Til london for at søge om familiesammenf. efter EU regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kgryl

Til london for at søge om familiesammenf. efter EU regler

Indlæg af kgryl » 15.08.2011 15:00:52

Hej,

Jeg skriver vedrørende familiesammenførelse efter EU-regler. Jeg har læst herinde for at få svar på de fleste af mine spørgsmål, men nu er planen lagt og jeg vil lige sikre mig om det lyder ok inden vi går igang.

Min mand (som er fra Guatemala) og jeg har planer om at tage til London i 3 måneder for at han kan forbedre sit engelske og vi selfølgelig kan søge om familiesammenførelse efter EU regler. Jeg venter i øjeblikket på at få dagpenge da jeg for kort tid siden blev færdig med mit speciale. Så det er mit "job" mens vi er der.

Desværre har mine vejledere været 2 måneder om at sende mig min forhåndsgodkendelse så jeg kan først tage mine dagpenge med til udlandet om 1 måned fra i morgen. Mens min mand er nødt til at rejse til London på mandag d. 22. da hans visum udløber onsdag d. 24. Så han vil være 3 uger alene i London. Til denne situation vil jeg spørge om det er et problem han er der 3 uger alene? Der står inde på deres hjemmeside at han ikke har brug for turistvisum til England, men at han vist nok skal vise at han kan forsørge sig selv. Kender i til nogle situationer hvor ikke visumpligtige har problemer med at komme ind? Han har afrejse fra london til Guatemala d. 24. Vil i anbefale at han tager derover d. 22 og så bare lader som om at han rejser videre derfra d. 24 (og vi så ændrer hans billet efter ankomst til london). Eller at vi køber en tur/retur fra Kbh - London med 4 måneders ophold og så sætter penge ind på hans konto?

Vi har arrangeret vores boligsituation med en vens veninde som ejer et hus i London og lejer værelser ud. Vi kan leje et værelse eller to hos hende i den tid vi er der. Vi indbetaler på hendes konto og hun er gået med til at lave lejekontrakten så den er uden tidsbegrænsning. I mellemtiden er hun interesseret i at tage et stykke tid (2-3 måneder) til danmark, hvor jeg så vil leje min lejlighed til hende. Der laver vi selvfølgelig også en tidsubegrænset lejekontrakt. Mit spm til dette er om det er en dårlig idé at leje et værelse hos en? Kan det blive betragtet som et ferieophold også selvom hun lejer ud til andre og vi laver lejekontrakt?

Til sidst.. hvad er jeres erfaringer med London-løsningen? Ville i anbefale hellere at tage til et Schengen land?

Det var det.. Mange spørgsmål, men da han skal afsted om en uge vil vi bare lige være helt sikker på at vi er på rette vej. På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh. Katja (og Andrés)

fundiver199

Re: Til london for at søge om familiesammenf. efter EU regle

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2011 16:15:43

Du skriver, at din mand har et visum, der udløber snart. Men det kan da ikke være rigtigt, for borgere fra Guatemale er visumfri i både Schengen og UK. Måske mener du, at din mand ikke må blive længere i Schengen, fordi han har været her i 90 dage, og derfor er nødt til at forlade Schengen?

Hvis han har en billet videre ud af storbritannien, dvs. hvis han bare har et kortvarigt "stopover" i London på et dage, så er det da absolut nemmest bare at fremvise den til den britiske paskontrol og lade som om, han har tænkt sig at benytte den. Det er da den løsning, som vil give anledning til absolut færrest spørgsmål.

"Jeg har været i Danmark og besøge min kone, og nu skal jeg så lige se mig om et par dage i London, før jeg rejser videre". Det er da en langt nemmere historie at fortælle end at begynde at snakke løs om alt muligt andet, som kun kan give anledning til en masse spørgsmål og måske endda, at han nægtes indrejse.

Din mand må, såvidt jeg ved, være lovligt i UK i op til 6 måneder som turist, så der er overhovedet ingen problemer i det beskrevne. Når tiden kommer for jer til at flytte tilbage til Danmark, er der begyndt en ny 6-måneders periode, og derfor kan han til den tid igen rejse ind i Danmark uden visum.

Det vigtige er at sørge for at dokumentere dit "faktisk og reelle ophold" i UK, og at I har haft et "faktisk og reelt samliv" i den tid, hvor du boede derovre. Det burde i princippet kunne lade sig gøre, selvom du ikke finder noget job og flytter tilbage til DK efter 3 måneder.

