Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
camillacelik
Hey

Jeg har et meget stort spørgsmål
Min svigermor er i Ankara hun for det første tog hen til et konsulat eller firma eller hvad det var for de siger pr 1 april har de lavet nye regler med man skal aflvere papirene der og det koster så 64 lira og de bestiller en tid dagen efter til ambasaden.
Min svigermor skulle så betale 150 lira og 125 lira på ambasaden som vi godt vidste, men er der nogle der ved hvilket og hvem det er som vil have de 150 lira??? :;S
2. jeg forstår slet slet ikke at jeg har underskrevet og skrevet på at det er MIG som betaler ALT under opholdet. alligevel når hun afleverede ansøgningen til ambasaden sagde de alt så godt ud men hun skulle angive hun havde 2000 lira på sin konto?? HVAD F er det for noget når JEG nu skriver jeg betaler alt og har vedhæftet årsopgørelse + 3 sidste lønsedler??? Hun er i Ankara nu og prøver a gøre alt for a skaffe de 2000 lira til hendes konto... men det re jo ikke nemmt for en tyrkisk dame... jeg er helt lost får hun det eller ej :S:S:S
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Det første spørgsmål kan jeg ikke svare på, egentlig heller ikke det andet, det lyder RET urimeligt, at man skal vise så mange penge på kontoen, 500 TL burde være alt rigeligt, når man har en returbillet.
Hvis der er tid, så ville jeg foreslå en skriftlig klage, men du skriver det haster, så hvis I fra DK eller Sverige kan lave en hasteoverførsel til hende, kan hun have pengene på sin konto i morgen (ellers går der gerne op til 5 dage). I banken skal hun INSISTERE på at de godskriver pengene på kontoen STRAKS. Forhåbentlig har I penge nok på kontoen selv, ellers bed om at få bevilget et overtræk. Så må I tage klagesagen bagefter.
Det kan lade sig gøre, jeg fik hasteoverført 150.000 danske kroner fra DK og tvang banken her til at acceptere at det var en hasteoverførsel (ellers kan de nemlig godt lide at 'sidde' på især udenlandsk valuta i flere dage), og havde dem til min rådighed dagen efter her i Tyrkiet.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
camillacelik
jeg har ikke mulighed for at få et bevilget overtræk så jeg kan ikke hjælpe hende

... jeg forstår det slet slet ikke..
mmen hun har jo heller ikke angivet en retur billet?? Skulle hun det???? :O :O :O
den ville de nemlig ikke havde da min mand for 1 år siden søgte?
jeg forstår bare ikke at jeg underskriver det hele s om jeg betaler og så alligevel skal hun have 2000 lira på hendes konto det er næsten 10.000 for 3 mdr?? det er der jo ingen der bruger??????
-
fundiver199
Hvilket land søger din svigermor om visum til? De forskellige lande har jo forskellige praksis og administrative procedurer, så det er lidt vigtigt at vide, om hun f.eks. søger til Danmark eller Sverige.
-
camillacelik
hun søger noget så nemt som fra tyrkiet til sverige :S:S:S det simpelthen for underligt at jeg skriver under på jeg betaler alt og alligevel kræver de 2000 lira på hendes konto for a si ja :S
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Da I søgte visum til din mand, var det vel som ægtefælle til en EU-borger, og derfor behøvede han ikke returbillet.
Din svigermor skal vel kun på besøg? På almindeligt visum? Og så skal hun have en returbillet, rejseforsikring og et beløb, så hun kan betale for et måltid undervejs, dvs. som jeg skrev burde ca. 500 TL være tilstrækkeligt. Sverige plejer ikke at være mere strikse end DK. Har du mulighed for at ringe til ambassaden og spørge dem? Det krævede jo dog en indsats fra æug, før den danske ambassade bøjede sig og erkendte, at de burde instruere visum-ekspeditionskontoret i, at en sponsorerklæring er lige så god som en bugnende bankkonto.
I kan tjekke her, hvad der officielt kræves (og sponsorbrev indgår ikke):
http://www.vfsglobal.com/sweden/ankara/ ... uired.html
mh
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Ja som mh skriver, så burde en sponsorerklæring være lige så god som en bugnende bankkonto. Men returbillet og rejseforsikring, det slipper din svigermor ikke for at købe. Det er dog ikke altid, at ambassadeansatte har så meget styr på reglerne. Og her er "problemet" ved at søge visum til Sverige, at de svenske ambassader i modsætning til de danske også har kompetence til at give afslag. Så I er helt afhængige af, at det lykkes at nå til en forståelse med dem. Som mh siger, vil det måske være en god ide, om du "blander" dig i sagen ved som sponsor selv at kontakte sagsbehandleren på ambassaden og forsøge at få redet trådene ud.
Hvis du ikke allerede har fremsendt kopi af dine lønsedler til din svigermor, kan det måske f.eks. hjælpe sagen på gled, hvis du gør det nu. Du kan jo skrive et pænt brev (email) til ambassaden, hvor du henviser til, at det er dig, der skal finansiere din svigermors ophold i Sverige, og at du har tænkt dig at gøre det ved at bruge af den løn, som du får udbetalt hver måned.
Problemerne kan godt være opstået, fordi din svigermor har afleveret en noget ukomplet ansøgning.
-
camillacelik
jeg vidste ikke hun skulle have en retur billet og der har jeg måske ødelagt det hele ved ikke at sende med til hende??? SHIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
men hvis jeg nu sender en retur billet til hende hun kan vise dem imorgen er det så ok???
jeg prøver a ringe til dem imorgen selvom min svigermor nu har skaffet de 2000 lira på hendes konto :S:S:S og prøvet at sendt dem fax (som de siger de ikke har fået) de er sku ik ret søde PT den ambasade der

Håber bare hun får det visumm altså det jo bare for 3 mdr