Bosættelse i Stockholm - praktisk og rettigheder?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
thoeger
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Bosættelse i Stockholm - praktisk og rettigheder?

Indlæg af thoeger » 24.08.2011 17:00:27

Hej mennesker i ÆUG;

For 2½ år siden var jeg i Stockholm for at kunne rykke til Danmark efter EU-reglerne med min hustru fra USA. Det lykkedes rimelig smertefrit, og nu står vi så og skal til at flytte til Stockholm i 3 år, da jeg har fået en midlertidig ansættelse ved Stockholms Universitet.

For det første er der det praktiske - Er der nogle, der har nogle gode råd og fifs til at finde en lejlighed i Stockholm? Er der nogle gode råd til, hvor fruen kan søge job, når hun taler engelsk og lidt dansk, men intet svensk?

Og hvad er vores rettigheder som familie til arbejdende EU-borger ifm. med familieydelser? Jeg ved at vi kan få den svenske pendant til børnechecken, men hvad med den ydelse man får for at gå hjemme og passe børn, ville min kone evt. kunne kvalificere til den? For selvom vi kan overleve på min løn, så bliver der ikke meget til overs til andet end dåsemad, hvis hun ikke finder et job.

I det hele taget er jeg skrup forvirret over, hvordan vi egentlig står rettighedsmæssigt i det svenske sociale system... Nogen der ved noget om det?

Bedste hilsener;

Thøger

skaanebo

Re: Bosættelse i Stockholm - praktisk og rettigheder?

Indlæg af skaanebo » 24.08.2011 18:09:20

Prøv forummet http://www.amerikanska.com/ - det er specielt for engelsktalende indvandrere i Sverige.

De mest grundlæggende spørgsmål kan du sikkert også få svar på hos www.oresunddirekt.com selv om du ikke bliver grænsegænger.

fundiver199

Re: Bosættelse i Stockholm - praktisk og rettigheder?

Indlæg af fundiver199 » 30.08.2011 04:24:21

I er begge berettiget til ligebehandling med svenske statsborgere, bortset fra sociale ydelser under de foerste 3 maaneder af jeres ophold. Du arbejder jo i Sverige og betaler skat paa lige fod med svenske statsborgere, saa derfor har I naturligvis ogsaa de samme rettigheder som disse. Alt andet ville jo vaere et udtryk for en usaglig diskrimination, der ville gaa stik imod hele ideen om fri bevaegelighed. Barselspenge anses naeppe for at vaere en social ydelse og vil derfor ikke vaere omfattet af de 3 maaneders "karantaene".

Besvar