Sverige EU regler masse spörgsmål

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Sverige EU regler masse spörgsmål

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2011 10:58:27

Ambassaden er galt på den. I skal bevise, at du enten opholder dig i Sverige eller har til hensigt at rejse til Sverige. Men I skal ikke bevise, at du har ret til ophold i mere end 3 måneder, og derfor er ansættelseskontrakt eller anden dokumentation for din økonomi ikke noget, som ambassaden må kræve.

Du må gøre ambassaden klart, at du opholder dig i Sverige jævnfør artikel 6 i EU´s opholdsdirektiv, der lyder som følger (i den engelske udgave):

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:EN:PDF

Article 6

Right of residence for up to three months

1. Union citizens shall have the right of residence on the territory of another Member State for a period of up to three months without any conditions or any formalities other than the requirement to hold a valid identity card or passport.

2. The provisions of paragraph 1 shall also apply to family members in possession of a valid passport who are not nationals of a Member State, accompanying or joining the Union citizen.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 13.07.2011 11:19:18

Et er teori noget andet praksis; i forbindelse med min mands visum ansøgning ved den svenske ambassade i Nigeria for at tilslutte mig i Sverige tilbage i 2009, blev jeg også bedt om at dokumentere tilstrækkelige midler udover huslejekontrakt, vigelsesattest og papir fra skatteverket på folkbokføring.

De fik en kopi af min svenske ansættelseskontrakt, og så var de tilfredseog visumet blev også udstedt promte.

Jeg foreslår Zombie at få fat i en svensk ansat på ambassaden, om ikke andre så ambassadøren, for her er der tale om ren cikane

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2011 11:32:02

Jeg tror ikke, at det er chikane, men snarere uvidenhed. Denne form for visumansøgninger er nemlig givetvis meget sjældne. Langt de fleste visumansøgere er jo således ikke omfattet af EU-reglerne. Og blandt dem, der er, vil unionsborgeren i mange tilfælde have opholdt sig i Sverige i mere end 3 måneder. Og så kan der jo godt stilles krav om, at unionsborgeren skal dokumentere at have ret til det.

Det kan f.eks. en tysk unionsborger så gøre ved at sende sin ægtefælle en kopi af sit svenske registreringsbevis. Men en dansk unionsborger har ikke et sådant, og må derfor sende dokumentation for, at hun har ret til ophold efter EU-reglerne i mere end 3 måneder, fordi hun er arbejdstager, person med tilstrækkelige midler eller en af de andre ting, som man kan være.

Det er jo for sent nu for Zombie, men for andre, der vil udnytte retten til fri bevægelighed som jobsøgende med danske dagpenge i 3 måneder, der må den generelle anbefaling nok være at sørge for, at ægtefællen befinder sig i Danmark på turistvisum på det tidspunkt, hvor man flytter til det andet EU/EØS-land, således at man undgår disse problemer og diskussioner med andre EU/EØS-landes ambassader.

krikris

Indlæg af krikris » 13.07.2011 13:06:59

Dette kan dog være en umulighed for os som har dristet sig til noget så suspekt, som at have giftet sig med en person fra asyllandegruppen ifølge visumkodekset.

Her er det ofte enten meget vanskeligt eller umuligt at få visum, selvom man er gift med hinnanden.

Vi har ikke andet alternativ en EU retten, og at denne efterleves reg bevis eller ej.

Zombie

Indlæg af Zombie » 13.07.2011 13:41:00

Tak igen for jeres svar.
Ja min mand blev väldigt provokeret af en indfödt ansat der, og gik helt galt idag da han
var på ambassaden og sagde en masse ting som nok ikke skulle have bleven sagt.
Nu kan jeg med "gläde" holde min 1 års brullypsdag helt alene imorgen.

Zombie

Indlæg af Zombie » 13.07.2011 18:18:21

Du får ändå inkomma med personbeviset som visar på att ni är gifta. Om du har varit i Sverige kortare än tre månader får du påvisa detta. Att du folkbokfört dig i Sverige visar att du har för avsikt att stanna i Sverige alltså inte som turist. Därmed bedömer ambassaden att det är relevant att få information om din anställning i Sverige samt ett personbevis som visar på att ni är anhöriga.

Om du inte inkommer med den begärda kompletteringen (senast den 20 juli), kommer ambassaden att fatta beslut utifrån de uppgifter vi har.

Fik denne besked af dem idag...og de vil have en ansättelse bevis...hvad kan jeg göre? Nogen forslag?

krikris

Indlæg af krikris » 13.07.2011 18:28:38

Var der ikke noget med at din mand skulle ind til militæret og kun havde udrejse til 13/7 for så er det ligesom for sent det hele eller?

Zombie

Indlæg af Zombie » 13.07.2011 18:31:51

jeg havde forstået det som den 15/7 men det var hans sidste mulighed for at sende ind visa ham mente

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2011 18:50:54

Det lyder meget mærkeligt, at man kan være indkaldt til militærtjeneste og alligevel have lov til at forlade landet - og dermed stikke af fra sin militærtjeneste - inden en given dato. Som krikris er inde på, så er det vist et åbent spørgsmål, om det overhovedet nytter noget som helst, at din mand får udstedt et visum til Sverige, da man kan formode, at de Egyptiske myndigheder nok ikke vil lade ham rejse ud af landet, før han har aftjent sin værnepligt.

Hvad angår jeres bataljer med den svenske ambassade, så ligner det lidt en taberposition, I er anbragt i. Ambassaden har jo således en vis pointe i, at når du har ladet dig folkeregistrere i Sverige, så bærer det jo i retning af, at hensigten er permanent bosætning.

