Hej
Har gennemsøgt andre emner, men der er en detalje jeg ikke rigtig kan finde. Derfor igen-igen lidt spørgsmål fra mig til jer dejlige mennesker.
Min plan er at udnytte Sverigesmodellen ved at blive ansat i min virksomheds svenske afdeling. Som jeg forstår reglerne kunne jeg godt efter 3 måneder blot flytte tilbage til Danmark med min (til den tid) kone og EFTER vi er kommet til Danmark søge om opholdskort - men med den risiko at vi skal afsted igen, hvis vi får afslag.
1. Efter vi er flyttet tilbage til Danmark, hvor lang tid har vi så til at søge om opholdskort? Altså hvor lang tid kan hun blive i landet uden vi "gør noget"?
2. Når vi søger opholdskort kan det jo så tænkes vi får afslag, men efter dette afslag, hvor lang tid har vi så tilat flytte tilbage til Sverige? (ja altså hvis vi vil undgå hun skal rejse hjem)?
TAK på forhånd.
Ansøgning om dansk opholdskort
-
fundiver199
Re: Ansøgning om dansk opholdskort
1) 3 måneder, men I bør naturligvis sørge for at få afleveret ansøgningen så hurtigt som overhovedet muligt. Jo hurtigere I søger, jo hurtigere får din kone jo også opholdskort, og jo hurtigere får I fred i sjælen og kommer videre med jeres liv.
2) Jeg mener, at udrejsefristen ved afslag efter EU-reglerne normalt er en måned. Men man kan klage over afslag, og klager tillægges normalt opsættende virkning, hvis de indgives inden 7 dage. Da ministeriet tilsyneladende pt. er op til 1 år om at behandle sådanne klager, skulle der vist være rigelig tid til at flytte ud af landet igen. Men alt dette flytteri frem og tilbage bliver vel hurtigt meget trættende, så det bedste er da at sørge for at aflevere en ansøgning, der kan godkendes.
Hvis du arbejder 3 måneder i Sverige, er du jo uden diskussion arbejdstager. Men du skal sørge for at dokumentere, at du også har haft bopæl i Sverige. Og man kan jo i princippet godt passe et job i Sverige ved at pendle frem og tilbage over Øresundsbroen. Især naturligvis hvis jobbet er i Sydsverige.
Så lejekontrakt, huslejekvitteringer og så videre, det skal du stadig sørge for at gemme og fremsende til US. Kontoudtog, der viser brug af kreditkort i Sverige, er også en rigtig god ting. Fremsender du sådanne ting sammen med lønsedler og ansættelseskontrakt, så burde der ikke gå så lang tid, før der ligger et brev i jeres postkasse om, at din kone har fået opholdskort.
2) Jeg mener, at udrejsefristen ved afslag efter EU-reglerne normalt er en måned. Men man kan klage over afslag, og klager tillægges normalt opsættende virkning, hvis de indgives inden 7 dage. Da ministeriet tilsyneladende pt. er op til 1 år om at behandle sådanne klager, skulle der vist være rigelig tid til at flytte ud af landet igen. Men alt dette flytteri frem og tilbage bliver vel hurtigt meget trættende, så det bedste er da at sørge for at aflevere en ansøgning, der kan godkendes.
Hvis du arbejder 3 måneder i Sverige, er du jo uden diskussion arbejdstager. Men du skal sørge for at dokumentere, at du også har haft bopæl i Sverige. Og man kan jo i princippet godt passe et job i Sverige ved at pendle frem og tilbage over Øresundsbroen. Især naturligvis hvis jobbet er i Sydsverige.
Så lejekontrakt, huslejekvitteringer og så videre, det skal du stadig sørge for at gemme og fremsende til US. Kontoudtog, der viser brug af kreditkort i Sverige, er også en rigtig god ting. Fremsender du sådanne ting sammen med lønsedler og ansættelseskontrakt, så burde der ikke gå så lang tid, før der ligger et brev i jeres postkasse om, at din kone har fået opholdskort.
Re: Ansøgning om dansk opholdskort
Mange tak Hr fundiver
Det gjorde det klarere