Besøgsvisum - spørgsmål?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Evander

Besøgsvisum - spørgsmål?

Indlæg af Evander » 22.08.2011 00:07:12

Jeg håber, at nogen her på dette tilsyneladende meget erfarne forum kan hjælpe mig med mine spørgsmål om besøgsvisum til min kæreste fra Uganda:

1. Vi har netop ansøgt om alm. besøgsvisum til DK, selv om vi ikke har set hinanden de seneste 12 måneder. Dog har jeg to gange tidligere (2006 og 2008) besøgt hende i Uganda, og hun har været her med Schengen-visa i 2007. Er det helt urealistisk, at denne ansøgning bliver afvist?

2. I fald ansøgningen bliver afvist, har hun mulighed for at søge visum til Finland, hvor hendes søster har midlertidigt ophold (grundet ægteskab). Et sådant visum kunne også omfatte besøg i DK under henvisning til fri bevægelighed inden for Schengen-området, ikke sandt? Og er der noget specielt, man skal gøre for at få udvidet visummet til flere lande?

3. I fald pkt. 2 kan lade sig gøre, ville en retur-flybillet til Kastrup Lufthavn så være i orden at vedlægge ansøgningen? Pt. er det 3000,- kr. billigere at flyve Uganda-Kastrup end Uganda-Helsinki, hvilket vel godt kunne retfærdiggøre en køretur fra København til Finland.

4. Er der ellers nogen problemer med et evt. Finlands-visum, som vi skal være opmærksomme på? Er det f.eks. afgørende, om min kærestes søster er statsborger i Finland, eller at hende og hendes finske husbond har penge på bankkontoen (de arbejder begge to)?

På forhånd tak for de svar og råd, jeg forhåbentlig måtte få.

Mvh Evander

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Besøgsvisum - spørgsmål?

Indlæg af krikris » 22.08.2011 05:42:30

1.Ja visumansøgningen vil sandsynligvvis blive afvist, da det er mere end 12 mdr siden i har set hinnanden.
2.Ja med det kommer jo an på de finske visumregler om de tillader besøg af søster, men mon ikke?
Det er Schengenvisum du har søgt og vil må søge og det gælder hele Schengenområdet, som Finland er en del af
3. Jeg ville personligt droppe fiksfakserier med billet. Så har hun jo også muligheden for at besøge sin søster, flyve tilbage til dig i København et par dage senere, og så kan i jo ændre returbiletten med udrejse fra Kastrup, men det er da en temperamentssag.
4 De finske nationale visum regler er jeg ikke inde i. Her er det nok bedst at spørge de finske udlændingemyndigheder.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.08.2011 07:01:29

Det er ikke særligt dyrt at FLYVE Kbh-Helsinki (returbillet kan købes for under 1000 kr.), og hun bør under alle omstændigheder ANKOMME til det land, hun har visum til. I kan altså spare ca. 2.000 kr. og alligevel gøre det hele 'efter bogen'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Evander

Indlæg af Evander » 22.08.2011 18:16:34

Tak for svar, Krikris og mh. Jeg krydser selvfølgelig stadig fingre for, at vores ansøgning går igennem, men nærer nok ikke de store håb efter at have fået dette med de 12 måneder at vide.
Jeg har også læst om et såkaldt Schengen etats-visa, som forskelligt fra den type, hvor man specifikt har opholdstilladelse til ét og kun ét Schengen-land.
Jeg går ud fra, at et sådant kræver, at man søger specifikt om ophold i mere end ét land.
Er der nogen, som har erfaringer hermed?

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 22.08.2011 19:34:52

Et schengenvisa gælder hele schengenområdet, nationalt betingede er mere undtagelsen. så man sørger altså bare et schengenvisa, for det er ideen med schengenarbejdet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.08.2011 01:28:39

Desvaerre kan en afvist visumansoegning til Danmark goere det svaert at faa visum til at besoege et andet schengenland kort tid efter. For det vil jo ligne det, det er, nemlig at man "shopper" mellem de enkelte landes ambassader. Og samtidig vil der vaere begrundet tvivl om, hvorvidt det angivne formaal med rejsen (besoege soester i Finland) nu ogsaa virkelig er det rigtige. Myndighederne er jo saaledes heller ikke dummere end, at de kan finde ud af at laegge to og to sammen.......

Jeg forventer foelgende udfald:

1) Visumansoegning til Danmark bliver rutinemaessigt afslaaet, fordi parret ikke har set hinanden i 12 maaneder

2) En evt. ansoegning om visum til Finland vil ogsaa blive afslaaet, fordi det angivne formaal med rejsen ikke svarer til det reelle formaal, som er at besoege en kaereste i Danmark

Loesningen er, at Evander besoeger sin kaereste i Uganda, og at hun herefter soeger om et nyt visum til Danmark, inden der er gaaet 12 maaneder.

Besvar