Og ambassaden har jo fat i den lange ende derved, at hvis de trækker tiden ud lidt endnu, så kan du ikke længere dokumentere, at du har været i Sverige i mindre end 3 måneder, og så har de lov til at bede dig om til gengæld at dokumentere, at du er arbejdstager eller person med tilstrækkelige midler etc.

Så spørgsmålet er, om ikke denne kamp er tabt, og det er tid til at gå videre til Plan B. Som vel så må være, at din mand aftjener sin værnepligt, og så må I jo se, hvordan I kan finde ud af at holde kontakten vedlige i den tid.

Du kan jo besøge ham i Egypten, når han har orlov eller lignende, og hvis du har mulighed for det kan du også bosætte dig i Egypten, så I måske kan være sammen i friweekender eller hvordan det nu end fungerer, når man aftjener værnepligt i Egypten.

Zombie

Indlæg af Zombie » 13.07.2011 18:59:35

Det har altid väret sådan i Egypten at den der skal tjene värnepligt ikke må väre udenlansk gift, så bliver de automatisk fritaget. Den Egyptiske Army vil ikke have nogen af sine hemmeligheder taget til udlandet. Men den regel er åbenbart lavet lidt om siden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2011 19:06:23

Jeg ved ingenting om de Egyptiske regler for aftjening af værnepligt. Men hvad angår EU´s regler om fri bevægelighed, så er vi nok ved at være derhenne, hvor du må skaffe dig et arbejde i Danmark eller et andet EU-land, hvis I vil videre med sagen. Eller også må du undersøge, om det er muligt at tage dine danske dagpenge med til et andet EU-land nok engang på et senere tidspunkt. Og så må du sørge for, at din mand befinder sig i Danmark på visumophold, før du tager afsted næste gang.

Men det mest realistiske er nok, at din mand kommer til at aftjene sin værnepligt. Og så kan du jo til gengæld bruge tiden til at få gjort noget ved din jobsituation, så du er klar til at få ham hertil, når den tid kommer. Hvis jeres fremtid altså ikke ligger i Egypten eller et helt 3. sted.

Zombie

Indlæg af Zombie » 15.07.2011 10:34:01

Du får ändå inkomma med personbeviset som visar på att ni är gifta. Om du har varit i Sverige kortare än tre månader får du påvisa detta. Att du folkbokfört dig i Sverige visar att du har för avsikt att stanna i Sverige alltså inte som turist. Därmed bedömer ambassaden att det är relevant att få information om din anställning i Sverige samt ett personbevis som visar på att ni är anhöriga.

Om du inte inkommer med den begärda kompletteringen (senast den 20 juli), kommer ambassaden att fatta beslut utifrån de uppgifter vi har.

Fik det her af den svenske ambassade i Cairo.
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... 63_rev.pdf

Jeg fandt den her, er det noget jeg kan bruge til ambassaden i Cairo

Zombie

Indlæg af Zombie » 15.07.2011 10:35:28

side 35 på linket ovenstående

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.07.2011 10:46:12

Ja det vil være relevant at henvise ambassaden til side 35 i den vejledning.

Zombie

Indlæg af Zombie » 21.07.2011 15:49:58

jubii, min mand kommer imorgen med flyveren fra Cairo til Köbenhavn :D
Jeg sendte fölgende dokumenter til Ambassaden i Cairo:

De her er billeter og booking jeg har scannet ind:
!booking_hostal_sweden
!bus_ticket_Copenhagen (10 turskort, da jeg opholdt mig i KPH i 3 dage hos nogen venner för jeg tog over Sundet)
!plane_ticket_Karup-Copenhagen
!train_ticket_Copenhagen-Malmö

Min skatteopgörelse 2010, for og bagsiden:
Annual income 1of2
Annual income 2of2

Sögt om tilladelse om bankkonto, og de checkede mig af for kredit oplysninger:
Brevo_Personupplysning

Vores mobil number, scannet coveret og sim kortet sammen:
Comviq_Amigos_0704XXXXXX
Comviq_Amigos_07693XXXXX

Fik en familjebevis hos skatte´verketet, först vidste hun ikke hvad det var jeg mente hun printede flere forskellige ud til mig, jeg viste hende den mail fra ambassaden:
Familje_Bevis

Diverse ting, såsom scannet kvitteringer:
Familjeläkare_Mottagning
Handling_plan_Arbejdformidlingen_1of2
Handling_plan_Arbejdformidlingen_2of2
heimstaden_member
Hyra_Kontrakt
ICA_medlemskort
Fra Kvitto_11_05_16_til_11_05_17 til Kvitto_11_07_13_til_11_07_13
payment_Krifa_04
payment_Krifa_05
payment_Krifa_06

Mail fra dansk folkeregister jeg har "print screen saved":
No_Adress_In_Dk

Passport_Driver_licens

Gläder mig helt vildt til imorgen
Ambassaden har ikke väret samarbejdsvillig og jeg oplevet at få at vide, ring om 1 time, ring kl 17.00 eller imorgen tidlig kl 8.00, kontoret er lukket, der ikke nogen her du kan snakke med nu osv....Isär en mandlig A.H. min mand sagde han var arrogant og fortalte de dårligste vitser som MAN skulle grine af....
...så det ikke en fair behandling man får.
Så nu er det migrationverket näste gang, håber de har lidt mere samarbejdsvillig.

Besvar