Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Thomas T

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af Thomas T » 13.07.2011 04:57:21

Dankshmer: Jeg skrev min kone på som medflyttande, og det var formentlig derfor de sendte os begge et personnummer samtidigt. Muligvis har de ændret praksis nu.
skaanebo skrev:Ingen grund til at spekulere så meget over det. Det er helt normalt. Det samme sker i Danmark, hvor man heller ikke kan få et dansk personnr., uden først at forevise en dansk opholdstilladelse eller et dansk opholdskort. Svenskerne er dog mere medgørlige, idet man somme tider godt kan få et svensk personnr., selv om man endnu ikke er i besiddelse af et svensk opholdskort, men det er altså ikke altid, man kan det. Det er i høj grad op til den enkelte sagsbehandler og dennes vurdering og kompetence og må derfor betegnes som en undtagelse snarere end hovedregel.
Jeg håber du tager fejl her. Sidst jeg talte med US, fortalte sagsbehandleren mig at min kone først vil få udstedt sit opholdskort når hun har fået et dansk personnummer.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 13.07.2011 05:36:32

Korrekt, man får ikke et cpr nr i DK før man har en eller anden form for opholdstilladelse at præcentere for borgerservice i den kommune man flytter til i DK.

andreasthage

Indlæg af andreasthage » 13.07.2011 08:48:29

Hej alle igen.

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. tilbage flytning til DK, hvor vi vil søge om famliesammenføring efter EU-reglerne:

1. Skal vi have en bolig klar, eller er mine forældres sommerhus godt nok i perioden vi leder efter nyt hus/lejlighed. Det er jo ikke sikkert at vi når at finde noget inden.
2. ¨Lejligheden vi bor i Sverige er lejet uden tidsbegrænsning fra april 2011 af, vi har en opsigelse på 3 måneder. Hvad gør vi? - vi har nu boet hér siden midten af maj og påtænker at søge om familiesammeføring efter EU reglerne til september - skal jeg opsige lejligheden fra 1 august? , så her jeg den jo til og med oktober. Eller vil det betyde at US kigger på lejligheden som tidsbegrænset. Jeg vil jo helst være fri for at fortsat betale husleje i Sverige efter jeg er flyttet tilbage til DK.
I øvrigt har jeg været nødsaget til at betale både kabeltv og fitness for det næste år, da man ikke kan have kortere abonnementer hér i Sverige.

3. Et sidste spørgsmål, nu hvor min kone har fået opholdskort i Sverige, må hun så påtage sig arbejde i DK eller er det kun i Sverige?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.07.2011 09:22:07

Thomas T skrev:
Jeg håber du tager fejl her. Sidst jeg talte med US, fortalte sagsbehandleren mig at min kone først vil få udstedt sit opholdskort når hun har fået et dansk personnummer.
Nej, det er lige modsat.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.07.2011 09:26:19

andreasthage skrev:
1. Skal vi have en bolig klar, eller er mine forældres sommerhus godt nok i perioden vi leder efter nyt hus/lejlighed. Det er jo ikke sikkert at vi når at finde noget inden.
I må bo lige hvor I vil, når bare I kan blive folkeregistreret der.
andreasthage skrev:
2. ¨Lejligheden vi bor i Sverige er lejet uden tidsbegrænsning fra april 2011 af, vi har en opsigelse på 3 måneder. Hvad gør vi? - vi har nu boet hér siden midten af maj og påtænker at søge om familiesammeføring efter EU reglerne til september - skal jeg opsige lejligheden fra 1 august? , så her jeg den jo til og med oktober. Eller vil det betyde at US kigger på lejligheden som tidsbegrænset. Jeg vil jo helst være fri for at fortsat betale husleje i Sverige efter jeg er flyttet tilbage til DK.
Du behøver ikke at bekymre dig om US, og du skal naturligvis opsige din lejlighed med 3 måneders varsel, når det er det, I har aftalt. Tidsubegrænset er tidsubegrænset, uanset hvor kort eller lang tid, I så har boet der.
andreasthage skrev:
3. Et sidste spørgsmål, nu hvor min kone har fået opholdskort i Sverige, må hun så påtage sig arbejde i DK eller er det kun i Sverige?
Hun må kun arbejde i det land, hvor I bor.

Twetty87

Indlæg af Twetty87 » 18.07.2011 20:09:23

Hej alle sammen...
Først og fremmest - hvad skulle vi dog gøre uden dette fantastiske forum...
Synes det er mere end positivt at danskere der er forelsket i det forkerte pas ;) - har et sted og mødes og udveksle facts og historier.

