Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Moska
Hej...
Første vil jeg takke jer for den fantastisk hjemmeside..

Dernæst har jeg et par spørgsmål.. Min brors kone har søgt Asyl i dk, hvor hun har fået afslag og nu er den gået til rundte tre, så derfor bor hun lovligt i dk... MEn min bror vil rigtig gerne flytte til Sverige for altid. Men vi ved ikke hvordan vi kan søge visum til hans kone, så hun kan komme til sverige. Hans kone har Afghansk pas, men den er hos uddlændingsservice.. Jeg ved at når han har fundet en lejlighed i malmø, skal han ansøger om opholdskort til sin kone, men kan dette gøres uden hendes pas, han har dog en kopi af hendes pas... OG Min bror selv har danskstatsborgerskab og de har også en datter på 9 mdr som er også danskstatsborgerskab.
Tak på forhånden
-
skaanebo
Der er jo normalt ingen grænsekontrol mellem Danmark og Sverige, så visum behøver konen jo ikke for at tage sig over grænsen.
Det letteste er derfor at manden flytter til Sverige, og at konen følger med, og at de så indgiver en ansøgning om et svensk opholdskort efter EU-regler på nærmeste afdeling af Migrationsverket. I samme øjeblik ansøgningen er afleveret, får konen lovligt ophold i Sverige.
Om Migrationsverket vil godkende en kopi af et pas i stedet for original, tør jeg ikke sige. Hvorfor kan hun ikke bare aflevere originalt pas? Altså bede US om at få sit pas, eftersom hun ønsker at forlade Danmark? Egentlig er det jo heller ikke sådan, at man skal aflevere passet. Det skal bare forevises på Migrationsverket, som så selv tager en kopi. En anden mulighed er at parret sender ansøgning om opholdskort med posten, og så her nøjes med at vedlægge en kopi af passet. Man skal dog være forberedt på, at Migrationsverket kan bede om, at man skal møde personligt op for at fremvise originalt pas efterfølgende.
-
fundiver199
Helt generelt gælder det, at når man opholder sig i Danmark på et "processuelt ophold", så skal man i princippet bruge et visum for at rejse til andre Schengenlande. Og det burde man så i den beskreve situation kunne få udstedt på den svenske ambassade i København. Det er imidlertid endnu ikke lykkedes for nogle af forummets medlemmer at få den svenske ambassade i København til at udstede sådanne visa. Og i stedet klarer folk - som skaanebo skriver - sagen ved ganske enkelt at indrejse i Sverige uden visum. Det er tilsyneladende ikke noget, som svenskerne går så meget op i.