Giftes i Sverige med asylansøger..hvordan ...??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TOSJA

Giftes i Sverige med asylansøger..hvordan ...??

Indlæg af TOSJA » 23.08.2011 00:22:17

Hej Ægteskab uden grænser. :) TAK for et fantastisk forum...

Jeg skriver på min danske venindes vegne herinde. Hun er dansk statsborger.
Hun har mødt en vietnamesisk asylansøger i Sverige, han har fået afslag på asyl i Danmark, men venter på 5 år på at få afgjort sin asylsag i Sverige. !!
Hun har været kæreste med ham i en del måneder efterhånden og nu taler de om måske at gifte sig og flytte til Danmark efter at have indgået ægteskab i Sverige..

Men
1) Må en asylansøger ( i Sverige ) gifte sig..?

2) Hvad så bagefter, når de ønsker at flytter til Danmark..? Kan og må de det..?

3) Hvilke papirer/ dokumenter skal hun ( og han ) medbringe for at måtte / kunne / gifte sig i Sverige ?? (Rådhuset)

4) Hvad med "Udlændingeservice" - vil det give problemer for min venindes kæreste når han skal flytte med ægtefællen til Danmark, at han tidligere er blevet nægtet asyl i Danmark ???

5) Efter hvilke regler kommer de ind i Danmark....de danske
"familiesammenføringsregler " eller andre paragraffer.....???

Venlig hilsen den forundrede..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes i Sverige med asylansøger..hvordan ...??

Indlæg af mh1 » 23.08.2011 09:35:00

1) Mht om en afvist asylansøger kan blive viet i Sverige, må svaret blive 'måske'. Sverige kræver ikke 'lovligt ophold', sådan som DK gør, men kræver jo stadig diverse dokumentation for at asylansøgeren er ugift, og den kan han måske ikke fremskaffe.

2) Læs reglerne for familiesammenføring med ægtefæller her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... enfoering/
Bemærk, at din veninde og hendes mand IKKE kan bruge EU-reglerne, bare fordi hun blev viet i Sverige. De skal i givet fald opfylde de talrige krav der er efter danske regler.

3) Der skal samme dokumentation til, uanset hvor man vil vies. Din veninde kan bruge en ægteskabsattest, som hun får hos sin lokale borgerservice - hun skal huske at fortælle, at hun skal bruge den til vielse i Sverige. Hendes kæreste skal bruge tilsvarende dokumentation, og den kan så være noget vanskeligere at fremskaffe. Hvis myndighederne godt ved, at han stadig er i Sverige, så er det vel nok lettest at HAN selv går hen på vielseskontoret og spørger, hvad han kan/skal gøre/skaffe?

4) Nej.

5) Det afhænger jo af, på hvilket grundlag de søger.

Lad din veninde læse reglerne på http://www.aegteskabudengraenser.dk/jeg ... ammenfores og så de øvrige oplysninger under http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu og http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/flyttedk

Hun kan printe dem ud, så er det lettere at få overblik. Efter at have sat sig ind i reglerne, kan hun væsentlig lettere lægge ordentlige planer for sin og den kommende ægtefælles fremtid.
mh
Rådgiver for ÆUG

TOSJA

Indlæg af TOSJA » 05.09.2011 02:12:29

Hej igen..

Først vil jeg give et forsinket svar på nedenstående tidligere indlæg, og tak for den hurtige hjælp man får herinde.. :D

Sidst jeg skrev, var min venindes mand stadig "asylansøger" i Sverige og han havde et opholdskort fra Migrationsværket.
Nu har han desværre i mellemtiden fået afslag på asyl i Sverige, og min veninde og hendes kæreste har derfor fået tid til vielse i Sverige..de har begge skaffet de nødvendige papirer ang. "civilstandsattester "..

Efter vielsen ønsker min veninde og ægtefælles at bosætte sig i Danmark hvor hun bor ja, faktisk tage toget tilbage fra Malmø til København samme dag :shock: .
og selvom vi begge har læst Jeres henvisning til de gode links og Udlændingestyrelsens paragraf 9 osv, osv... ...så er vi begge stadig i tvivl om hvad de skal gøre...der står nemlig , så vidt jeg kan læse, ikke noget specifikt om ægteskab med en asylansøger / afvist flygtning.

Altså; som jeg læser det i Jeres svar, så vil min veninde og hendes ægtefælle og afviste asylansøger skulle søge om "Familiesammenføring" efter Udlændingelovens paragraf 9 ( c ) hurtigt efter ankomsten til DK for at han kan få lovligt ophold i Danmark..??? Er det ikke korrekt..???