Jeg skal giftes med min forlovet til nov...
Det er første gang han kommer til Danmark, på turist visum - så det bliver dejligt.
Han ankommer i slutningen af okt.. Vi skal giftes i midten af nov.
Og så var planen at leje en lejlighed i Sverige pr.1.dec.
Som jeg kan forstå det herinde skal vi starte med at gå på Skatterverket - hvor jeg skal reg som borger. Og jeg skal medbringe: Pas, lejekontrakt, ansættelses kontrakt, de sidste 3 lønsedler, vielses dokument og mit tog kort. (Da jeg arb i Kastrup)
Derefter skal vi gå på Migrationsverket - hvor at jeg ved skranken skal sige at jeg ønsker at benytte mig af EU-reglerne (fri bevægelighed). Her skal jeg medbring: Mit og min mands pas, lejekontrakt, Kvittering fra skatteverket, vielses dokument, ansættelses kontrakt, 3 sidste lønsedler og gerne et dokument af min danske konto - med et par kroner el to ;)
Jeg skal dagen efter gå på borgerservice herhjemme - og reg mit selv som flyttet til udlandet. Og få det der specielle sygesikringskort.
Derefter skulle jeg gerne modtage mit svenske cpr-nr efter 2 uger.
Og jeg kan derefter oprette svensk bankkonto og få et svensk dankort - som så skal bevise at vi har vores gang i sverige.
Vi har planer om at være bosat i Sverige i ca.4 mdr - og efterfølgende søge tilbage til DK, via EU-reglerne.
Når vi så skal søge herhjemme, skal jeg medbring: Lejekontrakt, kvittering på indskud, kvitteringer på tog, kvitteringer på mad indkøb via mit svenske dankort og evt. kvitteringer på indbo forsikring og evt. et konto udtog og tlf regning. Vielses attest og mine papir fra Skatteverket og Migrationsverket.
Er der noget jeg er overset???
Og så har jeg lige et enkelt spørgsmål.. Hvis det nu tager mere end 4 mdr at få opholdskort til min mand - kan vi så stadig efter 4 mdr søge i DK efter EU-reglerne??? Vi kan jo godt bevise at vi har været bosat i et andet EU land i mere end 3 mdr!
Er der forresten nogen af jer, der har haft problemmer med at få holliday visum til jeres kæreste/mand/kone???? Eller er det forholdsvist let at få til Danmark? Jeg har udfyldt en invitation - og har svaret ja til følgende: at jeg vil forsørge ham, og at han skal bo hos mig.
Desuden har jeg vedlagt billeder af os sammen, kopi af fllybilletter og kopi af pas. Så de kan se at vi har mødt hinanden før....
Håber at i kan hjælpe med lidt feedback derude. Rigtig god aften til alle....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2011 09:29:27

Hvis din mand opholder sig i Sverige uden opholdskort og med et udløbet visum, så skal han bruge et nyt visum for lovligt at indrejse i Danmark. Det kan udstedes af den danske ambassade i Stockholm. Men et eller andet sted er det jo nemmere bare at blive i Sverige, til han har fået sit opholdskort.

Også fordi at hvis det trækker ud i så lang tid, så er det nok fordi, der hersker tvivl om, hvorvidt betingelserne overhovedet er opfyldt eller ej. Og så forsvinder den tvivl jo ikke ved, at I flytter videre til Danmark. Nærmest tværtimod må man sige. Mit generelle råd er derfor at sætte farten ned og få afsluttet et skridt i processen helt, før man tager det næste skridt.

Med hensyn til visum kommer det jo an på din forlovedes nationalitet. Er han fra et asylland, så kan der normalt ikke gives visum til besøg hos kærester eller forlovede. Og er han fra et immigrationsland, så kigger der på hans "tilbagevendelsesforudsætninger" for at vurdere risikoen for, at han bliver asylansøger eller illegal indvandrer i stedet for at rejse hjem.

Er han derimod fra et turistland, så gives visum til besøg hos kærester og forlovede rutinemæssigt, hvis:

1) Parterne kender hinanden personligt og ikke kun fra internettet mm.
2) Visumansøgeren ikke har indrejseforbud i Danmark
3) Visumansøgeren ikke er indberettet til SIS

Så om det er "svært" eller "let" at få visum, afhænger af alt det ovenstående.

