Et dansk-udenlandsk ægtepar som vi kender, har søgt familiesammenføring i Danmark. Den udenlandske ægtefælle bestod ikke indvandringsprøven og skal udrejse inden 10 dage. Hun kommer fra latin-Amerika og rejsen tilbage er dyr og lang. Parret har desuden mistet penge på sagsbehandligs-gebyret til Udlændingeservice( det er vist 6.000- dkr.) samt gebyr for indvandringsprøve (3.000 dkr.)
Er der nogen af jer som har idéer til en løsning. Vil de kunne få opholdstilladelse i Sverige på 10 dage?
Dumpet i Indvandringsprøven
Re: Dumpet i Indvandringsprøven
Det behøver de ikke. De har jo ret til at opholde sig i Sverige i 3 måneder inden de behøver at søge om opholdskort, så der er jo lidt tid at løbe på.
Se i øvrigt under 'jeg vil flytte til Sverige'.
MSH.
Se i øvrigt under 'jeg vil flytte til Sverige'.
MSH.
-
fundiver199
Parret kommer til at overtræde visumreglerne under alle omstændigheder. For den udenlandske ægtefælles visum er jo udløbet for længst og kan derfor ikke bruges til lovligt at rejse ind i Sverige. Indrejse med et udløbet visum har imidlertid ingen betydning for retten til ophold efter EU-reglerne. Så det er bare om hurtigst muligt at finde et sted at bo i Sverige.
10 dage er dog meget kort tid at sætte af til det projekt, så jeg tvivler på, at det kan lade sig gøre uden også at overskride udrejsefristen, medmindre parret da ligefrem vælger at flytte på hotel eller lignende. Men i så fald må man betragte den udenlandske ægtefælles ophold som lige ulovligt, uanset om hun er i Danmark eller Sverige, så det gør reelt ingen forskel. Men har igen ingen særlige konsekvenser, hvis parret alligevel ønsker at gå "EU-vejen".
Overskridelse af udrejsefristen vil dog medføre, at den udenlandske ægtefælle ikke i de næste 3 år kan få et nyt schengenvisum til Danmark. Så hvis parret ikke går EU-vejen, må det absolut tilrådes, at hun overholder udrejsefristen. Og det mest regulære er selvfølgelig, at hun rejser hjem nu og så søger om et nyt visum til Sverige, når manden er kommet på plads derovre. Men som du selv er inde på, så er flybilletter til og fra Sydamerika jo ikke gratis.
10 dage er dog meget kort tid at sætte af til det projekt, så jeg tvivler på, at det kan lade sig gøre uden også at overskride udrejsefristen, medmindre parret da ligefrem vælger at flytte på hotel eller lignende. Men i så fald må man betragte den udenlandske ægtefælles ophold som lige ulovligt, uanset om hun er i Danmark eller Sverige, så det gør reelt ingen forskel. Men har igen ingen særlige konsekvenser, hvis parret alligevel ønsker at gå "EU-vejen".
Overskridelse af udrejsefristen vil dog medføre, at den udenlandske ægtefælle ikke i de næste 3 år kan få et nyt schengenvisum til Danmark. Så hvis parret ikke går EU-vejen, må det absolut tilrådes, at hun overholder udrejsefristen. Og det mest regulære er selvfølgelig, at hun rejser hjem nu og så søger om et nyt visum til Sverige, når manden er kommet på plads derovre. Men som du selv er inde på, så er flybilletter til og fra Sydamerika jo ikke gratis.
-
Nordstjernen
- Geografisk sted: Sverige
Har kvinden ikke noget familie eller venner, som bor i Sverige? Jeg spørger, idet der er enormt mange latinoer i Sverige (min mand er chilener). I så fald kunne de to måske bo derovre og lede efter noget eget, HVIS de altså har tænkt sig at gå EU-vejen, som fundiver siger. Det er klart, at det ikke er lovligt, særligt da de direkte har fået afslag på en ansøgning. Men samtidig er latinoer ikke en gruppe, som er specielt i søgelyset.