Men det vil absolut kun gøre sagen bedre, hvis du finder et job og herefter bor og arbejder i UK i et stykke tid.

kgryl

Indlæg af kgryl » 16.08.2011 09:21:23

Tak for svaret og ja, det er det jeg mener. Hans 90-dages visumfrie ophold udløber d. 24 august.

Men hvad med vores boligsituation.. vil den umiddelbart blive accepteret som et reelt ophold? Altså at vi fremlejer et værelse hos en. Vi får lavet en tidsubegrænset lejekontrakt og hvis de undersøger hende, så lejer hun også ud til 3 andre på lovlig vis.

Tak for hjælpen!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.08.2011 10:02:18

Det ved jeg ikke, men der er jo ikke andet at gøre end at forsøge. Der er andre danske statsborgere, som har fået FS efter EU-reglerne i Danmark efter 10-12 ugers jobsøgning i et andet EU-land med den danske dagpenge.

Og de havde vel heller ikke ligefrem købt en ejerbolig i forventning om, at de naturligvis ville nå at finde et job på de 3 måneder. Ens boligforhold skal vel også ses i sammenhæng med karakteren af ens ophold, og her er der jo forskel på, om man er i et andet EU-land for at søge job i 3 måneder, læse et semester på universitetet eller for at bo der på (i princippet) ubestemt tid, fordi man har indrettet sig som grænsependler.

I de første to situation vil det jo være helt normalt at nøjes med at leje et værelse eller fremleje en lejlighed på tidsbegrænset kontrakt, da man på forhånd ved, at man med nogen (jobsøgeren) eller overvejende (den studerende) sandsynlighed kun vil være i det andet land i en begrænset periode.

Er man derimod grænsependler, så vil et lejet værelse automatisk give mistanke om, at der måske kan være tale om en proformaadresse. Og har opholdet kun varet i f.eks. 8-10 uger, kan det desuden diskuteres, om der overhovedte er tale om en reel flytning, hvis man stadig har haft sin hovedaktivitet i det samme land (Danmark) hele tiden.

Dem, der får afslag pga. manglende "faktisk og reelt ophold" er praktisk taget altid grænsependlere, så det er dem, der især skal bekymre sig om denne bestemmelse.

Men derfor skal du selvfølgelig stadig sørge for at kunne dokumentere din tilstedeværelse i UK ved kontoudtog, huslejekvitteringer, flybillet, stempler i dit pas og så videre. Foruden naturligvis omhyggelig dokumentation for din aktive jobsøgning. Dvs. kopier af stillingsopslag, ansøgninger og svar fra virksomhederne, foruden kvittering for tilmelding til arbejdsformidling mm.

Læs dette indlæg for et meget konkret, detaljeret og "hands on" eksempel på, hvad en anden dansk statsborger har gjort for at få sin ægtefælle til Danmark via Sverige. Nogle detaljer vil selvfølgelig være lidt anderledes, når du flytter til UK, men grundtrækkene i fremgangsmåden og den relevante dokumentation vil være de samme - bortset fra at du også skal dokumentere din jobsøgning.

viewtopic.php?f=7&t=7164

kgryl

Indlæg af kgryl » 18.08.2011 11:49:16

Ja okay, det giver god mening:) Tak! Vi forsøger os ad, ellers må vi jo bare blive der længere.

Lige to spørgsmål mere... når jeg 1 måned senere er kommet til London, så vil Andres have mulighed for at søge opholdskort ik. Og hvor lang tid inden vi forlader London søger vi så om at han kan komme med mig til Danmark? Hvor lang er denne process ca? Så vi ved om det kan lade sig gøre inden vi rejser fra London til Danmark. Også fordi hans flybillet ud af europa (som han har nu) ikke kan rykkes til meget senere end 15-20 februar. Og vi er lidt i tvivl om han vil kunne forlade europa til den tid på grund af process-perioden for familiesammenførelsen. Hvis ikke kan det nemlig bedre betale sig at aflyse rejsen helt fra starten af (altså nu her når han er kommet ind i London).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2011 19:36:28

Din mand kan søge opholdskort i UK, ja. Men det bliver naturligvis ikke udstedt, med mindre du faktisk finder et job. For ellers har I jo ikke noget at leve af i de 5 år, som opholdskortet gælder. Ditto gælder for det registreringsbevis, som du selv skal søge om senest 3 måneder efter din ankomst.

Og din mand kan naturligvis ikke søge opholdskort, uden at du søger registeringsbevis. Du er jo den "primære" person, så uden at tage stilling til din ret til ophold i UK kan man jo ikke tage stilling til din mands afledede ret til ophold, som han kun har, hvis du har ret til ophold. Du har nok ladet dig forvirre af de mange indlæg i forum for danskere, der flytter til Sverige. I Sverige behøver en dansker ikke søge om registreringsbevis, men det er pga. den gamle aftale om fri bevægelighed mellem de nordiske lande.

