Bo i Norge med en Amerikaner

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lotusblomst

Bo i Norge med en Amerikaner

Indlæg af lotusblomst » 25.07.2011 17:47:06

Hej

Jeg prøver at forberede mig selv og min kæreste lidt på, at ting kan blive besværligt. Næste år skal jeg giftes med min kæreste som er Amerikaner.Han har aldrig været i Danmark. Planen er,at han rejser til Danmark, besøger mig og vi bliver gift her under hans 3 måneders besøg(90 dage).
Så var det at jeg fik lyst til at flytte til Norge,jeg forstår sproget bedre end Svensk. Hvis jeg flytter til Norge også selv om jeg ikke lige har et arbejde med det samme , men penge i lommen til at jeg og ægtemand kan leve. Kan han så få lov at blive sammen med mig der ? Vores drøm er ikke at bo Danmark.

Kærligst

Mig,der endelig har mødt min soulmate

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bo i Norge med en Amerikaner

Indlæg af mh1 » 25.07.2011 19:19:50

Sådan set ja, men når der er så god tid, så kan du vel finde et arbejde i Norge inden du/I flytter?

For den sags skyld kan du jo flytte nårsomhelst, og hvis brylluppet af hensyn til gæster osv. helst skal foregå i DK, så kan I jo sagtens blive viet i DK selv om du bor i Norge. Og HAR du arbejde, så er der i hvert fald ingen tvivl om, at din til den tid ægtefælle kan få ophold efter EU-reglerne, som jo også gælder for Norge som er EØS-land.
mh
Rådgiver for ÆUG

lotusblomst

Indlæg af lotusblomst » 25.07.2011 22:59:19

Hej

Tak for bemærkningen.Nu har jeg ingen familie der skal med, så om det bliver i DK eller New York er nok hip som hap. Målet er at bo sammen som mand og kone. Jeg har dog ikke kunne se nogen steder,at der står at man skal have et arbejde for at ægtefælde kan følge mig, som EU borger,så lang tid jeg ikke selv beder om bistandshjælp i landet.

Men det er måske forkert forstået.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.07.2011 06:02:57

Nej, du SKAL ikke have arbejde, men enten arbejde eller 'tilstrækkelige midler', dvs. du skal kunne godtgøre at du enten har indtægt eller en fed bankbog, som rækker til forsørgelsen af jer begge i et års tid.

Du skal således være:
Arbejdstager
Selvstændig erhvervsdrivende
Tjenesteyder
Pensioneret arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder
Studerende - eller
Person med tilstrækkelige midler

Læs her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.07.2011 09:54:00

Jeg kan tilføje at "person med tilstrækkelige midler" alene på basis af formue er et ret flydende begreb, som der ikke rigtig eksisterer nogen retningslinier for i EU-retten. Det med midler nok til at klare sig i et år er et skud i tågen fra min side (det er mig, der har skrevet den tekst, som mh henviser til) for dog at give folk en eller anden form for retningslinie, de kan forholde sig til.

Men reelt ved hverken jeg eller andre, hvordan myndighederne tolker dette, og tolkningerne kan formentlig varierer ret meget fra land til land. Problemet er jo, at formue altid slipper op før eller siden, med mindre den er på adskillige millioner kroner, og hvad så derefter? Her er det så, at myndighederne i værtslandet skal vurdere, om de tror på, at den vandrende unionsborger har nået at skaffe sig selv en indtægt, som han/hun kan leve af, inden da.

Der er imidlertid også en bestemmelse i EU-retten, som siger, at vandrende unionsborgere og deres familie ikke må udsendes, hvis unionsborgeren er indrejst med henblik på jobsøgning, og stadig har en realistisk chance for at få et job. Og den bestemmelse er måske noget mere nærliggende, hvis planen er at rejse til Norge og leve af din opsparing, indtil du finder et job.

Bestemmelsen om ret til ophold på baggrund af "tilstrækkelige midler" er langt mere relevant for grænsependlere, studerende med dansk SU og førtidspensionister, end den er for jobsøgende. Altså folk der har en løbende indtægt, som bare ikke stammer fra en økonomisk aktivitet i det land, hvor de bor.

Realistisk set forholder det sig vel også sådan, at hvis du ikke finder et job i Norge inden for et eller andet tidsrum, så må I ændre jeres planer og finde på noget andet end at bo i Norge. Så du falder vel helt reelt ind under de regler, der er lavet for jobsøgende.

lotusblomst

Indlæg af lotusblomst » 26.07.2011 10:08:31

Hej

Tak for dit svar. jeg må se hvad der sker hen ad vejen.Det vigtigste er at jeg ved nogle lunde hvordan jeg skal forholde mig.jeg arbejder lige nu som ufaglært og den type arbejde og hvor det er vil der det ikke være muligt at pendle frem og tilbage fra noget land i nærheden. Drømmen er ikke at bo i Usa,så det håber jeg ikke vil blive den eneste mulighed for at leve med min kommende ægtemand

Besvar