Visum til giftemål og indgivelse af ansøgning om FS

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MyloveisinCN

Visum til giftemål og indgivelse af ansøgning om FS

Indlæg af MyloveisinCN » 16.07.2011 19:55:00

Se evt for baggrund: viewtopic.php?f=6&t=7652.

Da det umiddelbart ser godt for os mht chancerne for FS, vil vi forsøge snarest.
I de første par måneder kan vi godt leve (sparsomt) af min løn.

Vi vil gifte os, og kort derefter søge om FS.
Jeg har et spm mht visum.
Hun har et "arbejdsvisum" der udløber 01/11-2011. Er dette visum ok at bruge privat ? og i denne sammenhæng ok, når man indgiver FS-ansøgningen (Hvor det kræves at man "Hvis man opholder sig lovligt i Danmark").

Hvis dette visum ikke er ok,og hun skal have alm. turist visum:
Når man skal sende en invitation i forbindelse med visum, er det godt eller dårligt at gøre opmærksom på hun er min kæreste ?

Det er en stor chance at tage at søge fra DK. Det betyder hun må sige stilling op, uden at være sikker på at kunne blive her.
Hvis i på nogen måde ser vores chancer som værende dårlige, så væk mig gerne fra min drømme.

Tak for et glimrende forum. Det hjælper mig til at se lidt lysere på tilværelsen, og fremtidige udfordringer :).
(Jeg skal nok melde mig ind :) )

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til giftemål og indgivelse af ansøgning om FS

Indlæg af mh1 » 16.07.2011 22:18:30

Et visum er et visum, og uanset, hvilken baggrund det er givet på, giver det lovligt ophold. Har man lovligt ophold i DK, på visum eller som visumfri, kan man indgå ægteskab.

Det er KUN asylansøgere og illegale indvandrere, der som hovedregel ikke kan indgå ægteskab.

Man skal blot ikke vente med at søge om prøvelsesattest til lige før ens opholdsret udløber, da der kan være 2-3 ugers ventetid, somme tider længere.

Man kan søge om fs, så snart blækket på vielsesattesten er tørt, igen uanset hvilken form for lovligt ophold, man har.
mh
Rådgiver for ÆUG

MyloveisinCN

Indlæg af MyloveisinCN » 24.07.2011 09:29:26

Tak for svaret.
Jeg skal lige have det skåret ud i pap. Du siger opholdet er lovligt, men er selve adgangen til schengen også problemfri; man skal ikke have samme intension som sidst?

Hvis alt går vel kommer hun i September :)
Så bliver step 1 i planen sat i gang.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.07.2011 10:55:24

Man har altså ikke pligt til at oplyse de visum-udstedende myndigheder om at man har overvejelser om at gifte sig, mens man er i DK på visum. Det er en fuldt lovlig handling :wink:

Kæresten skal bare søge almindeligt turistvisum. Der er ingen 'straf' for at gifte sig, udover alt det, man skal igennem for at få en fs efter danske regler - men det er da også slemt nok :mrgreen:
mh
Rådgiver for ÆUG

MyloveisinCN

Indlæg af MyloveisinCN » 25.07.2011 19:51:56

Det viser sig nu at hun har visum til DK der udløber 30. november og et Schengen visum der udløb 31. januar tidligere i år.
Kan man bruge visummet til DK, når det andet er løbet ud ?

Ellers må vi have søgt tourist-visum i en vis fart :)
Vi er i gang med at skaffe papirerne på at hun ikke er gift

Tusind tak for hjælpen so far, og hjælpen jeg skal bruge fremadrettet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.07.2011 07:46:49

Hvad er det for et "arbejdsvisum", hun har? Noget sådant har jeg aldrig tidligere hørt om i Danmark. Derimod kan man have en opholdstilladelse, der er givet med henblik på arbejde. Hvis hun har en sådan, og hvis den stadig er gyldig, så behøver hun ikke visum for at rejse til Danmark, eller for at blive gift her i landet.

Hvis hun aldrig har benyttet sin opholdstilladelse (har hun fået et greencard???) er det dog spørgsmålet, om den stadig er gyldig. Det må I nok hellere få afklaret hos Udlændingeservice, før hun rejser hertil.

MyloveisinCN

Indlæg af MyloveisinCN » 26.07.2011 19:22:09

Jeg fik en kopi af hendes pas i dag.
Hun har opholdstilladelse til slut november (type c).

Men schengen visummet udløb i februar i år.
Kan man komme ind i Schengen når man har opholdstilladelse, men ikke visum?

Ellers tager vi tourist visum, det lader til at være nogenlunde ligetil.

Update:
Jeg fandt dette link:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/v ... anmark.htm Ifølge denne skal hun ikke have visa med denne adgang eneste, finurlighed er at der placeret under "indrejse fra schengen-lande"

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.07.2011 21:48:07

Med en dansk opholdstilladelse kan man frit rejse ind og ud af Schengen. Folk, der bor i Danmark og er her for at læse eller studere, har jo også familie i hjemlandet og vil gerne hjem på ferie, eller de har måske behov for at foretage rejser til helt tredie lande. Og når en person bor i Danmark, ville det jo være helt meningsløst at belemre vedkommende med at skulle søge visum, hver gang han han har været på et kortvarigt besøg et andet sted.

Visumkrav har til formål at forhindre farlige personer i at komme ind i landet samt personer, der måske kunne tænkes at blive illegale indvandrere eller at ville søge om asyl. Og intet af dette er jo relevant i forhold til personer, der allerede bor i Danmark. Så derfor skal disse naturligvis ikke søge om visum for at rejse tilbage til Danmark.

Og nok så vigtigt for din kærestes situation, så behøver de heller ikke at fremvise en returbillet for at få lov til at rejse ind i Danmark. Din kæreste kan således trygt rejse på en enkeltbillet og dermed spare den ekstra udgift, som en returbillet ville være.

MyloveisinCN

Indlæg af MyloveisinCN » 27.07.2011 07:01:34

Tusind tak for svar.
De her regler er nyt for mig :) Så sparer vi en visum ansøgning.

Besvar