Lige en gang til for Prins Knud (det er mig). Når jeg til august går på Skatteverket og søger om mit svenske personbevis, hvad skal jeg så have med?
- Ansættelseskontrakt
- Lejekontrakt/hyresbevis
- Sundhedskort
- Pas
- Kontoudtog?
Er der andre ting?
Hvad hvis min arbejdskommune i DK ikke vil udstede mit sundhedskort før min ansættelse træder i kraft 1. august og jeg gerne vil registrere mig som flyttet pr 1. august? Kan jeg vise mit gule sygesikringsbevis i mellemtiden?
Ansøgning hos Skatteverket
Re: Ansøgning hos Skatteverket
Er der slet ingen, der ved, hvad jeg skal gøre, når jeg ikke har mit sundhedskort?
Dit almindelige gule sundhedskort er det du behøver. Det såkaldt sørlige sundhedskort får du jo først når du er flyttet.
Desuden, flytter din mand med samtidigt? Og er du "person med tilstrækkelige midler" (dvs. arbejder du i DK)? I så fald skal du helst have de sidste 3 lønsedler med også.
Hvis du selv melder flytning først uden din mand, er ovenstående ikke nødvendigt. Så skal du formentlig bare have en lejekontrakt og dit pas med.
Desuden, flytter din mand med samtidigt? Og er du "person med tilstrækkelige midler" (dvs. arbejder du i DK)? I så fald skal du helst have de sidste 3 lønsedler med også.
Hvis du selv melder flytning først uden din mand, er ovenstående ikke nødvendigt. Så skal du formentlig bare have en lejekontrakt og dit pas med.
Min mand flytter på samme tid som mig. Men jeg har forstået det således, at det er hurtigere at få mit personnummer, hvis det kun er mig der søger i første omgang, og så få hans personnummer efter at Migrationsverket giver ham hans opholdskort? Vi kan naturligvis sørge for en fuldt oplyst ansøgning til Migrationsverket, så snart jeg har mit svenske personnummer. Men vi må se, hvem vi støder på på Skatteverket, det kan jo være, at sagsbehandleren rådgiver os til at starte med at få begge personnumre. Jeg er person med tilstrækkelige midler - jeg begynder mit arbejde i Hellerup 1. august, så jeg har ikke tre måneders lønsedler. Jeg vil til gengæld have min arbejdskontrakt og min kontoudskrift med mig. Jeg har vist 50.000 på min konto.
Hvis du er sikker på at du har alle nødvendige dokumenter til Skatteverket, så kan du godt skrive din mand på som medflyttande. Men hvis ikke, så vil det formentlig forsinke processen med dit personnummer også, og så er det bedre at du bare selv får personnummeret først. Det vigtigste er at en af jer har et personnummer, så I kan oprette bankkonto, telefon, internet og den slags. Og søge om svensk opholdskort til din mand, selvfølgelig