Twetty87

Indlæg af Twetty87 » 19.07.2011 10:18:51

Han er tyrkisk statsborger....
Han har bestilt rejse forsikring på 3000 euro.
Han har penge på kontoen.
Og har papir fra sin arbejdsplads - der beviser at han har arbejdet der de sidste 3 mdr - har betalt skat. Og agter at vende tilabge til sit arbejde igen.
Så håber virkelig ikke at der opstår nogen problemmer.
Det eneste der gør mig nervøs, er at han endnu ikke har været i militæret.
Og han er altså 26 år...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.07.2011 14:27:52

Hvis din kæreste ikke er INDKALDT, og han har fået pas, så vil de svenske og danske myndigheder være ligeglade med hans militærtjeneste. Det er kun de tyrkiske myndigheder, der vil interessere sig for det.
mh
Rådgiver for ÆUG

devran

Indlæg af devran » 23.07.2011 17:17:57

Så er det værst tænkelige sket. jeg har nemlig mistet mit arbejde i dk.. men vores plan var at søge tilbage til dk, som det kan læses i det ovenstående, her ville jeg søge som "person med egne midler" men dette har nu ændret sig. ser det helt sort ud??
det skal siges at jeg er medlem af en a-kasse i dk.. vil det sige at vi skal vente med at søge indtil jeg finder nyt arbejde..og noget andet, kom jeg i tanke om er, nu hvor jeg er skal melde mig ledig i sverige, for at modtage lidt dagpenge..kan dette måske bruges som dokumentation for reelt ophold??? HJÆÆÆLP at miste jobbet har virkelig ødelagt hele vores plan.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 23.07.2011 17:55:06

Hvis du får dagpenge i DK, får du jo stadig nok penge til at forsørge dig og din kone, i hvert fald i US's øjne. Så hvis ellers I har råd, og har boet tilstrækkeligt længe i Sverige, så kan I sagtens flytte tilbage til DK.

Husk at dagpenge ikke er en social ydelse, men gælder på linje med anden normal indtægt.

Hvor du skal melde dig ledig ved jeg desværre ikke med sikkerhed, men et bud er den svenske arbejdsformidling. Snak med din A-kasse, de må vide det.

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 24.07.2011 09:33:53

Procedure ved ansøgning om opholdskort ved Migrationsværket i Malmø, 24/07/2011.

Ved indlevering af ansøgning om opholdskort bliver man nu bedt om at putte alle sine papirer i en blå kuvert og herefter putte denne i en dertil indrettet postkasse.

De opfordrer en til i videst muligt omfang at vedlægge originaler.

Kvittering for indlevering sendes med posten til den oplyste adresse.

Mvh.
DK

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.07.2011 10:04:15

devran skrev:Så er det værst tænkelige sket. jeg har nemlig mistet mit arbejde i dk.. men vores plan var at søge tilbage til dk, som det kan læses i det ovenstående, her ville jeg søge som "person med egne midler" men dette har nu ændret sig. ser det helt sort ud??
det skal siges at jeg er medlem af en a-kasse i dk.. vil det sige at vi skal vente med at søge indtil jeg finder nyt arbejde..og noget andet, kom jeg i tanke om er, nu hvor jeg er skal melde mig ledig i sverige, for at modtage lidt dagpenge..kan dette måske bruges som dokumentation for reelt ophold??? HJÆÆÆLP at miste jobbet har virkelig ødelagt hele vores plan.
Hvis du har været grænsegænger, altså boet i Sverige og arbejdet i Danmark, skal du overføres til en svensk a-kasse (fx ALFA-kassan) og modtage svenske dagpenge, hvilket er et mindre beløb end de danske, ca. 11.000 SEK efter skat om måneden. Og hvis du så efterfølgende flytter til Danmark uden at have fået job i Danmark, kan der godt opstå komplikationer, så den manøvre vil jeg rådføre mig med en ekspert i a-kasse-regler om, inden jeg ville gøre det. Jeg mistænker nemlig, at du så kun vil få svenske dagpenge med til Danmark og højst kan få dem med til Danmark i 90 dage.

devran

Indlæg af devran » 24.07.2011 15:22:55

av det ville ikke være godt at min danske akasse bare går ud,og jeg skal starte forfra hvad angår ancinnitet. men har i nogle ideer om vi overhoved kan få opholdskort viaeu reglerne når jeg er på dagpenge i sverige??

et andet spørgsmål, vil det være en fordel hvis jeg finder arbejde i sverige og arbejder f.eks 3/4 måneder og dernæst søger opholdskort til konen via eu reglen?? nogle ideer måske??

devran

Indlæg af devran » 24.07.2011 15:45:39

lige en tilføresel :D
måske udfra erfaringer er der så nogle ideer om US er gladest for at udstede ophholdskort hvis jeg er person med tilskrækelige midler eller er det bedre hvis jeg har været arbejdstager i sverige i nogle måneder??

Besvar