige
Du har forstaaet reglerne rigtigt. Som studerende kan du jo alligevel ikke faa bistandshjaelp, og derfor er der alene krav om, at du skal underskrive en erklaering om, at du vil forsoerge din aegtefaelle. Og hvis du saa ikke goer det, vil han naturligvis miste sin ret til ophold i Sverige.
Tak for svaret. Jeg har et lille opfølgende spørgsmål så. Jeg er som sagt på udveksling i 5 måneder som studerende. Er der nogen der har et råd om hvordan jeg skal forklare mig ud af at jeg skal blive der i 12 måneder?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du SKAL jo ikke blive i 12 mdr., du skal blot have til hensigt at blive 12 mdr. - du kan jo gå og overveje et sabbat-semester i forlængelse af semesteret på svensk uni, fx, men så synes du alligevel at du har fået nok svensk input, når de 5 mdr. er overstået, og så flytter du tilbage til DK. Jeg tror i øvrigt ikke, at der er nogen myndighedspersoner overhovedet, der vil spørge ind til de 12 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG