Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

devran

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af devran » 08.07.2011 01:36:40

mange tak for svaret :)

men lige et tillægsspørgsmål :)

jeg har nemlig boet i sverige siden november 2010, men på daværende tidspunkt var det ikke vores plan at flytte tilbage til DK, hvilket vi nu har bestemt os for nu..
men mit problem er at da det ikke var planen at rejse tilbage til dk, har jeg ikke tænkt over dette med "reelt og faktisk ophold" dvs har jo bare smidt kvitt osv ud, og havde ikke oprettet svensk konto osv.
MEN da vi nu har bestemt os, er vi selvfølgelig ops på at gemme alt dokumentation fremover.

spørgsmålet er nå vi engang søger om 3-4 måneder, skal jeg så kunne fremvise dokumentation tilbage fra november 2010? eller kan vi nøjes med dokumentation siden maj 2011 og til ca november/ december 2011? altså det er alligevel dokumentation for ca 6/7 måneders reelt ophold..

håber ovenstående giver mening :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.07.2011 05:00:34

I og med at mindstekravet kun er 10 uger, så må det være alt rigeligt. Men jeg forstår ikke lige helt den bemærkning med at du ikke har oprettet svensk konto, fordi du ikke havde tænkt dig at flytte tilbage til DK?? Det er da langt lettest at have en konto i det land, man bor i og det HAR du vel nu?

Og så bør man jo i almindelighed gemme kvitteringer i ca. 2 år (ikke på sådan noget som mælk og brød, men på tøj og brugsgenstande), af hensyn til muligheden for at reklamere, hvis der er fejl. Så den vane bør du tillægge dig fra nu af. Betaling af faste udgifter bør man under alle omstændigheder tilmelde til en eller anden form for automatisk betaling, så det bør du også få gjort, så du har kontoudtog der beviser overførslerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2011 09:22:19

Du har vel de mest grundlæggende ting såsom lejekontrakt og huslejekvitteringer, svensk personnummerbevis og dokumentation for, at du opsagde, solgte eller fremlejede din danske bolig? Og hvad med transport til og fra arbejde (hvis du arbejder i Danmark). Kan du ikke også dokumentere det?

Et eller andet sted så kan I da lige så godt bare smække en ansøgning af sted med det samme i stedet for at vente. Og hvis Udlændingeservice ikke mener, at I har dokumenteret nok, så kan I jo fremsende yderligere dokumentation til Integrationsmi-nisteriet, når I klager til dem. Man kan jo godt indsamle dokumentation, medens sagen behandles, så længe man blot stadig er bosat i det andet EU-land.

Hvad er det helt præcist for dokumentation, du mener, at du mangler?

devran

Indlæg af devran » 08.07.2011 15:30:52

Altså jo jeg har en lejekontrakt, som IKKE er tidsbegrænset, og har mine månedlige pendlerkort, samt tegnet indbo/ulykkesforsikring til mig og hustruen..
hvad angår bankkonto, så har jeg hidtil brugt mit danske, men på dennes kontoudtog kan det jo også ses at den er brugt en del i sverige.

nu har jeg ihvertfald oprettet en svensk konto :D og brugt denne i en måneds tid.

altså måske har jeg nok dokumentation, men man bliver jo bare så nervøs, det er trodsalt US der kæmpes mood :)

hvad kunne yderligere være tilfredstillende af dokumentation, hvis der skulle være nogle ideer...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2011 16:17:57

Hvorfor tage alle mulige sorger på forskud? Se nu bare at få søgt, og så kan du jo vende tilbage, hvis Udlændingeservice beder dig om mere dokumentation.

Twetty87

Indlæg af Twetty87 » 08.07.2011 18:10:23

Hej Thomas.

Min forlovet og jeg overvejer virkelig Sverige løsningen.
Vi har været sammen i 16 mdr - og er blevet enige om at tage det næste skridt, for at kunne være sammen.
Så han kommer til dk, på turist visum til okt. (1.gang i dk)
Mit spørgsmål er... Jeg har en andels lejlighed i DK - som vi selvfølgelig gerne vil bo i, når vi vender tilbage til DK, efter vores Sverige ophold.
Er det ok at jeg fremlejer min lejlighed i den periode vi bor i Sverige???
Jeg laver jo bare kontrakten - med 3 mdr opsigelses frist for begge parter.
Og lejer den ud til en veninde jeg kender.
Jeg får jo stadig adr og person nummer i sverige.
Jeg er fast ansat som souchef i Kastrup Lufthavn - og det blir derfor intet problem at flytte til Sverige i en periode. Det er jo bare en tur med toget.
Men hvor meget skal jeg have tilovers efter betaling af faste udgifter...
Kan det passe, at det virkelig kun er 6000 sek ifølge sveriges regler???
Håber du kan hjælpe :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.07.2011 18:33:38

Når du bor i Sverige, men arbejder i Danmark, anses du som person med tilstrækkelige midler, når du har mindst 6000 SEK til overs efter at alle faste udgifter er betalt. Og der er ikke nogen problemer i at fremleje din lejlighed, hvis din andelsboligforening tilllader det. Du skal bare sørge for at samle dokumentation for et reelt og faktisk ophold i Sverige sammen, dvs. fx pendlerkort, huslejekvitteringer, forsikring, oprette bankkonto, osv.

