Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
krikris
- Geografisk sted: denmark
1. Ja i skal vedlægge hyreskontrakt og dit svenske cpr nr bevis
2. Ja det er det der henvises til.
3. Ja og en hyres kontrakt sammen med cpr nr på dig med adresse svarende til hyreskontrakten
Vi vedlagde i sin tid (2009) mit svenske cpr nr., hyreskontrakt, samt min ansættelses kontrakt.
5 dage senere fik min mand sit opholdskort

-
Danskhmer
krikris skrev:1. Ja i skal vedlægge hyreskontrakt og dit svenske cpr nr bevis
2. Ja det er det der henvises til.
3. Ja og en hyres kontrakt sammen med cpr nr på dig med adresse svarende til hyreskontrakten
Vi vedlagde i sin tid (2009) mit svenske cpr nr., hyreskontrakt, samt min ansættelses kontrakt.
5 dage senere fik min mand sit opholdskort

Hej Kris,
Mange tak for dit oplysende svar. Grunden til at jeg spurgte er at der blot står "Enclose the following documents: civil registration certificate". Ud fra helheden vurderede jeg at der måtte være tale om min kones. Senere bliver der nemlig direkte spurgt efter mit, jf. "registration certificate of the Union citizen whom you are accompanying or joining." Hvis hun skal indsende sit eget 'civil registration certificate hos Migrationsværke er det jo en catch 22, for dette fik jeg nemlig at vide hos Skatteverket at hun ikke kunne få før hun havde søgt om opholdskort.

På den anden side, er det underligt at de spørger om det samme to gange, hvis de altså mener mit 'registration certificate.'
Har jeg forstået det ret, at jeg først kan gå på Migrationsværket, når jeg har modtaget MIT 'registration certificate' om 14 dage?
Ja, jeg ved godt at det muligvis er noget ordkløveri og at jeg blot bekymrer mig for meget.
På forhånd tak.
Venlig hilsen,
DK
-
krikris
- Geografisk sted: denmark
Om det er ordkløveri eller blot for kanselistisk formuleret skal jeg lade være usagt ,men ja det er dit cpr nr fra Skatteverket som skal bruges på Migrationsverket, som dokumentation for du en EU borger, der gør brug af sin ret til fri bevægelighed for sig selv og sin familie.
-
Danskhmer
Endnu engang tak, Kris. Du har været til uvurderlig hjælp.

-
devran
fundiver199 skrev:Hvorfor tage alle mulige sorger på forskud? Se nu bare at få søgt, og så kan du jo vende tilbage, hvis Udlændingeservice beder dig om mere dokumentation.
Nu er det således at mit ægteskab er self registreret i sverige..men jeg har ikke fortaget mig noget i danmark hvad angår registrering af ægteskab, bliver det automatisk sendt til DK ved evt tilbagevenden til dk? eller skal jeg også have registreret mig i dk før ansøgningen?
og sidste spørgsmål

det kommer nok ikke uforventet, men min arbejdsplads er begyndt at mumle om "at spare" og rygterner siger at nogle af os medarbejder kan risikere at blive fyret

