En enkelt sag igen..

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

alien

Re: En enkelt sag igen..

Indlæg af alien » 18.08.2011 20:56:05

fundiver199 skrev:
alien skrev:For at søge opholdstilladelse efter "fastholdelse af udelandsk arbejdskraft" ordening skal man arbejde fultid (mindst 30 timer om ugen). Det håber jeg hun har gjort.
Det fremgår ikke af den officielle vejledningstekst, at der stilles krav om et bestemt ugenligt timetal. Hvor har du den oplysning fra?

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... skraft.htm
Det har du ret i. Derfor blev jeg chokeret da jeg fik afslag, selvom jeg opfyldte alle de krav der stod på deres webside.
Der står ikke noget i loven om det (9.5 eller 9.6, kan ikke huske nu), men sådan tolker US det.
Det var en medarbejder på US kontor der oplyste mig om det. Han sagde at "i princippet gav de opholdstilladelse til dem der arbejdede mere end 30 timer." Sjovt nok første to medarbejdere jeg snakkede med kunne ikke svare på mit spørgsmål, for de havde ikke erfaring med det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2011 06:09:32

Er du ikke sød at sende en kopi af den afgørelse til ÆUG`s rådgivningsmail:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Så følger vi op på det. Der skal være hjemmel i loven for de afgørelser, som US træffer, og vejledningsteksterne på Nyidanmark skal være retvisende. Så om ikke andet er der behov for at rette op på vejledningsteksten.

Noget kunne jo desuden tyde på, at man fra administrativ side generelt forsøger at begrænse rækkevidden og anvendelsen af denne bestemmelse i loven, når man både "glemmer" af vejlede om den ved afslag på forlængelser og desuden anlægger en fortolkning, der er mere restriktiv, end hvad teksten på hjemmesiden siger.

Jeg synes, at US skylder nogle forklaringer på det her, og ÆUG har tænkt sig at følge op på sagen.

alien

Indlæg af alien » 19.08.2011 23:37:05

@fundiver199: tak! En rigtig god initiativ for at få den vejledning/paragraf afklaret!

I mit tilfælde blev jeg faktisk vejledt om den her beslutning da jeg fik min opholdstilladelse inddraget, men jeg havde kendskab til den i forvejen, for jeg havde selv fundet den på nettet. Hvorfor Bipjeet ikke blev oplyst i god tid ved jeg ikke. Det kan være at de ikke har nok erfaring med inddragelse af humanitær opholdstilladelse. Jeg vil helst ikke tro at de gjorde det med vilje.

Men der er også et andet problem her. Hvis Bipjeet har haft en advokat (det ved vi ikke noget om), hvorfor oplyste HAN/HUN ikke Bipjeet om paragraf 9a stk. 2 nr. 5?! Jeg ved ikke hvordan det er i dag, men for et år siden havde jeg det svært ved at finde en (gratis) jurist/rådgiver i København der havde kendskab til paragraffen. Selv da jeg printede beslutningen og viste den til dem, havde de ikke lyst til at undersøge den nærmere. Det er lidt frygteligt at folk muligvist ikke bliver oplyst om deres rettigheder hos jurister der arbejder med udlændingesager.

DBS

Indlæg af DBS » 31.08.2011 11:50:57

Indisk it-forsker får midlertidig opholdstilladelse

http://www.version2.dk/artikel/indisk-i ... else-30642

Besvar