Eller gælder der særlige regler når ægtefællen i 4 år har været asylansøger i Sverige og har (haft) et lovligt "opholdskort" ..i Sverige..??

Hvad mener I med at min veninde og hendes ægtefælle ikke kan bruge EU reglerne..??? :? :twisted:

Og hvad mener I med " til mit spørgsmål 5, at " Det afhænger efter hvilke regler der søges.." ???

Mange hilsner fra den forundrede :roll:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2011 03:00:51

Hvis parret vil søge FS efter de danske regler, så skal manden aflevere sin ansøgning i et land, hvor han har såkaldt "lovligt ophold", og det vil i praksis sige i sit hjemland. Når ansøgningen er blevet behandlet og godkendt, kan han så rejse til Danmark. Mandens fortid har ingen som helst betydning for sagen, hverken positivt eller negativt.

Hermed mener jeg, at ansøgningen ikke vil blive afslået, bare fordi manden har en fortid som afvist asylansøger. Men omvendt kan hans status som afvist asylansøger heller ikke fritage ham fra kravet om, at han skal aflevere sin ansøgning i et land, hvor han har lovligt ophold. Og det har han jo ikke i hverken Sverige eller Danmark, når hans asylansøgning er blevet afvist.

Din veninde bør læse "jeg vil familiesammenføres" for at se, om hun og manden lever op til de mange krav, der stilles. For ellers er der jo ingen grund til at søge. Alternativerne kan så enten være, at din veninde flytter til Sverige eller et andet EU/EØS-land, så hendes mand kan få ophold efter EU-reglerne, eller at de venter og ser, hvem der vinder valget i Danmark, og hvordan familiesammenføringsreglerne bliver fremover, hvis valget betyder, at vi får en ny regering - hvad meningsmålingerne jo indtil videre tyder på.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.09.2011 12:53:37

@ TOSJA - du skriver, at din danske veninde BOR I DANMARK - og så er hun ikke EU-borger i lovens forstand, derfor kan hun og hendes mand ikke bruge EU-reglerne.

Hvis din veninde havde boet i Sverige i mindst 10 uger, som arbejdstager, studerende, pensionist eller 'selvforsørgende', så ville hun kunne bruge EU-reglerne ved en flytning til DK.

Den plan, hun er i færd med, er at smugle sin mand illegalt ind i DK, og det er en skidt idé. Det kan give udvisning og karantæne, så han end ikke må besøge hende, sålænge hun bor i DK. Hun skulle langt hellere sætte sig ned og finde ud af, hvordan hun kan kringle et mindst 3 mdr. langt ophold i Sverige. Når hun at flytte til Sverige, inden hendes mand skal være udrejst, kan han nemlig blive i kraft af at være ægtefælle til en EU-borger, og senere kan han flytte med til DK, igen som ægtefælle til en EU-borger.
mh
Rådgiver for ÆUG

TOSJA

Indlæg af TOSJA » 05.09.2011 19:13:15

:)
Hej igen og tak for Jeres lyn - hurtige svar .. :)

Ja, jeg kan efterhånden se, at hele sagen er ligeså kompliceret som hvis min venindes kæreste stadig opholdt sig i sit hjemland Vietnam, .. :?

Ak, ja...Nu kan jeg ikke lade være med at tænke lidt utopisk på, .....
hvad hvis han var blevet tilkendt asyl i Sverige..???

Så havde han vel lovligt "ophold" i Sverige - og skulle parret så stadig have søgt om "Familiesammenføring" efter Udlændingelovens paragraf 9 (c)
(eller efter de berømte EU regler osv ) hvis de skulle bo i Danmark..???

Eller har man som "lovlig flygtning" med tilkendt asyl lov at bosætte sig i andre EU lande uden at skulle være nødt til gifte sig osv osv osv ... :roll:

Endnu en gang, på forhånd tak for Jeres svar herinde. :D

TOSJA

Indlæg af TOSJA » 07.09.2011 14:36:30

Hej igen..
Jeg har netop nu 2 steder, bla hos Dansk Flygteningehjælp, fået at vide at man
IKKE kan søge asyl i 2 forskellige lande som nu her først Danmark (afvist efter 4 år ) og dernæst Sverige
(afvist efter 3 år ) Det vil blive tjekket i registret ..
Så nu bliver jeg noget forvirret. :shock: :wink:

Er der noget jeg / min veninde har misforstået...???
Jeg har personligt set at min venindes kæreste har et kort fra "Migrationsværket" hvor der står "asylansøger" :roll:

Vh.

TOSJA

Kan hun gifte sig med afvist asylansøger?

Indlæg af TOSJA » 07.09.2011 14:46:25

...Et sidste spørgsmål.. :oops:

Er det overhovedet muligt/ lovligt, at min veninde og hendes kæreste kan gifte sig i Sverige - nu hvor hendes mand har fået definitivt afslag på asyl i Sverige..?
Han skulle nu efter sigende have været udrejst for noget siden viser det sig, desværre...ups...
Vil "myndighederne" så tillade indgåelse af
.....ægteskab eller bliver det ikke tjekket inden......=???

Håber I kan svare... :) :?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.09.2011 18:20:49

Sverige er ikke helt så strikse som DK med hensyn til at man skal have 'lovligt ophold' for at kunne blive viet - men lige i din venindes kærestes situation er der al mulig grund til at forvente, at politiet møder op til vielsen og anholder ham, for at sætte ham på det fly, han burde have været på forlængst.
mh
Rådgiver for ÆUG

TOSJA

Vil han kunne søge om "familiesammenføring" .??

Indlæg af TOSJA » 07.09.2011 22:35:43

Godaften..og tak for det lidt bekymrende men hurtige svar... :?
Ak, ja, politiet vil nok anholde ham efter vielsen...det var det vi frygtede..

Altså er der så vidt vi kan se, kun en legal mulighed tilbage, - at parret rejser sammen til Vietnam og bliver gift derude..er det ikke korrekt..??

Men vil han / de da, når han er kommet hjem til Vietnam, - efterfølgende kunne søge om "legal" "familiesammenføring" "opholdskort" /"opholdstilladelse" med kommende hustru, (? ) i enten Sverige eller Danmark ????

PS Bliver ens pas/ id tjekket ved udrejse i (Københavns lufthavn )..????
For min veninde frygter nemlig ellers at han vil blive anholdt der også...???
Godaften ... :wink:

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.09.2011 09:35:00

Især DK(s DF-medlemmer) er jo himmelhenrykte, når en udlænding forlader DK. De svenske myndigheder er sikkert også sådan indrettet, at hvis man står med en billet til sit eget land, og et udløbet visum el.lign. så bliver man registreret, evt. pålagt en bøde, men man får da lov til at forlade landet. At overskride sin udrejsefrist er jo ikke grundlag for en standret med omgående idømmelse af frihedsstraf.

Er de to først blevet gift, så kan der søges familiesammenføring, og bliver den bevilget får man naturligvis lov til at rejse ind i det land, man har fået den til, selv om man har karantæne for normalt turistvisum.

Der hvor det kan blive lidt svært i lige deres situation er, at udlændingemyndighederne både i DK og i Sverige vil være meget opmærksomme på, at der kan være tale om et pro-forma ægteskab, og parret skal VIRKELIG sørge for at kunne dokumentere, hvor lang tid de har kendt hinanden, og at det er et reelt ægteskab, som de indgår helt af egen fri vilje og med den hensigt at leve sammen i fremtiden.

Pro-forma mistanken vil gælde, uanset om der søges efter nationale regler eller EU-regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2011 08:03:58

Som mh skriver, så bliver en udlænding naturligvis ikke anholdt i lufthavnen, fordi han har overskredet et visum eller en udrejsefrist. I stedet registreres det hos udlændingemyndighederne og vil føre til, at den pågældende ikke kan få udstedt et (nyt) visum inden for en given årrække. Men som mh også har skrevet, kan der godt gives opholdstilladelse, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.

Denne forskel skyldes, at visum jo gives til midlertidige ophold, og derfor skal det vurderes, om der er risiko for, at visumansøgeren ikke vil udrejse til tiden. Og det må der jo siges at være, hvis han/hun ikke har gjort det før, og endda til og med har søgt om asyl.

Men en opholdstilladelse gives jo netop med henblik på et langvarigt (permanent) ophold, og så er det jo ikke noget problem, at ansøgeren ikke har nogen hensigt om at rejse hjem.

TOSJA

Indlæg af TOSJA » 14.09.2011 02:57:48

fundiver199 skrev:Som mh skriver, så bliver en udlænding naturligvis ikke anholdt i lufthavnen, fordi han har overskredet et visum eller en udrejsefrist. I stedet registreres det hos udlændingemyndighederne og vil føre til, at den pågældende ikke kan få udstedt et (nyt) visum inden for en given årrække. Men som mh også har skrevet, kan der godt gives opholdstilladelse, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.

Denne forskel skyldes, at visum jo gives til midlertidige ophold, og derfor skal det vurderes, om der er risiko for, at visumansøgeren ikke vil udrejse til tiden. Og det må der jo siges at være, hvis han/hun ikke har gjort det før, og endda til og med har søgt om asyl.

