Hjælp til FS euregler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SanneOl

Hjælp til FS euregler

Indlæg af SanneOl » 01.09.2011 18:57:36

Hej ÆUG.
Jeg skriver endnu en gang da jeg nu er meget i tvivl om hvad jeg skal. Min plan var at blive boende i Sverige men har nu undersøgt reglerne omkr. tilbagevenden til Dk og er pludselig i tvivl. Det forholder sig således at jeg har tænkt mig at flytte til Sverige dernæst fs efter eu-reglerne med min udenlandske mand hvorefter jeg muligvis vil vende tilbage. Er dog i tivl om følgende:

- Har læst at man ved tilbagevenden til DK efter EU-reglerne skal tjene 9.000-10.000 kr. Er dette fra et ordinært arbejde? Jeg er på SU + sulån + bijob, hvilket er mine indtægtskilder pt. da jeg er studieaktiv.

- Skal husleje kontrakten i Sverige være tidsubegrænset? Hvad hvis man lejer en lejlighed i et år? Forringer det mine chancer ved tilbagevenden til dk. Og hvilken rolle spiller det om det er "hyra i första hand" eller "anden hand". Håber virkelig at der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig

SanneOl

Re: Hjælp til FS euregler

Indlæg af SanneOl » 01.09.2011 19:34:31

PS: Jeg har tidligere læst her at man kan skrive under på en erklæring som studerende - hvad går det ud på?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.09.2011 01:47:45

Hvis du ikke har vaeret arbejdstager i det andet EU-land, saa skal du kunne forsoege din mand efter jeres hjemkomst til Danmark, og det kraever som minimum en indtaegt paa stoerrelse med starthjaelpen altsaa de naevnte 9.000-10.000 DKK om maaneden foer skat. Eller naturligvis en velspaekket bankbog. SU + SU-laan + indtaegt fra et fritidsjob vil vaere nok. Det vigtige er ikke, hvor pengene kommer fra, kun at de ikke kommer fra bistandskontoret.

Hvis du studerer i et andet EU-land end Danmark, saa kan du i dette land opfylde forsoergelseskravet alene ved at skrive under paa en erklaering om, at du vil forsorge din mand. Altsaa hvis du f.eks. tager et semester paa et universitet i Paris eller London. Det skyldes, at studerende alligevel ikke er berettiget til at modtage sociale ydelser.

Det er ikke absolut noedvendigt at leje en bolig paa tidsubegraenset kontrakt. Dette er kun en blandt mange ting, som US bruger til at vurdere, om du har haft et faktisk og reelt ophold i det andet land. Laes indlaegget "opholdskort efter Sverigesmodellen" oeverst i forum og laes "jeg vil... vende tilbage til Danmark"

SanneOl

Indlæg af SanneOl » 03.09.2011 16:28:14

Tak for det hurtige svar

SanneOl

Indlæg af SanneOl » 03.09.2011 16:44:29

Jeg skal også lige høre: Hvad hvis min mand arbejder på det tidspunkt- Er det så igen udelukkende min økonomi man vil kigge på ved tilbagevenden til DK?

Nogle der ved om "hyra i første hånd" eller "anden hånd" spiller en rolle for fs ved tilbagevden til DK?

Tak på forhånd

SanneOl

Indlæg af SanneOl » 03.09.2011 17:33:27

+ skal min mand ha fået opholdskort/ søge inden hans visum udløber? Visummet er jo kun på 3 mdr. Regner med at invitere ham til dk på visum og derefter flytte sammen. Undskyld jeg nu skriver igen men kommer i tanke om mange spm i denne forbindelse.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.09.2011 19:27:28

Som udgangspunkt ses der kun på EU-borgerens indtægt. Din mand vil jo som udgangspunkt heller ikke kunne bevare sit job i et andet EU-land, når I flytter til DK.

Det spiller ingen rolle, om din leje er i 'första' eller 'andra hand', blot det er en lovlig leje, dvs. at hvis det er en fremleje skal den være godkendt af boligforeningen.

Din mand skal søge om opholdskort inden hans visum udløber og han bør da naturligvis gøre det, så snart han er kommet til Sverige. Der er absolut INGEN fordel ved at vente!
mh
Rådgiver for ÆUG

SanneOl

Indlæg af SanneOl » 11.09.2011 12:48:51

Det er nok mig der ikke har formuleret mig helt rigtigt så vil sige det sådan: hvis min mand kommer op til mig i dk og vi begge søger lejlighed sammen i Sverige kan der jo være en risiko for at vi måske finder det om 2 mdr. Hvis jeg så eksempelvis søger fs i Sverige når der er så kort en tid til min mands visum udløber vil han så være nødsaget til at rejse hjem igen, hvis vi ikke har fået afgørelsen endnu eller hvordan er det lige? har læst at det kan tage op til måneder at min mand kan få opholdskortet men visummet strækker jo ikk i så langtid.???

DBS

Indlæg af DBS » 11.09.2011 12:56:30

Fra det sekund I har indgivet ansøgning om FS, har din mand ret til ophold, efter de regler...

Migrationsverket giver ham et kvitteringsbrev, som dokumenter at ansøgning er indgivet.

Så altså, I skal indgive inde hans visum udløber.

(Vi har gjort det samme :wink: )

Mvh DBS

Besvar