forlængelse af ophold efter FS

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
micko

forlængelse af ophold efter FS

Indlæg af micko » 12.08.2011 14:04:54

min kone er lige kommet til danmark og har ret til at være her i 3 måneder efter schengen aftalen... jeg skal i næste uge indgive papirene til familiesammenføring men inden da ville jeg lige hører et par folk herinde om nogle ting...

har hørt at man kan vente med at indgive sine papire indtil de første 3 måneder er ved at udløbe, og at man så får 3 ekstra måneder når man indgiver papirene... det vil sige at man faktisk får 6 måneder i alt... ville bare hører om det passer eller om folk bare finder på ting...

en anden ting er andgående de 100000kr man skal stille som garanti, ved i hvornår man skal have dem klar... med det samme eller når hun får sine papir...

mange tak

BackpackM
Geografisk sted: Hillerød, DK

Re: forlængelse af ophold efter FS

Indlæg af BackpackM » 12.08.2011 14:52:43

Hejsa.

Hvis dig og din hustru indgiver ansøgningen her i DK mens hun har lovligt ophold, så har hun normalt efterfølgende processuelt ophold imens jeres ansøgning behandles. Denne er vist nok ikke direkte tidsbestemt, men kun gældende til der er truffet afgørelse.

Dog er det sådan at man ikke har et direkte retskrav på det procesuelle ophold - det skal formelt meddeles fra US i det brev, der sendes ud for at bekræfte ens ansøgning. Og der er vi en del herinde, som har ventet op til 7 uger på det brev....

I praksis er det fra dette forum mit indtryk af, at processuelt ophold normalt bevilges.

Så I kan sagtens bo lidt sammen og så søge inden hendes visum udløber - om ikke andet viser det jo at I reelt ønsker at leve sammen.

Til gengæld forlænger I så at sige ventetiden fra hun er flyttet til DK og til hun kan begynde at indgå i integrationsprogrammet med sprogskole mv, samt kan tage et arbejde.... Dette er nemlig først muligt når hun har fået opholdstilladelse.

Mvh Michael

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2011 15:48:56

Når US behandler en ansøgning om FS, tager de først stilling til, om alle andre krav end indvandringsprøven og bankgarantien er opfyldt. Er de det, så får ansøgeren et brev, hvori der står, at han/hun kan få opholdstilladelse, såfremt også de sidste to krav opfyldes.

Herefter har ansøgeren så 75 dage til at bestå indvandringsprøven, hvis han/hun allerede er i Danmark. Hvis indvandringsprøven bestås er der så en yderligere kort frist, formentlig kun et par uger, til at stille garantien. Årsagen til denne fremgangsmåde er, at man ikke vil pålægge folk ulejlighed og udgifter med at stille garanti, hvis de alligevel får afslag pga. andre ting.

Om det er bedst at søge straks efter, hun kommer til Danmark, eller lige før hendes visum udløber, afhænger af hvor meget tid I tror, at hun skal bruge på at forberede sig til indvandringsprøven.

Herudover kan man selvfølgelig også spekulere i at forlænge et visumophold med et processuelt ophold. Dvs. søge selvom man forventer at få afslag, og så rejse hjem når afslaget kommer. Dette er dog ikke nogen gratis fornøjelse, da det jo nu koster 7.775 kroner at få en ansøgning behandlet.

Desuden kan det godt medføre en visumkarantæne, hvis man er blevet i Danmark ud over sit visums gyldighed på baggrund af et åbenlyst grundløs ansøgning om FS. Altså en ansøgning, som man burde have kunnet indse ikke ville blive imødekommet. Er det første gang, man søger om FS, har man dog formentlig lov til at være ret "dum" og tro på, at dette bevilges, næsten uanset hvad.

Men man kan i princippet også risikere, at US slet ikke vil antage ens ansøgning til behandling, og så kan der jo heller ikke gives processuelt ophold. Det kan f.eks. være, hvis man ikke har betalt ansøgningsgebyr, eller hvis der er andre åbenlyse mangler ved ansøgningen. F.eks. at man slet ikke opfylder grundbetingelserne om at være gift eller i et fast parforhold af længere varighed.

Og som BackpackM skriver, ved man i princippet først, om man har fået processuelt ophold, når man får kvitteringsskrivelsen fra US, hvilket kan tage op til flere måneder. Så der er en risiko for at pådrage sig en visumkarantæne på 3 år, hvis man først søger, lige før ens visum udløber. Risikoen burde dog være meget begrænset, hvis man har gjort sit arbejde ordentligt og afleveret en seriøs ansøgning.

backinblack

Indlæg af backinblack » 12.08.2011 16:02:56

Jeg har lige ringet til US i dag og spurgt om der snart kommer en kvittering for ansøgning om familiesammenføring, indgivet d. 30.06. Damen sagde de var 12 - 14 uger bagud!! Det er jo lige så lang tid som max ophold på et turist visum... :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2011 18:14:22

Det skyldes nok, at der var været en pukkel i antallet af ansøgninger lige før, de nye regler trådte i kraft 1. juli 2011. Det kan man jo et eller andet sted ikke være så overrasket over. Så der er ikke andet at gøre end at væbne sig med tålmodighed og så i øvrigt nyde livet og lade være med at tage evt. sorger på forskud.

Du er sammen med din ægtefælle, der er lørdagsunderholdning i TV, og vejret er herligt. Nåh nej glem det sidste. Men jeg tror, du forstå, hvad jeg mener :wink:

micko

Indlæg af micko » 13.08.2011 11:16:53

vi har besluttet at indgive ansøgningen ligeså snart vi får mine papire tilbage fra kommunen. så må vi bare tag den der fra...

ang. sprogskole, hvornår kan hun begynde at lærer dansk, altså at gå i skole... og skal vi selv betale for undervisningen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2011 12:07:09

Integrationsprogrammet og dets gratis danskundervisning kan man først starte på, når man har fået opholdstilladelse. Hvis din kone ønsker undervisning for at forberede sig til indvandringsprøven, så er det noget, I selv må arrangere og betale for.

Vær også opmærksom på tilknytningskravet, hvis I skal opfylde dette. Det krav indeholder nu også et krav om deltagelse i et danskkursus, som altså kommer oven i indvandringsprøven. Beståelse af indvandringsprøven, allerede inden man søger, kan dog vistnok erstatte kravet om dette danskkursus. Men det må I spørge US om.

Reglerne for FS efter danske regler er blevet til en hel videnskab, og du bør sætte en lørdag eller søndag af til at sætte dig grundigt ind i dem. Du kan starte med at læse "jeg vil...familiesammenføres" her på siden og fortsætte med teksten på US hjemmeside.

I "jeg vil..." er der også links til US egen uddybende forklaring på alle de mange forskellige krav. Hvis vi også skulle have alle de detaljer, som står i disse tekster, med i ÆUG`s vejledning, ville den blive lige så lang som en telefonbog og dermed fuldstændig uoverskuelig. Så derfor har vi valgt at overlade det til US at forklare det nærmere indhold i de mange forskellige krav. Dog således at vi supplerer med vores eget resume samt vores egne lidt mere "farvede" tolkninger af regler, hvis reelle indhold er svært at forstå ud fra den officielle beskrivelse. Det gælder især for de regler, der ret misvisende betegnes som "proforma" og "tvang", men som i virkeligheden i hovedsagen handler om, at man er meget ældre/yngre end sin ægtefælle eller i familie med sin ægtefælle.

Besvar