(Revaldering)Kan vi komme tilbage til DK?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pollotricks
Geografisk sted: Nordjylland/Tyrkiet

(Revaldering)Kan vi komme tilbage til DK?

Indlæg af pollotricks » 10.07.2011 17:37:45

Hej alle sammen
Håber der sidder nogle der kan og vil hjælpe mig med mit spørgsmål, da jeg syntes reglerne er temmelig forvirrende :(
Jeg er fornyligt blevet gift med min mand i Tyrkiet.
Jeg og min mand vil flytte til Sverige til December når han kommer herop på visum, hvis jeg kan finde job og selvfølgelig lejlighed.

Mit spørgsmål er:

Kan jeg tage ham med tilbage til Dk efter at have arbejdet i Sverige i en periode? Jeg modtager nemlig pt revaldering men er færdig til December med min uddannelse. :D og syntes jeg har læst at der skal gå 4½ år før jeg kan søge om at få ham ind i Dk, er det rigtigt?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: (Revaldering)Kan vi komme tilbage til DK?

Indlæg af mh1 » 10.07.2011 21:06:48

Hvis du får job i Sverige, eller kan få dagpenge som dimmittend fra den uddannelse, du vil være færdig med, så kan I bruge EU-reglerne, og i givet fald vil I kunne flytte tilbage til DK efter 4-5 MÅNEDER.

Prøv at begynde med at læse her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
så kan du bedre lægge dine planer.
mh
Rådgiver for ÆUG

pollotricks

Indlæg af pollotricks » 11.07.2011 17:42:40

1ooo tak for svaret;-)
Jeg vil læse med det samme :D

Men du skriver arbejde i Sverige, jeg må os gerne arbejde i Dk bare jeg bor i Sverige ik?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 11.07.2011 18:54:25

Ja, du må gerne bo i et land og arbejde i et andet. Det er der ikke noget i vejen for. Men din ægtefælle må kun påtage sig arbejde i det land, hvor han på et givent tidspunkt bor. Det vil sige, at hvis han tager et arbejde i Sverige medens I bor der, skal han kvitte det i samme sekund I flytter tilbage til Danmark. Derefter må han finde noget her i landet i stedet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

pollotricks

Indlæg af pollotricks » 14.07.2011 19:30:04

Okay, er der også anderledes regler mht til arbejde, for her i Danmark skal man jo søge om arbejdstilladelse, skal man ik det i Sverige?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.07.2011 19:52:50

Hvis man har ophold som ægtefælle til en EU-borger, så har man ret til at arbejde - også før man får sit opholdskort. Problemet er at få arbejdsgivere overbevist om at man gerne må, selv om man ikke kan vise dem et opholdskort endnu.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 15.07.2011 10:21:17

Som supplement til mh's udmærkede svar skal man huske, at når man bruger EU-retten, er reglerne de samme i samtlige medlemslande. Plus Norge, Island og Schweiz. Der må således ikke være forskellige regler mellem eksempelvis Sverige og Danmark, når I søger efter EU-retten.

I opholdsdirektivet står, at der ikke udstedes en selvstændig arbejdstilladelse, hvis man har søgt eller fået opholdskort. Arbejdstilladelsen er så at sige indbygget i opholdsretten, og den opholdsret har man fra det splitsekund man har afleveret sin ansøgning om opholdskort til de kompetente myndigheder.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar