Transit visum Schweiz

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Optimistisk

Transit visum Schweiz

Indlæg af Optimistisk » 27.07.2011 11:02:33

Hej alle

Min kone har opholdskort i Sverige, men vi vil tage på en lille ferie, hvor de bedste flybilletter er hvor vi mellemlander i Schweiz.

Skal man have et transit visum ligesom i England, eller kan man frit mellemlande som i ethvert andet EØS-land, da Schweiz vist nok skulle være en del af Schengen, dog uden at være medlem af EU?

skaanebo

Re: Transit visum Schweiz

Indlæg af skaanebo » 27.07.2011 12:59:21

Svejts er fuldgyldigt medlem af Schengen-samarbejdet, så der er ingen problemer i at gøre ophold der med et svensk opholdskort.

Optimistisk

Indlæg af Optimistisk » 27.07.2011 13:54:52

Super, så sparer vi jo lige et par tusinde kroner på den konto :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2011 07:42:58

Desuden er det altså en absolut undtagelse, at der kræves visum i forbindelse med lufthavnstransit. Det er normalt kun borgere med en nationalitet, der gør, at de anses for at udgøre en helt ekstraordinært stor immigrationsrisiko og/eller sikkerhedsrisiko, der udsættes for den slags bureaukrati.

Både Storbritannien og Schengen kræver lufthavnstransitvisum men kun af et ret begrænset antal nationaliteter. USA kræver til gengæld noget, som ikke er et visum, af alle der rejser til landet uanset deres nationalitet, og uanset om der kun er tale om lufthavnstransit.

Men fint at du undersøger det. Det bør man under alle omstændigheder gøre, før man køber en flybillet. Er man dansk statsborger, har jeg dog aldrig hørt om, at man afkræves nogen form for papirer ved lufthavnstransit andre steder end i USA.

Optimistisk

Indlæg af Optimistisk » 28.07.2011 10:41:55

Konen har Etiopisk statsborgerskab, så jeg ved ikke om hun indgår i den dårlige kategori, men hun har svensk opholdskort, mens jeg er dansker og har dansk statsborgerskab.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2011 15:18:18

Etiopier kunne godt lyde som et statsborgerskab, hvor I skal være særlig opmærksomme på at undersøge den slags regler, ligegyldigt hvilket land I skal rejse transit i.

For sjov kiggede jeg lige på de britiske regler, da London jo nok er den mest populære transitlufthavn uden for Schengen ifm. rejser til og fra Danmark.

http://www.ukvisas.gov.uk/en/doineedvis ... vnationals

Og lidet overraskende er Etiopien med på listen over de såkaldte DATV nationaliteter, der skal have visum til lufthavstransit i UK.

Hvad der kommer mere bag på mig er, at både Indien og Kina også er at finde på listen. Det virker mildt sagt mærkeligt, når man tager i betragtning, hvor mange forretningsrejsende og turister, der efterhånden må antages at være fra disse lande.

En yderligere pudsighed ved de britiske regler er i øvrigt, at de frafalder kravet om lufthavnstransitvisum, hvis den rejsende skal videre til USA, Canada, Australien eller New Zealand. Men ikke hvis den rejsende skal videre til et andet EU-land.

En mildt sagt mærkelig måde at behandle deres partnere i EU på, men Storbritannien har jo også altid haft et mærkeligt tvetydigt forhold til EU. At en sådan praksis så heller ikke ligefrem gavner deres egne flyselskaber i konkurrencen med selskaber, der er baseret på kontinentet, gør bare hele sagen endnu mere uforståelig.

Det skal dog sige, at besiddelse af visse former for opholdstilladelser i et EU-land kan fritage en rejsende fra kravet om lufthavnstransitvisum i UK. Så formentlig ville det ikke være et krav for din kone, hvis I skulle finde på at rejse transit via London. Men det ville jeg godt nok få bekræftet fra den britiske ambassaden, før jeg købte billet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2011 15:37:35

Hvis man synes, at ansøgningsblanketten til schengenvisum er overdreven, får man i øvrigt nok noget af et chok, når man ser, hvad man skal svare på for at få et lufthavnstransitvisum til UK:

http://www.ukvisas.gov.uk/resources/en/ ... 03073/vaf6

Ansøgningsblankettet fylder intet mindre end 10 sider. Og både indholdet og omfanget af spørgsmålene demonstrerer vist helt tydeligt, at Storbritannien ser en potentiel asylansøger eller illegal indvandrer i enhver inder, kineser, tyrk eller mange andre, som rejser i transit via landet på deres vej til f.eks. et andet EU-land.