Twetty87

Indlæg af Twetty87 » 08.07.2011 19:32:44

tusind tak for dit svar skaanebo....
Så ser fremtiden meget lys ud for os...
Har normalt 6000 dk til mig selv efter alt er betalt...
Og havde endda tænkt mig at høre banken om de kan indstille lånet på min andel, så længe vi bor i sverige...
efter vi er godkendt i sverige og sender det til dk - og så forhåbentligt bliver godkendt...Hvor længe må han så opholde sig i dk?? skal vi søge hvert 2 år, ligesom hvis man får en alm opholdstilladelse...???
Han må gerne arb i dk - når vi er godkendt ikk...

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 08.07.2011 19:58:21

Det første opholdskort via EU retten gælder i 5 år. Derefter kan man søge POT uden at skulle opfylde et eneste af de mange mere eller mindre vanvittige danske regler. Ja din mand må gerne arbejde i DK.

Twetty87

Indlæg af Twetty87 » 10.07.2011 11:59:24

Et lille enkel spørgsmål mere :)
Hvilke papir skal jeg og min forlovet medbringe på et rådhus her i DK, for at blive viet???

krikris

Indlæg af krikris » 10.07.2011 12:09:43

mh har i en anden tråd skrevet følgende om hvad din tyrkiske forlovede behøver at medbringe for at blive gift i DK;

Kode: Vælg alt

Hvis I vil giftes i DK, så skal du og din kæreste henvende jer på vielseskontoret for at få en prøvelsesattest. 

Din kæreste skal have sit pas, nüfuz cüzdani og nüfus kayit örnegi med. Det sidste får han i sin hjemby (dvs. der, hvor han er tilmeldt adresse), på nüfus dairesi. Den skal oversættes, og han skal gå til sit lokale valilik og få en apostille (på tyrkisk 'apostil') på den, og derefter få den oversat til engelsk. Så skulle der ikke være mere, kommunen vil have for at udstede en prøvelsesattest

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 11.07.2011 11:25:40

Min kone datter og jeg var en tur forbi Skatteverket i Malmø. Her indleverede jeg lønsedler og arbejdskontrakt og fik taget kopier af vores pas. Min datter har dansk cpr-nummer i forbindelse med at vi blev gift d. 28/06. Sagsbehandleren sagde at min datter derfor godt kunne få svensk cpr-nummer og at dette vil blive sendt til os inden for 14 dage. Mht. min kone sagde han, at fordi hun ikke er EU-borger kunne hun først få et cpr-nummer, når vi havde været på Migrationsværket, og at dette kunne tage mange måneder.

Er dette normal praksis? Eller er der noget jeg har misforstået?

Med venlig hilsen,
DK

krikris

Indlæg af krikris » 11.07.2011 11:38:55

Nej det er en ganske normal fremgangsmåde, og intet at være urolig for. Få blot afleveret jeres ansøgning om opholdskort til migrationsverket snarest

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 11.07.2011 11:41:39

Tak Kris fordi du har reddet min nattesøvn. :D

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 11.07.2011 15:47:45

Hej Kris eller andre,

Jeg har lige et tillægsspørgsmål til ansøgningen om opholdskort på Migrationsværket.

1. I ansøgningen under Attachments (Dokument som du skal bifoga) står der, at min kone skal vedlægge 'civil registration certificate (folkbokföringsbevis), lease agreement (hyreskontrakt) or proof of purchase of a residence" Betyder dette at begge dele skal vedlægges eller enten det ene eller det andet?

2. I den engelske version står der, at der skal vedlægges: "registration certificate of the Union citizen whom you are accompanying or joining." Henvises der her til det folkbogføringsbevis (cpr-nummer) som jeg først modtager om 14 dage?

3. I den svenske version står der derimod: "handlinger som styrker att din anhörige fortfarande har uppehållsrätt i Sverige." Henvises der her også til det folkbogføringsbevis (cpr-nummer) som jeg først modtager om 14 dage eller noget andet?

4. Jeg er EU-borger og min kone er tredjelandsborger. På hvilken addresse i Malmö finder jeg den rigtige afdeling af Migrationsværket hvor ansøgningen skal indleveres? Er det:
a) Djäknegatan 16, 5th floor, 211 35 Malmö;
b) eller Östra Farmvägen 12;
c) eller Celsiusgatan 35?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,
DK

Besvar