Tak for jeres svar.
Jeg må nok ærligt indrømme, at selvom ventetiden viser sig at være længere, så er det ikke det sørste problem. Jeg er blevet chokeret over den behandling vi har fået. Den arrogance og uvidenhed som konsulatet i Istanbul har vist os gør mig bekymret og usikker. Jeg vil forsøge at beskrive hvad der er sket så kort som muligt, og jeg vil blive glad for hvis i kunne fortælle mig om vi har gjort alt hvad vi kunne. Jeg kan ikke sige at vi har fået den hjælp og guidance som et konsulat normalt skal give.
Vi kom til Istanbul for at få et civilt ægteskab som man ikke kan få i Syrien. Min mand havde allerede booket en tid til interview (13.juli) ved ambassaden i Damaskus. Da vi endelig bliver gift (8.juni.) er situationen i Syrien eskaleret så meget at vi ikke kan se muligheden for ham at komme hjem af sikkerhedsmæssige årsager. Jeg kontakter konsulatet i Istanbul og spørger om vores muligheder om at fortsætte ansøgningsprocessen fra Tyrkiet. Jeg får at vide at det han skal bruge for at ansøge herfra er en opholdstilladelse. Min mand skriver til visa afdelingen og fortæller alt (hvad der er sket, hvad vi ønsker og på hvilken måde (nationale regler)). Han spørger hvilke dokumenter han skal bruge for at ansøge herfra. Først får han et svar om at han ikke skal søge om residence permit i Sverige, fordi han er gift med en EU borger, og that’s it.
Min mand skriver igen, og fortæller endnu engang om at vi ønsker FS igennem nationale regler, og hvis dette er muligt hvad der kræves af ham som syrer i Tyrkiet. Her er svaret:
If you can have your residence permit in Turkey (not a visitng permit), you can apply through us. If you cannot, we have to ask Migrationsverket.
Samtidigt er der vedhæftet ansøgningsform nr. 161011, form nr. 239011 (Family appendix) samt følgende liste af de dokumenter han skal vedlægge;
1. Applications should be made personally
2. Two application forms
3. Two passport photographs
4. Passport which is at least three years valid and its copy.
5. Population registry, and its translation to English, and its copy
6. If there is marriage:
• Original marriage certificate and its translation and copies.
• Reference's Personbevis on which his/her marital status must be stated
7. If there is no marriage;
♦ Reference's Personbevis on which he/she should be registered as single
8. If there is a former divorce case, the judgment of divorce and its translation
to English
9. Application fee: 365.-TRY for adults and 185.-TRY for under 18
10. Letter of Consent, signed by the remaining parent (not by the co-applicant),
for the children under 18.
IMPORTANT NOTICE: If there is a marriage, Migrationboard may decide
much easier if the partners are registered themselves as married to each other
at both Swedish Skatteverket and at Turkish Population Registry.
Herefter ansøger min mand om residence permit i Tyrkiet. Mens han venter på det, skaffer han alle de resterende (markeret med fed) dokumenter, oversætter og legaliserer dem. Ægteskabet bliver registreret både i DK og SWE. Han kan ikke booke en tid for interview uden at aflevere ansøgningen først. Hans opholdstilladelse kommer endelig. Han tager alle dokumenter og går til konsulatet den 2. august.
Første forsøg (2.august):
Konsulatet afviser at tage imod hans ansøgning. Samme person som kan skrev med fra konsulatet siger at han skal have arbejdstilladelse. Ydermere siger han at min mand har turist visum. Det dokument min mand står med er en lille bog hvorpå står skrevet RESIDENCE PERMIT. Medarbejderen siger at min mand ikke kan ansøge fordi der inde i bogen står ”turist”. Han siger at han skal bruge working permit.
Andet forsøg (3.august):
Jeg ringer til konsulen for immigration på konsulatet og spørger om dette kan være rigtigt. Hun siger at medarbejderen må have kigget i hans pas og have set stemplet fra ankomsten. Det kan ikke passe hvis han har et dokment hvor der står residence permit. Hun siger at min mand skal kome på konsulatet nu, og hun lover at hun vil være der.
Da han ankommer til konsulatet er hun der ikke. Det er den samme medarbejder. Denne gang er han villig til at tage imod angøgningen, hvis min mand udfylder en ny ansøgning. Han påstår at det er den samme ansøgning, på trods af at han står med form nr. 145011 (opholskort). Da min mand prøver at forklare ham endnu en gang at vi ønsker at ansøge via nationale regler, siger han at det er det samme.
Min mand kommer hjem og taler med konsulen for immigration (jeg er på medhør over skype). Han vil gerne vide hvad der er galt med hans ansøgning så han kan ansøge igennem nationale regler og ikke EU. Hun siger direkte: Jeg forstår ikke hvilke regler du taler om?! Din kone er EU borger du kan ansøge om Schengen. Samtalen afsluttes brat.
Jeg tager på Migrationsverket. Jeg taler med en beslutningstager. Han bekræfter at vi har ret til at ansøge via nationale regler på trods af vores situation. Et konsulat/ambassade kan ikke afvise en ansøgning – det er kunmigrationsverket der kan det. Han siger at en residence permit er en residence permit. Han lover at sende en mail til konsulen for immigration i Istanbul.
Efterfølgende taler jeg med den visa ansvarlige i telefonen. Han henviser til Migrationverkets hjemmeside. Han er 100% sikker at vi kun kan ansøge igennem EU reglerne. Jeg viser ham afsnittet om nordiske borgere. Han er mundlam. Beder mig om at ringe dagen efter fordi han gerne vil undersøge sagen.
Tredje forsøg (4.august):
Jeg taler med konsulen for immigration om morgenen. Hun er uhøflig. Hun forstår ikke hvorfor vi ikke vil tage den korte vej. Jeg spørger stadig om hvad der er galt med hans ansøgning. Hun svarer aldrig. Tilgængeld siger hun at min mand skal komme til konsulatet endnu en gang – og lægger på.
Min mand tager på konsulatet. De tager imod hans ansøgning. De tager hans billeder og fingeraftryk. Han prøver at betale ansøgningsgebyret, men de vil ikke tage imod den. Han får en kvittering om at han har ansøgt, og at hans interview er den 2. november. Samtidig får han en kommentar med på vejen ud:
You wanted it the hard way.
Jeg ved vi har gjort alt for at gøre det så rigtigt som muligt. Men jeg er så meget i tvivl om alt er ok pga. deres behandling. Hvad synes i?
Undskyld at det blev så langt...