Giftes i Sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

guzelim

Giftes i Sverige

Indlæg af guzelim » 22.08.2011 14:23:17

Hej,

Jeg har nogle spørgsmål håber nogen kan hjælpe mig med det..

Jeg bor i Dk og er dansk statsborger og er forlovet. Jeg er i gang med at købe mig en lejlighed i Malmø, jeg skal skrive under på lejligheden aftalen i denne her uge så har vi den 1.sep.

Jeg vil gerne giftes i Sverige og søge FS der. Hvor skal jeg starte henne?? Skal jeg først vente til mit svenske cpr.nr kommer eller kan vi godt gifte os unden jeg har et svensk cpr.nr?? og hvad skal vi medbringe når vi skal vies der over??

Hilsen Ayce

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes i Sverige

Indlæg af mh1 » 22.08.2011 15:40:12

Hvis du kan flytte til Sverige allerede den 1. september, så kan du næppe nå at blive gift i DK. Du behøver ikke have fået dit svenske personbevis, før du bliver viet, men det kan godt være det er lettest at vente. Det kan du forhøre dig om på det vielseskontor, du regner med at skulle bruge. Du kan bruge en dansk ægteskabsattest, som du går ned og får på din lokale borgerservice i morgen, den gælder nemlig i Sverige også, og skal ikke oversættes.

Din forlovede skal medbringe bevis på, at han ikke er gift - jeg går pga. dit alias ud fra, at din forlovede er tyrker, og han skal da have en udskrift fra sit nüfus dairesi på at være ugift, og den skal oversættes til engelsk, dansk eller svensk. Desuden skal han bruge sit pas.
mh
Rådgiver for ÆUG

guzelim

Indlæg af guzelim » 24.08.2011 12:46:58

Tak for information mh

Jeg har lige et spørgsmål mere jeg skal i morgen til Sverige, og skrive under på min lejlighed kontrakt, hvor skal jeg gå hen og registrer mig henne? og hvor skal jeg søge cpr.nr nu hvor jeg skal der over kan jeg lige så godt få ordenet de ting også..

Hilsen Ayce

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.08.2011 13:11:27

Du skal til det nærmeste 'skatteverket' for begge dele.
mh
Rådgiver for ÆUG

guzelim

Indlæg af guzelim » 25.08.2011 12:27:12

Hej mh igen;)

Jeg skal lige høre dig noget..

Jeg skal jo udfylde en ægteskabserklæring med mine oplysninger jeg har printet den ud fra nette, jeg ringet til kommune hun sagde bare jeg skulle printe den og udfylde den og komme og aflever den..

Mit spørgsmål er at hvordan skal jeg udfylde hans del? på ægteskabserklæring? han bor jo ikke i dk, han kom her som turist visum, eller skal jeg bare kun oplyse hans navn og efternavn? Han har nemlig fået sine papir på han er ugift i Tyrkiet så det er ok.

Vi er kommet i en stort problem hans visum er udløbet, vi har ikke kigget ordenligt efter dato. Hvis kommunen undersøger ham har jeg et problem bliver han sendt tilbage??

Jeg har lige købt lejlighed i Sverige og skal flytte ind den 1 sep. og jeg skal hen en af dagene og søge cpr.nr. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre:(

Jeg håber du kan svare på alle mine spørgsmål

Hilsen Ayce

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.08.2011 12:48:53

Din forlovede kan ikke få en ægteskabsattest fra DK, han skal bruge dokumentationen fra sit hjemland. Du oplyser bare hans navn, sådan som det står i hans pas. Den danske kommune behøver fsv. slet ikke at få at vide, at din forlovede er i DK.

Du skrev, at du ville vies i Sverige, og det skal du holde fast i - din forlovede har nemlig nu ikke 'lovligt ophold' i DK når hans visum er udløbet, og så kan I slet ikke blive viet i DK. Sverige er ikke helt så krakilske.

I rejser bare til Sverige sammen - endelig sammen - og du går hurtigst muligt til skatteverket med din forlovede, din lejekontrakt og dit pas eller anden billedlegitimation, din ægteskabsattest og din forlovedes papirer fra Tyrkiet. Du meddeler dem at du nu er flyttet til Sverige, og har tænkt dig at blive mindst et år (det skal du sige, ellers vil de ikke registrere dig). Skatteverket registrerer dig og sender besked til din danske kommune om, at du er flyttet. Så spørger du, hvornår I kan få lov til at blive viet, det er nemlig også på skatteverket, man skal begynde den proces. Vis de papirer I har, og så må I se, om det er godt nok.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 25.08.2011 13:16:38

Når der skrives ægteskabsattest, menes der så ikke en civilstandsattest?
En ægteskabsattest er vel attesten er siger at person x og y kan blive gift/viet, baseret på deres civilstandsattester eller hvad?

guzelim

Indlæg af guzelim » 25.08.2011 20:02:08

Tak mh for den gode vejledning, nu er jeg meget mere lettet.

Vi regner med at tage til Sverige den 1.9 der vi får lejligheden der også tager vi til skatteverket, og følger efter din vejledning, jeg skal hen og aflever ægteskabserklæring i morgen, så jeg skriver det som står i hans pas og siger at han ikke er i dk, han skal ikke underskrive det vel? står på papiret at man også bruge mandens underskrift?

Hvis de spørger hvor han er henne, hvad skal jeg så sige? han er i Sverige eller i Tyrkiet?

Jeg håber ikke det tager langtid sådan noget..

Hilsen Ayce

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 25.08.2011 20:12:05

I min ægteskaberklæring skrev jeg bare min mands for og efternavn samt hans fødselsdato ( dag mdr. år) da det er en ægteskabserklæring på dig alene skal han ikke skrive under.. Det ville være samme procedure hvis du skulle giftes i tyrkiet.
Du skal bare få en erklæring hvorpå der står du er ugift/skilt og derfor fri til at gifte dig... hvis det er muligt så be om at få den på Dansk/engelsk.

