Sverige/Danmark

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mark nielsen

Sverige/Danmark

Indlæg af Mark nielsen » 21.08.2011 20:32:58

Kære Æug.

Først vil jeg gerne takke jer for denne hjemmeside den har virkelig hjulpet mig meget
:-), men jeg har en hel del spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med?.

Jeg er en dansk mand bosiddende i Sverige (Malmø) med min (gravide) brasilanske kone, vi har søgt om FS men mangler bare at Skatteverket får godkendt vores bryllurp. papirene har nu været indleveret i 3 uger og der kan gå op til 8 uger før de bliver godkendt desværre :( før processen går videre.

Mine spørgsmål drejer sig om lægehjælp under denne process med FS, barsel,børnepenge og (forældrepenning), samt virksomhed.

Lægehjælp.
Min kone er som sagt gravid og vi vil meget gerne til lægen for at få afvide barnets køn og om det er ok, hvilket det virker til at være.
Da vi var på Immigrationsverket sagde de at vi kunne skrive et brev til dem omkring situationen og så kunne det være at de kunne hjælpe. Er der slet ikke noget her i verden som siger at man kan få lægehjælp gratis hvis man er gravid?

Barsel.

I følge barsel´s loven har man ret til 52 ugers barsel. 2 uger til manden og 18 til kvinden,de sidste kan så deles mellem manden og kvinden. Disse regler er hvis begge er i arbejde i DK.

Men i min situation er det anderledes:
Jeg er den eneste som arbejder som lønmodtager og har så en lille virksomhed ved siden af, for at få økonomien til at løbe rundt.

Mit spørsgmål er:

Kan jeg få alle 32 uger når hun ikke arbejder og vil det have en betydning for hende i Sverige? da vi har tænkt os at bede om forældrepenning,da det er mere værd end bundfradraget man kan få fra Danmark.

Virksomheden.

Da jeg jo også har min virksomhed tænker jeg på at arbejde i den mens jeg var på barsel, hvilket jeg fik afivde var tilladt,jeg syntes bare det lyder lidt for godt til at være sandt, men passer det?

Forældrepenning/børnepenge.

Jeg vil gerne være sikker på at jeg har forstået disse to ting rigtigt.

Forældrepenning er noget som Sverige tilbyder alle som er bosiddende i Sverige? og børnepenge får man automatisk i DK når man søger det?

Med venlig hilsen

Mark

skaanebo

Re: Sverige/Danmark

Indlæg af skaanebo » 21.08.2011 21:12:05

ØresundDirekt på Stortorget i Malmö burde kunne give dig svar på alle dine spørgsmål om barsel og børnepenge.

DBS

Indlæg af DBS » 22.08.2011 06:09:39

Hej Mark

Prøv at se her, hvad jeg gjorde for at speed skatteverket lidt op:

viewtopic.php?f=7&t=7824&p=46309#p46309

Mvh DBS

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.08.2011 06:29:19

Det er korrekt, at man efter danske regler godt må arbejde - begrænset - mens man er på barsel. Træerne vokser dog ikke ind i himlen, der bliver trukket for den indkomst man har fra andet sted. Læs om reglerne for barsel her:
https://www.borger.dk/Emner/familie-og- ... orlov.aspx
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... d=31800#K7

Mht lægebesøg, så er det muligvis i Sverige lige så billigt som i DK: ca. 300 kr. for en konsultation, når man ikke har sygesikring. Lægen vil med nogenlunde sikkerhed kunne konstatere, om alt er ok. Det indbefatter så ikke scanning, men det ER heller ikke så mange år siden, vi måtte vente til barnet kom ud, før vi kunne vide om det var en dreng eller en pige (hvis ikke vi som mødre stolede på vores egen fornemmelse) :wink: Lægen kan måske fortælle jer, hvad det koster med en scanning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar