Akasse og understøttelse for udenlandsk ægtefælle...

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bk2011

Akasse og understøttelse for udenlandsk ægtefælle...

Indlæg af bk2011 » 26.07.2011 13:17:18

Vi flytter til Sverige efter EU-reglerne. Jeg er Dansk statsborger og vil fortsat have mit arbejde i DK. Min kone er Russisk statsborger med midlertidig opholdstilladelse i DK. Hun er arbejdsløs og i job-aktivering - og har ret til endnu et års dagpenge, hvis vi blev boende i DK. Ved flyt til Sverige inddrages hendes opholdstilladelse i DK - og dermed også hendes rettigheder i DK.
Er der en mulighed for at hun kan fortsætte med dagpenge via en svensk Akasse ? - eller skal hun starte forfra med optjening af retten til dagpenge? Hun vil selvfølgelig være jobsøgende i Sverige også.

fundiver199

Re: Akasse og understøttelse for udenlandsk ægtefælle...

Indlæg af fundiver199 » 26.07.2011 13:25:16

Hun vil formentlig kunne tage sine danske dagpenge med sig i 3 måneder, men herefter er jeg bange for, at hun ryger ud af systemet og må starte "forfra". Men jeg foreslår, at du stiller spørgsmålet til hendes A-kasse, da de kan give jer et meget mere sikkert svar. De har sikkert en email, som man kan skrive til. Jeg har lige stillet et tilsvarende spørgsmål til min A-kasse, og der gik mindre end 24 timer, før jeg fik svar.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.07.2011 13:47:26

Jeg tror desværre, muligheden for at tage sine danske dagpenge med til et andet EU/EØS-land kun gælder borgere fra et EU-/EØS-land. Men det bør I naturligvis undersøge ved at kontakte a-kassen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.07.2011 14:09:42

Nu skriver du jo ikke noget om, hvorfor I vil flytte til Sverige. Men da du angiver, at du vil blive ved med at arbejde i Danmark, så var det jo et eller andet sted meget oplagt, om I valgte at blive boende her. Så hvad er præcis årsagen til, at I ønsker at flytte? Og kunne det ikke evt. vente til, din kone har fundet et nyt job?

bk2011

Indlæg af bk2011 » 26.07.2011 21:15:22

Ærligt talt - så er vi bare SÅ trætte af de danske "regler" for udenlandske ægtefællers ret til ophold sammen med deres danske ægtefælle i Danmark. Reglerne laves om så hurtigt at man ikke kan regne med NOGET - og vi vil gerne ha' tryghed i familien, så vi kan lave ganske almindelig planlægning. Hvorfor skal staten blande sig i mit ægteskab, bare fordi jeg har en udenlandsk ægtefælle ? Vi klarer os fint selv og lægger ingen myndigheder til last - alligevel vil de blande sig. Vi har bare fået NOK af det. Men det er jo en anden sag i forhold til mit initielle spørgsmål. Vi håber at Sverige behandler os ordentligt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2011 07:51:12

Det er jo helt op til jer. Men når det koster din kones dagpengeret at flytte til Sverige lige nu, så kunne I jo også lige vente og se, hvordan reglerne for permanent opholdstilladelse bliver efter valget. Der synes jo ifølge meningsmålinger at være en ret stor chance for, at vi får en ny regering - og dermed også nye regler på dette område. Vi ved bare endnu ikke, hvordan de nye regler kommer til at se ud.

Hvad angår tryghed, så vil der jo gå 5 år, før din kone får ret til permanent opholdskort i Sverige. Så spørgsmålet er, om I ikke kan opnå den tryghed hurtigere ved at blive i Danmark. Men det afhænger selvfølgelig af, hvordan reglerne kommer til at se ud.

I praksis kan man vel tolke dit indlæg sådan, at I er trætte af, at Dansk Folkeparti og deres støtter i V og K bestemmer vilkårene for jeres liv. Og hvis det er det eneste, I er trætte af ved Danmark, så vent dog de par måneder, til valget er overstået, før I træffer jeres beslutning.

Regeringen fortsætter = afsted til Sverige så hurtigt som muligt

Vi får ny regering = puha nu er mareridtet endelig overstået

Besvar