Ægteskab med Thai-Norge au pair

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Puyol

Re: Ægteskab med Thai-Norge au pair

Indlæg af Puyol » 25.07.2011 13:16:26

Hej og tusind tak for udførlig rådgivning. Det er måske værd at nævne at jeg søgte hos US inden jeg fik afslaget i Sverige. Så i teorien ved de intet om det, med mindre der er kommunikation over broen så at sige.

Hvis man antager at hun bliver i Thailand og svaret er positivt fra US, så kan hun vel blot rejse herover når jeg er flyttet hjem til DK?

Jeg har været i dialog om et andet job, hvor jeg vil tjene betydeligt mere. Hvis ikke jeg får det, overvejer jeg da også at få min mor til at støtte op om det. Og det svar jeg umiddelbart fik fra Migrationsverket var, at man ikke kunne klage, men søge igen med "nye" oplysninger" såsom opsparing, nyt job blabla.

Det hjælper dog ikke på vores ferie-problem, og jeg overvejer stadig et besøgsvisum..

Derudover tager jeg nok lige og scanner afslaget og sender afsted..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2011 14:26:38

Ok og det må også siges at være i orden, hvis der kun er en administrativ instans for den slags afgørelser i Sverige. Det betyder så bare, at hvis man mener, en afgørelse er forkert, så må man indbringe sagen for de svenske domstole. Men i jeres tilfælde lyder det jo heller ikke til, at afgørelsen er åbenlyst forkert, hvis jeres rådighedsbeløb efter skat, husleje og transport er mindre end 6.000 SEK. Og så er der vel ikke noget at "klage over". Så kan I søge igen, såfremt dine forhold ændrer sig, eller der på anden vis fremkommer nye oplysninger, der har betydning for sagen.

Er det budget, som du har fremlagt for Migrationsverket, i øvrigt lavet efter, at du har fået tilpasset dit skattekort til, at du bor i Sverige (transportfradrag), og at du er gift og derfor kan overtage din kones ubenyttede bundfradrag i skatten?

For ellers kan "nye oplysninger" måske også bare være så simpelt som en mere korrekt opgørelse over, hvilket rådighedsbeløb, du har udsigt til at have fremover, når dit skattekort er blevet rettet til. Du kan ikke forvente, at Migrationsverket af sig selv skal tage hensyn til, hvis det forholder sig sådan, at du betaler alt for meget i skat, fordi du ikke har fået ændret dit skattekort. Så det er dit eget ansvar at sørge for at få styr på den slags - før din kone søger om opholdskort.

Mht. jeres sag i Danmark, så er et af kravene for, at din kone kan få ophold efter EU-reglerne, at I skal flytte sammen til Danmark. Har I først afbrudt jeres samliv ved, at hun er rejst hjem til Thailand, er hun ikke omfattet af EU-reglerne mere. Så derfor er jeg bange for, at det ser noget sort ud med den sag, såfremt I rejser til Thailand sammen, og hun så bliver der. For de danske myndigheder vil jo så om ikke andet opdage, at hun ikke bor i Sverige sammen med dig, når I må bede dem om at sende hendes opholdskort til ambassaden i Bangkok.

Mit klare råd er derfor, at I må blive i Sverige, indtil I har fået ordnet sagen med de svenske myndigheder, og I begge er kommet tilbage til Sverige efter jeres ferie i Thailand.

Skulle I få ja fra US, så gælder forhåndsgodkendelsen i 6 måneder, og det skulle vel være rigeligt med tid til at få afsluttet processen med at få udstedt et opholdskort i Sverige. Og ellers må I jo bare søge nok engang i Danmark.

Det hele er jo blevet noget forvirret og rodet, fordi du er gået videre med trin 2) uden først at sikre dig, at trin 1) var i orden.

Puyol

Indlæg af Puyol » 25.07.2011 15:33:26

Jeg har faktisk ikke fået lavet mit skattekort om, da jeg tænkte at det ville komme som en "bonus" næste år. Og det med konens fradrag var jeg ikke helt klar over, men hun har vel ikke noget fradrag, eftersom hun ikke har arbejdstilladelse?

Men klart, jeg kan godt se at det er usmart at afbryde vores samliv. Så det vil jeg lade være med.

Ang. klage. Det eneste jeg kan se, skulle være, at de i deres beregninger på ingen måde har inddraget min opsparing. Men vi vælger at søge igen så at sige, under forbedrede forhold.

Grunden til at vi søgte i DK før afslaget, var at der var gået over tre måneder i Sverige uden noget som helst. Og at vi som sagt havde beregnet et halvt år til at gennemføre det. Synes jeg har læst om mange herinde, der har fået deres opholdskort efter ret kort tid.

Men ak, lad min lalleglade optimisme være en lærestreg for andre.

Jeg går lige i tænkeboks. Endnu engang tak :)

Besvar