Jeg ville nøje overveje, om det overhovedet er ulejligheden værd at indgive disse ansøgninger, før du har fundet et job. For hvis du ikke finder job, så rejser I jo alligevel videre til Danmark, før de 3 måneder er gået, og så har I ikke pligt til at søge hverken registreringsbevis eller opholdskort. Og som sagt bliver disse dokumenter naturligvis ikke udstedt, medmindre du finder et job. Så en ansøgning uden den forudsætning på plads er egentlig bare at spilde både jeres og de britiske myndigheders tid.

Det er også formålsløst i en situation som denne at søge opholdskort i Danmark, før I er flyttet hertil. Så den ansøgning afleverer I bare hurtigst muligt efter, at I er kommet hertil.

kgryl

Indlæg af kgryl » 22.08.2011 02:10:45

Okay. Og ja, det har jeg nok. Tak for hjælpen! Men hvis vi søger om opholdskort må han arbejde ik? Altså fra den dag vi søger. Eller hvad...

Lige et sidste spørgsmål. Jeg sidder lige og taler med min mand som sagde at sidste gang han var i transit i London, skrev de i hans pas ved stemplet: Transit - 48 timer. Så hvis vores plan er at han bruger sin originale billet fra DK - London på onsdag som oprindeligt forsætter i London - Mexico den efterfølgende dag. Men i stedet for at tage flyet videre, bliver i London. Bliver det et problem når han så skal ud af landet?

Årsagen til at vi tog denne løsning var som sagt at han ikke skal forklare og svare på en masse spm vedrørende sit 4 måneders lange ophold i England. Og også fordi han allerede har en afgang fra London på onsdag som jeg ikke kan få slettet. Så hvis han fx tog afsted i morgen, vil de nok undre sig over hvorfor.. når han har en afgang 2 dage senere.

Vi troede lige vi havde fundet en fin løsning.. med at lade som om han er i transit. Men nu bliver jeg nervøs for om vi får problemer (fordi de skriver 48 timer i hans pas).

Vi har allerede lejlighed osv. i London.. hvis ejer kommer og bor her i mellemtiden. Så foretrækker at tage dertil, men hvis det bliver for risikabelt burde vi måske finde på en anden løsning hurtigt.

Igen... tak for hjælpen!!

kgryl

Indlæg af kgryl » 22.08.2011 02:40:21

NB! Jeg kommer først til London 15 september pga mine dagpenge. Dvs. indtil da er han jo bare turist. Jeg ville bare lige nævne det igen i forhold til den ovennævnte situation.

kgryl

Indlæg af kgryl » 22.08.2011 12:42:16

Ellers er løsningen måske at han køber en retur billet til dk (med afrejse 3 måneder senere). Problemet er bare at vi ikke har de penge der så forlanges af ham. I hvert fald ikke lige nu.

Ville jeg kunne skrive et brev om at jeg forsørger og så vedlægge en kopi af min billet til london 3 uger senere? Hvis han har nok penge med til at leve de 3 uger i London. Eller holder det ikke når jeg ikke rejser sammen med ham?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.08.2011 02:45:23

Hvad er problemet? Din mand har en flybillet ud af Storbritannien, som han kan vise i paskontrollen, nemlig hans billet hjem. At han ikke har taenkt sig at benytte den, er der jo ingen, der kan se.

JacobL

Indlæg af JacobL » 10.09.2011 22:31:10

Mine erfaringer med den engelske paskontrol er at de vil se mit pas selvom min kone både kan rejse visumfrit ind i England og har en gyldig EEA Family Permit i sit pas. Så det vil nok kun virke for Jer hvis han kan vise en flybillet videre efter et par dage, eller I rejser sammen.

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 30.09.2011 23:01:53

Kunne han i virkeligheden ikke bare søge om forlængelse af opholdet til 6 mdr.?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.10.2011 06:44:58

Hvilket ophold og med hvilket formål? Som jeg har forstået det, har han ret til 6 måneders visumfrit turistophold i UK. Og som jeg tidligere har skrevet: Der er overhovedet ikke noget problem i denne sag, da han jo netop har den billet til videre rejse, som er nødvendig for at blive lukket ind gennem den britiske paskontrol.

Kan vi nu ikke få afsluttet denne tråd, så vi kan bruge tiden og energien på nogle af dem, der har reelle problemer?

Besvar