Og man må da godt nok føle sig uvelkommen, når man nærmest skal gøre rede for hele sin livshistorie bare for at få udstedt et lufthavnstransitvisum :evil:

Optimistisk

Indlæg af Optimistisk » 28.07.2011 17:08:43

Fundiver: Ved du om disse begrænsninger også gælder Svejts og andre Schengen lande?

Mener at min svigerinde som havde dansk opholdstilladelse måtte have et transitvisum da hun skulle over London til USA.

Majbritt

Indlæg af Majbritt » 28.07.2011 17:15:32

Jeg er helt enig i dine betragtninger, Fundiver.

Min kæreste, der er inder, og jeg har fuldtstændig afskrevet UK som transitland. Den formular, hvor man nærmest skal redegøre for, hvad ansøgerens bedstemor lavede i 1917 er jo fuldstændigt hen i vejret.

11 siders formular, så vidt jeg husker. Man skal da nok nå at få skrevet et eller andet, der kan bruges mod én i et interview...

Majbritt

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2011 17:24:36

@Majbritt

Det er jo i øvrigt så meget mere mystisk, at netop Indien er kommet med på den "liste", når man tænker på, hvor tætte historiske bånd, der er mellem de to lande. Og jeres reaktion ville også være min reaktion. Jeg ville tænke "nå jeg er åbenbart ikke velkommen her, men så kan jeg da heldigvis finde et andet sted at rejse hen".

Og der skal vel mindst svares på de samme spørgsmål for at få et "rigtigt" visum, så det her kan da næppe heller være noget, som gør det lettere at tiltrække f.eks. kinesiske turister til Storbritannien. Så det virker da, som om briterne er gået fuldstændig i panik og har tabt hovedet på en måde, der minder ikke så lidt om de sidste mange års danske udlændingedebat og -lovgivning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2011 17:27:37

Optimistisk skrev:Fundiver: Ved du om disse begrænsninger også gælder Svejts og andre Schengen lande?

Mener at min svigerinde som havde dansk opholdstilladelse måtte have et transitvisum da hun skulle over London til USA.
Som sagt står der på den hjemmeside, jeg har linket til, at visse former for opholdstilladelser udstedt af EU-lande, kan fritage indehaveren fra kravet om lufthavnsvisum. Nærmere har jeg ikke sat mig ind i sagen, og som jeg skrev, så bør man inden køb af billet kontakte den britiske ambassade med henblik på en nærmere afklaring af spørgsmålet, hvis ens nationalitet står på "den sorte liste".

Optimistisk

Indlæg af Optimistisk » 28.07.2011 17:53:04

Vi skal ikke forbi UK, men jeg vil se om jeg kan finde noget hos den svejtsiske ambassade.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2011 19:33:20

Du har allerede fået at vide af skribenten skaanebo, at Schweiz er medlem af Schengen, så hvad er problemet?

Optimistisk

Indlæg af Optimistisk » 28.07.2011 20:47:07

[quote="fundiver199"]Desuden er det altså en absolut undtagelse, at der kræves visum i forbindelse med lufthavnstransit. Det er normalt kun borgere med en nationalitet, der gør, at de anses for at udgøre en helt ekstraordinært stor immigrationsrisiko og/eller sikkerhedsrisiko, der udsættes for den slags bureaukrati.

Både Storbritannien og Schengen kræver lufthavnstransitvisum men kun af et ret begrænset antal nationaliteter. quote]

Efter at du skrev ovenstående, som også indbefattede Schengen, blev jeg i tvivl om at der var undtagelser, som ikke kun galdt England men også Svejts.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.07.2011 07:00:57

Fordi Schweiz er med i Schengen, så skal I jo slet ikke gennem nogen paskontrol, før I forlader Schweiz. Rejsen fra København til Zürich er en slags indenrigsrejse, ligesom hvis I skulle flyve fra Aalborg til Kastrup og så videre med et andet fly derfra. Og i den situation skulle I jo heller ikke bruge et transitvisum for at opholde jer 2 timer i Kastrup lufthavn.

Din kones opholdstilladelse giver hende ret til rejse frit rundt i Schengen i op til 90 dage i hvert land, ligesom du kan gøre det med dit danske pas. Og det gælder naturligvis også, når formålet med besøget i et andet Schengenland er at rejse videre ud af Schengen.

Storbritannien er derimod ikke med i Schengen. Og da dit spørgsmål allerede var besvaret, brugte jeg blot tråden som anledning til at brede diskussionen ud til noget, som er relevant for mange dansk-udenlandske par. Memlig reglerne for transitvisum i lande, der ikke er en del af Schengen, men som er almindelige transitlande ved rejser til og fra Danmark.

Besvar