Men en opholdstilladelse gives jo netop med henblik på et langvarigt (permanent) ophold, og så er det jo ikke noget problem, at ansøgeren ikke har nogen hensigt om at rejse hjem.
................................................................................................

Tak for svaret.

Men min veninde og jeg bliver alligevel lidt usikre på et par ting nu...

1) Men før han kan søge om "opholdstilladelse" i Sverige (for DK er vist håbløst)
skal parret jo giftes...
Vi har talt med Dansk Flygtningehjælp for at prøve at finde ud om han vil med sikkerhed vil blive anholdt og udsendt af landet efter en vielse i Sverige...for det går jo ikke..:-(
De vil undersøge det nærmere..
Jeg har også via Jeres side på Facebook fået et link til en svensk side
"Asylgruppen, Lund" ...

2) Ellers skal de som før nævnt, vies i Vietnam, men manden giver udtryk for at er stadig nervøs for at blive anholdt i lufthavnen i Vietnam...så han er også bange for den løsning..!;:-(...hmmm

3) Men kan han/ hun i Vietnam søge "opholdstilladelse/ familiesammenføring
til Sverige ( i henhold til EU reglerne) UDEN at skulle have et visum til Sverige..? For du skriver, at han vil få "karantæne" til at søge alm turistvisum.??

4) Og hvordan skal parret "dokumentere" deres forhold, så myndighederne i Sverige og Danmark ikke tror det er "proforma" ??

5) Er der i øvrigt en tidsfrist ( måneder / år ) på hvornår man kan ankeen afvisning på afslag på asyl her i Danmark, jeg har nemlig ikke kunnet ud af finde dette .... ??

5) En sidste ting... på den svenske "Migrationsverkets" hjemmeside,står der et afsnit der hedder ; "Nye hændelser efter afgørelse" , på (endelig )afvisning af en asylsag..så man IKKE skal rejse hjem....!
- Jeg ved ikke om jeg forstår det rigtigt selvom jeg nu har læst det flere gange, men bla står der som eksempel, at man kan i visse særlige tilfælde få omstødt sin sag/ afgørelse, såfremt der fremkommer nye oplysninger i sagen, f.eks " that you are forced to live apart from your near relatives/ family for a extended period of time" .

Hvad menes med dette - kunne en " ægtefælle " komme ind under dette ???
altså at han / henvender sig igen til " Migrationsverket "og fortæller om den store kærlighed han nu vil blive tvunget til at skulle leve "skilt" fra såfremt de sender ham retur...osv...Vi har ikke kunnet finde svar på dette hos dansk flygtningehjælp..

Ja...det var mange spørgsmål, lidt gentagelser, men hellere spørge en gang for meget end for lidt.. :)

Tak atter en gang for hjælpen herinde...

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.09.2011 06:57:04

1) det må du jo så vente og se, om de kan sige noget om,
2) det er der nok ingen på forum, der kan hjælpe ham med,
3) Ja naturligvis. Hvis parret søger familiesammenføring, er det noget helt andet end at søge visum. Der skal selvfølgelig et visum til HVIS/NÅR fs gives, men det er en anden situation, end når der søges turistvisum o.l.
4) dokumentere, at de faktisk kender hinanden, ved fx billeder, udskrifter af mails/sms/facebook osv., underskrevne udtalelser fra venner og familie, der bekræfter at de er et par. Desuden vil de blive interviewet hver for sig, dvs. 'forhørt' om de nu faktisk kender hinanden.
At anke et afslag på asyl for en asylsøger fra et land, der er placeret i immigrationslandegruppen vil jeg anse for tidsspilde.
5) Næppe. Der er vel ikke noget til hinder for at 'den store kærlighed' kan flytte med ham? Vietnam er som nævnt placeret i immigrationslandegruppen og betragtes som et land uden særlige sikkerhedsmæssige risici: "Der er ingen særlige sikkerhedsrisici i Vietnam, og trafikken udgør den største trussel for rejsende til landet..." se http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-t ... r/vietnam/

Hvis mandens problem er, at han har en ventende straffedom eller er flygtet fra militærtjeneste, så er det altså IKKE noget, der kan give asyl.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.09.2011 04:53:57

Vietnam er jo blevet et demokratisk land, og som udgangspunkt eksisterer der vel næppe længere politisk eller anden forfølgelse i landet, der kan give basis for asyl. Uden i øvrigt at vide noget om den konkrete sag, er jeg derfor tilbøjelig til at være enig med mh i, at det er fuldstændig spild af tid for en vietnamesisk statsborger at søge om asyl.

Besvar