Hjælp - 10 ugers vente tid på personnummer?!
Hjælp - 10 ugers vente tid på personnummer?!
Hej,
Min kone og jeg er lige flyttet til malmø. Vi søgte personnummer efter alle kunstens regler for 14 dage siden. Da vi ikke har hørt noget endnu, ringede jeg ind. De siger at der kan gå op til 10 uger for at få person nummer pga af at det er sommer osv.
Er der andre der har haft så lang en ventetid?
Om ti uger så er hendes visum jo udløbet.... ? og hva gør man så?
Er der nogen der har nogen erfaringer med dette?
På forhånd tak
Mark
Min kone og jeg er lige flyttet til malmø. Vi søgte personnummer efter alle kunstens regler for 14 dage siden. Da vi ikke har hørt noget endnu, ringede jeg ind. De siger at der kan gå op til 10 uger for at få person nummer pga af at det er sommer osv.
Er der andre der har haft så lang en ventetid?
Om ti uger så er hendes visum jo udløbet.... ? og hva gør man så?
Er der nogen der har nogen erfaringer med dette?
På forhånd tak
Mark
-
fundiver199
Re: Hjælp - 10 ugers vente tid på personnummer?!
I gør ingenting andet end at søge opholdskort på Migrationsverket, hvis I ikke har gjort det allerede. Din kone har to pligter:
1) Hun skal være i besiddelse af et gyldigt visum (eller være visumfri) ved sin indrejse i Sverige.
2) Senest 3 måneder efter sin ankomst til Sverige skal hun søge om opholdskort hos Migrationsverket.
Det er herudover også en rigtig god ide at søge om opholdskort, før visum udløber, da man så får en kvittering, man kan vise, hvis nogen (f.eks. politiet) tvivler på, om man opholder sig lovligt i Sverige. Har man ikke en sådan kvittering, så skal man jo have fat i vielsesattest og lejekontrakt mm. for at dokumentere dette. Groft sagt alle de samme dokumenter, som man skal aflevere til Migrationsverket, når man søger om opholdskort.
1) Hun skal være i besiddelse af et gyldigt visum (eller være visumfri) ved sin indrejse i Sverige.
2) Senest 3 måneder efter sin ankomst til Sverige skal hun søge om opholdskort hos Migrationsverket.
Det er herudover også en rigtig god ide at søge om opholdskort, før visum udløber, da man så får en kvittering, man kan vise, hvis nogen (f.eks. politiet) tvivler på, om man opholder sig lovligt i Sverige. Har man ikke en sådan kvittering, så skal man jo have fat i vielsesattest og lejekontrakt mm. for at dokumentere dette. Groft sagt alle de samme dokumenter, som man skal aflevere til Migrationsverket, når man søger om opholdskort.
hej,
tak for det super hurtige svar, det beroligere mig en del...
Men syntes bare 10 uger er langtid når man her på sitet har læst om at det normalt tager under 2 uger..
når der går så lang tid så er det jo også sværer for os at tilmelde os de ting som er en fordel i forbindelse med at bevise at vi har haft reelt ophold i sverige..
mvh
Mark
tak for det super hurtige svar, det beroligere mig en del...
Men syntes bare 10 uger er langtid når man her på sitet har læst om at det normalt tager under 2 uger..
når der går så lang tid så er det jo også sværer for os at tilmelde os de ting som er en fordel i forbindelse med at bevise at vi har haft reelt ophold i sverige..
mvh
Mark
Der går ikke nødvendigvis 10 uger, men det kan godt tage op til 10 uger, hvis de har travlt, og så vil de jo hellere fortælle folk, at det kan tage op til 10 uger end give dem falske forhåbninger ved at sige, at det kommer om en uge eller to.
tak - det vil jeg så håbe på... tak for støtten gutter og gutinder.
-
fundiver199
Ja men nogen gange må man bare acceptere, at en klovborgost tager den tid, som en klovborgost tager. Og så få det bedste ud af den tid, der går, i stedet for hele tiden at tænke på at komme videreMark1979 skrev:når der går så lang tid så er det jo også sværer for os at tilmelde os de ting som er en fordel i forbindelse med at bevise at vi har haft reelt ophold i sverige.
Hej....vi bor i Landskrona.... og min mand og jeg og vores søn fik svensk person nr i løbet af en uge. og opholdskort fik min mand samme dag...men vi har også været nervøse om det vil tage for lang tid, men jeg tror at vi fik afleveret alle papir som de skulle bruge derfor...men vi er glade 
hej
Så undre jeg mig endnu mere over at der nu er gået 4 uger uden vi har hørt fra dem
- der burde da ikke være så meget forskel på landskrona og så malmø.
Jeg må prøve at ringe og høre.. Jeg frygter at de mangler en eller anden oplysning så sagen ikke kommer videre i systemet..
mark
Så undre jeg mig endnu mere over at der nu er gået 4 uger uden vi har hørt fra dem
Jeg må prøve at ringe og høre.. Jeg frygter at de mangler en eller anden oplysning så sagen ikke kommer videre i systemet..
mark
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Der ER nu nok dels mange flere sager i Malmø end i Landskrona, dels er det jo ferietid. Selmaa flyttede til Sverige i slutningen af maj, tror jeg, og nåede dermed at påbegynde papirarbejdet inden ferietiden.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Der er også rigtig mange udenlandske studerende, som flytter til Sverige i disse dage, hvilket giver endnu større papirbunker hos skrankepaverne på Skatteverket.
Hej...
Jeg fik følgende svar, da jeg spurgte til deres behandlingstid:
Mvh DBS
Jeg fik følgende svar, da jeg spurgte til deres behandlingstid:
Men det lykkes nu at få det ned på 4 uger, da jeg ringede en uge senere og spurgte pæntHej,
Din hindersprövning är inkommen till Skatteverket den 11 juli och har diarienummer XX XXXXXXXX. Ärenden som inkommer till Skatteverket handläggs i den ordning de kommer in och så snabbt som möjligt. Under sommaren blir det tyvärr längre handläggningstid än normalt. I dag är handläggningstiden ungefär 6 veckor.
Med vänlig hälsning
XXXXXX YYYYYYYy
Folkbokföringshandläggare, Skattekontoret i Norrköping
Tel: 010-576 XX XX
Fax: 010-576 XX XX
E-post: XXXXXX.YYYYYYYY@skatteverket.se
Mvh DBS
Så fik vi begge person nummere
kun 4-5 uger. Så kan man kommer videre i tekstem 
Tillykke!
Ja, det er også lykkedes min mand og jeg at få først mit personnummer, siden hans opholdskort og så hans personnummer på kun en måned.
Nu kan du så komme i gang med forsikring, telefonregninger, sygesikring, osv.
Ja, det er også lykkedes min mand og jeg at få først mit personnummer, siden hans opholdskort og så hans personnummer på kun en måned.
Nu kan du så komme i gang med forsikring, telefonregninger, sygesikring, osv.