De spørger ikke til hvor han er henne, det gjorde de hvertfald ikke med mig, hvis de gør så så sig han er i tyrkiet. jeg belv ikke videre spurgt om noget overhovedet...

Jeg fik min erklæring ca 15 min efter jeg havde afleverede ansøgningen, sig du vil vente på den, så får du den med det samme. Du kan jo sige som det er at du står og skal rejse ud af landet :-) og det er jo rigtigt nok

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.08.2011 22:29:18

@ soreng, når et dansk par skal vies i DK, skal de have en prøvelsesattest. Skal de vies i udlandet, hedder det en ægteskabsattest.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 26.08.2011 08:24:10

mh skrev:@ soreng, når et dansk par skal vies i DK, skal de have en prøvelsesattest. Skal de vies i udlandet, hedder det en ægteskabsattest.
Den del er jeg egentlig med på.
Men Ayce får at vide at hun skal gå ned på kommunen og få en ægteskabsattest på sig selv, og hendes mand skal medbringe en fra Tyrkiet...Det er da vel civilstandsattesten som hun kan hente, og som han skal bringe med fra Tyrkiet. Med dem i hånden kan de gå ned og få lavet en ægteskabsattest.
Alle kommunale sider jeg har læst om at blive gift med en udlændinge, angiver at begge parter skal møde op til udstedelsen af ægteskabsattest/prøvelsesattest. Udlændinge skal så også medbringe pas og civilstandsattest (kært barn har mange navne efter hvor i verden man er fra) på engelsk, dansk eller svensk.

Ayce er blevet rådet til:
"Du kan bruge en dansk ægteskabsattest, som du går ned og får på din lokale borgerservice i morgen, den gælder nemlig i Sverige også, og skal ikke oversættes."
Hvordan skal hun kunne få den uden at hendes forlovede er med ned og modtage den, når det er et krav at begge parter skal være til stede.

"g du går hurtigst muligt til skatteverket med din forlovede, din lejekontrakt og dit pas eller anden billedlegitimation, din ægteskabsattest og din forlovedes papirer fra Tyrkiet."
Hvor har hun fået den ægteskabsattest fra når hendes forlovede ikke er i landet?

Det er de ting som mit spørgsmål går på....Når der i rådene til Ayce bliver skrevet ægteskabsattest, menes der så ikke civilstandsattest, som jo ganske rigtigt udleveres ved et kort besøg på den lokale kommune. Hende og hendes forlovedes cilvilstandsattester kan de så bruge for at få udstedt en ægteskabsattest på skatteverket.

Som sidenote, er jeg stadigvæk lidt "skræmt" over at det krævede så mange oplysninger, papirer på min daværende forlovede da vi skulle have lavet en prøvelsesattest, mens jeg på INTET tidspunkt viste så meget som et gult sygesikringsbevis for at legitimere mig selv. :o
Jeg kunne have giftet hvem som helst væk, så længe jeg kendte personens CPR nummer og vidste at han var ugift. :D

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.08.2011 10:32:44

Du har ret i, at de danske myndigheder er lige vel tilbøjelige til at tro på, at den DANSKE part er den, han/hun erklærer at være - en af mine fhv kolleger på daværende statsamtet oplevede at få en mand i røret, som var skumrasende over den skilsmisseattest han lige havde modtaget med posten, for HAN havde s**** aldrig bedt om at blive skilt. Det viste sig, at konen havde taget elskeren med til statsamtet for at spille ægtemanden, så hun kunne få en straks-skilsmisse pga (egen) utroskab :mrgreen:

MEN det hedder altså ægteskabsattest:
"Hvis du vil giftes i udlandet, skal du selv sørge for at undersøge reglerne for at blive gift i det pågældende land.
Hvis myndighederne, der hvor du skal giftes, kræver det, kan du få din bopælskommune til at udstede en ægteskabsattest, der bekræfter, at du kan indgå ægteskab efter dansk lovgivning.

Hvis du ikke bor i Danmark, skal du kontakte den kommune, hvor du sidst boede i Danmark. Hvis du i dit voksenliv har boet uden for Danmark, kan kommunen kræve, at du viser en civilstandsattest , der viser din registrerede civilstand i de lande, hvor du har boet."

Hvis et par skal vies i udlandet, er de jo ikke nødvendigvis i DK begge to, og det er derfor ikke nødvendigt at den udenlandske part får noget som helst fra DK.

Ayces mand behøver ikke skrive med under på noget - som Durmaz har oplevet det. Når de IKKE skal vies i DK, så er det kun Ayce, der skal have papir fra DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 26.08.2011 11:02:06

og så skulle den være afklaret....Så blev man så meget klogere. ;-)

Tak for info :D

guzelim

Indlæg af guzelim » 01.09.2011 17:35:41

Hej igen så fik jeg min ægteskabsattest, men de vil have en adresse på min forlovet så gav jeg by og land hvor han kommer fra i Tyrkiet det skule være ok..

Vi kan så først få vores lejlighed den 15.9. 2011 iflg vores kontrakt vil jeg lige høre om jeg kan søge cpr.nr allerede nu eller skal jeg først vente til den 15.??

Hilsen Ayce

guzelim

Indlæg af guzelim » 21.09.2011 09:34:42

Hej Igen :)

Jeg er nu blevet registret i Sverige og har søgt om svensk cpr.nr det tager 4-6 uger :(

Så har vi ansøgt om vielse i Sverige (Hinderprøven) der er vente tid på 4-6 uger det godt nok langtid at venter er der andre som også ventet så langtid??

Hilsen Ayce

Besvar