, så tænker jeg at det måske vil ødelægge alle planerne om at vende tilbage til dk. hvis jeg nu bliver fyret og ikke har arbejde hverken i sverige eller danmark? jeg er medlem af en a-kasse, skal det siges.
men hvad kan jeg gøre i sådan en situation, hvis det bliver aktuelt? (håber det selvfølgelig ikke) vil det være helt håbløst at gøre brug af den frie bevægelihed..
-
fundiver199
Dagpenge fra en A-kasse er ikke en social ydelse, og en fuldtidsforsikret i en dansk A-kasse modtager cirka 16.000 om måneden før skat, hvilket er langt mere end starthjælpen for et gift par, der er cirka 10.000 om måneden før skat.
Så hvis du bare sørger for at finde et nyt job i løbet af de 2 år, hvor du kan få dagpenge fra A-kassen, så har det ingen som helst betydning for mulighederne for, at din kone kan få opholdskort i Danmark efter EU-reglerne, idet du med dagpenge fra en dansk A-kasse så rigelig lever op til kravet om at have "tilstrækkelige midler" i Danmark.
-
Danskhmer
Hej alle,
Tak for alle de gode svar.
Fundiver skrev: "Hvorfor tage alle mulige sorger på forskud? Se nu bare at få søgt, og så kan du jo vende tilbage, hvis Udlændingeservice beder dig om mere dokumentation."
Vil jeg godt kunne ansøge om min kones og barns opholdskort hos Migrationsværket inden jeg selv har fået mit cpr-nummer, som de udtrykkeligt spørger efter? Kan jeg evt. bare eftersende det?
Jeg har tænkt på at søge familiesammenføring i Danmark efter EU reglerne. Derfor er jeg i tvivl om jeg på ansøgningen om opholdskort under 'period of stay in Sweden' skal skrive 'permanent settlement' eller 'temporary settlement from ... to ...'
Hvad vil I råde mig til? På forhånd tak.
Venlig hilsen,
DK
-
Thomas T
Danskhmer skrev:Vil jeg godt kunne ansøge om min kones og barns opholdskort hos Migrationsværket inden jeg selv har fået mit cpr-nummer, som de udtrykkeligt spørger efter? Kan jeg evt. bare eftersende det?
Jeg vil stærkt fraråde det, medmindre du og din familie ikke har noget imod at vente lang tid på at få opholdskortene. Det er muligt at få ganske hurtig sagsbehandling på Migrationsverket, men det skal man ikke forvente hvis ikke man indleverer ALLE nødvendige dokumenter sammen med ansøgningen.
Jeg har tænkt på at søge familiesammenføring i Danmark efter EU reglerne. Derfor er jeg i tvivl om jeg på ansøgningen om opholdskort under 'period of stay in Sweden' skal skrive 'permanent settlement' eller 'temporary settlement from ... to ...'
På min kones ansøgning skrev vi permanent ophold. Det virkede fint.
-
Danskhmer
Tak for svaret Thomas.
Det er muligt at få ganske hurtig sagsbehandling på Migrationsverket, men det skal man ikke forvente hvis ikke man indleverer ALLE nødvendige dokumenter sammen med ansøgningen.
Skulle de bruge din kones cpr nummer da I ansøgte? Det synes jeg nemlig der ligges op til, når der på min kones ansøgning til Migrationsværket om opholdskort skrives, at man skal vedlægge 'civil registration certificate.'
Umiddelbart må jeg erkende, at jeg ikke forstår, hvorfor min kone, som ikke er EU-borger, fik besked på Skatteværket på at hun skulle gå på Migrationsværket uden at have fået et cpr nummer først. Og hvorfor hun først skulle vende tilbage til Skatteværket, når hun havde ansøgt om opholdskort. Er der mon tale om en sagsbehandlingsfejl?
Med venlig hilsen,
DK
-
Thomas T
Danskhmer skrev:Skulle de bruge din kones cpr nummer da I ansøgte? Det synes jeg nemlig der ligges op til, når der på min kones ansøgning til Migrationsværket om opholdskort skrives, at man skal vedlægge 'civil registration certificate.'
Nej, de skulle kun bruge mit. Men de fik begge to(eftersendt, desværre, det kostede 4 måneders ventetid), idet vi begge fik personnummer samtidigt.
-
skaanebo
Danskhmer skrev:
Umiddelbart må jeg erkende, at jeg ikke forstår, hvorfor min kone, som ikke er EU-borger, fik besked på Skatteværket på at hun skulle gå på Migrationsværket uden at have fået et cpr nummer først. Og hvorfor hun først skulle vende tilbage til Skatteværket, når hun havde ansøgt om opholdskort. Er der mon tale om en sagsbehandlingsfejl?
Med venlig hilsen,
DK
Ingen grund til at spekulere så meget over det. Det er helt normalt. Det samme sker i Danmark, hvor man heller ikke kan få et dansk personnr., uden først at forevise en dansk opholdstilladelse eller et dansk opholdskort. Svenskerne er dog mere medgørlige, idet man somme tider godt kan få et svensk personnr., selv om man endnu ikke er i besiddelse af et svensk opholdskort, men det er altså ikke altid, man kan det. Det er i høj grad op til den enkelte sagsbehandler og dennes vurdering og kompetence og må derfor betegnes som en undtagelse snarere end hovedregel.
-
Danskhmer
Thomas T skrev:Danskhmer skrev:Skulle de bruge din kones cpr nummer da I ansøgte? Det synes jeg nemlig der ligges op til, når der på min kones ansøgning til Migrationsværket om opholdskort skrives, at man skal vedlægge 'civil registration certificate.'
Nej, de skulle kun bruge mit. Men de fik begge to(eftersendt, desværre, det kostede 4 måneders ventetid), idet vi begge fik personnummer samtidigt.
Okay. Så I eftersendte altså jeres begge tos personnumre? Kan grunden til at min kone fik besked på at gå på Migrationsværket før hun kan få sit cpr nummer evt. skyldes at jeg skrev hende på som "medflyttande"?
-
andreasthage
Hej Danskhmer.
Min kone fik sit 5 års opholdskort 10 dage efter vi havde søgt, så det gik hurtigt.
Vi gav følgende dokumentation:
min kones pas, mit pas, mit svenske cpr nummer, mine 3 sidste måneders lønsedler, min ansættelseskontrakt, min leje kontrakt af lejligheden i Sverige, vores vielseskontrakt.
Jeg glemte at vedlægge min sygesikring, men det betød ikke noget.
Og ja det er korrekt at I skal først på Migrationsverket og søge om opholdskort, og når din kone så får det, så kan I gå på Skatteverket og søge om cpr nummer til din kone.
Det er ikke din kones cpr nummer de spørger efet hér "'civil registration certificate" det er dit cpr nummer, derfor er det vigtigt at du har fået det inden i søger om opholdskort til din kone.
-
Danskhmer
Et stort tak til jer alle for jeres uvurderlige hjælp. ÆUG er i sandhed et uundværligt forum for os som er tvunget ud i rum sø.
Med venlig hilsen,
DK
-
andreasthage
Hej alle igen.
Jeg har lige et par spørgsmål vedr. tilbage flytning til DK, hvor vi vil søge om famliesammenføring efter EU-reglerne:
1. Skal vi have en bolig klar, eller er mine forældres sommerhus godt nok i perioden vi leder efter nyt hus/lejlighed. Det er jo ikke sikkert at vi når at finde noget inden.
2. ¨Lejligheden vi bor i Sverige er lejet uden tidsbegrænsning fra april 2011 af, vi har en opsigelse på 3 måneder. Hvad gør vi? - vi har nu boet hér siden midten af maj og påtænker at søge om familiesammeføring efter EU reglerne til september - skal jeg opsige lejligheden fra 1 august? , så her jeg den jo til og med oktober. Eller vil det betyde at US kigger på lejligheden som tidsbegrænset. Jeg vil jo helst være fri for at fortsat betale husleje i Sverige efter jeg er flyttet tilbage til DK.
I øvrigt har jeg været nødsaget til at betale både kabeltv og fitness for det næste år, da man ikke kan have kortere abonnementer hér i Sverige.