Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

andreasthage

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af andreasthage » 30.06.2011 18:33:53

Hej Thomas, Skaanebo, Fundiver og jer andre.
Så fik min kone brev fra Migrationsverket. I brevet står der at de har accepteret hendes ansøgning og at hun har opholdsret i Sverige til 2016. Det fysiske opholdskort kommer med posten. Det tog altså kun 10 dage at få opholdskortet - imponerende og fantastisk. Mit grænsegængerkort/sundhedskort var altså ikke nødvendigt Thomas, men deriomod er min kone beviljet opholdskort pga. vi er gift og jeg har mit svenske personnummer, at jeg er EU borger og at jeg gennem mit arbejde og indkomst har tilstræklige midler til at forsørge hende.

Endnu engang vil jeg sige tak til jer alle sammen, og jeg vender helt sikkert tilbage, når vi flytter tilbage til DK, men nu vil vi nyde det her i Sverige, så vi blvier her nok længere end de 3 mdr, nok snarere et halvt år.

Mvh Andreas Thage

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.06.2011 18:49:07

Tillykke med det, nyd sommeren, og find et (bogstaveligt) smultronställe :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 30.06.2011 20:36:37

Grattis och ha en trevlig sommar i Sverge :D

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 02.07.2011 20:33:49

Hej,

Først og fremmest tak til alle der har skrevet de lærerige indlæg i dette forum. Jeg håber der en nogen der kan hjælpe mig med at kaste lys over de følgende spørgsmål.

Min baggrund er at jeg netop er blevet gift i Danmark. Min kone og barn, som nu er dansk i.flg. indfødsretslovens §2, er her på Schengen-visum som udløber primo august. Vi har lejet en fremlejelejlighed i Sverige fra 01/07/2011 og agter at søge familiesammenføring i Danmark.

Jeg søger jeres råd mht. følgende:

1. Mht. min datter er det da nødvendigt at vi registrerer og får cpr. nummer til hende i Danmark inden vi flytter til Sverige?

2. Hvis vi registrerer min datter i Danmark inden vi flytter til Sverige, vil vi da skulle ansøge om pas til hende inden vi flytter?

3. Hvornår vil det være bedst at folkebogføre os?

4. Når vi folkebogfører os vil det da være bedst at min kone registrerers som medflyttende eller at jeg folkebogfører mig alene først?

5. Mht. til at søge FS i Danmark, er det da nødvendigt at min kone og barn har fået opholdstilladelse i Sverige først eller kan vi søge, mens hun endnu er på processuelt ophold?
.
Jeg undskylder at der nok er nogen gentagelse mht. spørgsmål. Dette skyldes det store antal forum og emner, som det vil tage lang tid at gennemlæse. På forhånd tak.

Med venlig hilsen,
DK

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.07.2011 21:23:36

Danskhmer skrev:
1. Mht. min datter er det da nødvendigt at vi registrerer og får cpr. nummer til hende i Danmark inden vi flytter til Sverige?
Nej, det er ikke nødvendigt, men det kan være praktisk for hende senere i livet faktisk at have et dansk personnr.
Danskhmer skrev:
2. Hvis vi registrerer min datter i Danmark inden vi flytter til Sverige, vil vi da skulle ansøge om pas til hende inden vi flytter?
Nej, dansk pas kan hun også få efter at I er flyttet til Sverige, men det bliver så bare uden de sidste fire cifre i personnr.
Danskhmer skrev:
3. Hvornår vil det være bedst at folkebogføre os?
Givetvis når I faktisk flytter ind i jeres nye lejlighed i Sverige.
Danskhmer skrev:
4. Når vi folkebogfører os vil det da være bedst at min kone registrerers som medflyttende eller at jeg folkebogfører mig alene først?
Det afhænger nok af hvor i Sverige, I bosætter jer og dermed også af, om personalet er vant til at registrere medfølgende udenlandske ægtefæller til danskere. Fx er det ikke unormalt i Malmö, hvorimod det jo kan være den første sag af sin art for sagsbehandleren, hvis I bosætter jer i Kiruna.
Danskhmer skrev:
5. Mht. til at søge FS i Danmark, er det da nødvendigt at min kone og barn har fået opholdstilladelse i Sverige først eller kan vi søge, mens hun endnu er på processuelt ophold?
Din kone får IKKE processuelt ophold i Sverige, hvis I søger efter EU-regler. Hun har alle rettigheder fra samme øjeblik, hun indleverer sin ansøgning om opholdskort til Migrationsverket. Så om I søger først eller efter, det er en smagssag og afgøres jo af, hvor hurtigt I ønsker at returnere til Danmark. For god ordens skyld bør I dog vedlægge dokumentation for, at hun har søgt om et opholdskort i Sverige til US i Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2011 09:15:30

Det må desuden anbefales, at I helt fra start af er særlig opmærksomme på de krav til dokumentation for "faktisk og reelt ophold", som US stiller, hvis I ønsker at anvende EU-reglerne i Danmark. Og det lyder jo lidt, som om det er det, der er meningen med det hele?

Læs mere under "jeg vil..... flytte tilbage til Danmark".

Læs mere om EU-reglerne generelt i indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i forum under bekendtgørelser.

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 03.07.2011 20:01:03

Tak til Skaanebo og fundiver199 for jeres glimrende svar. De leder som det mange gange sker til yderligere spørgsmål, som jeg håber I ikke har noget mod at svare på.

Skaanebo du skrev:

"Din kone får IKKE processuelt ophold i Sverige, hvis I søger efter EU-regler."

Mener du dermed, at vi på Migrationsværket skal søge om ophold efter EU-reglerne og ikke de svenske regler? Er der en speciel procedure for dette i Sverige og findes der et ansøgningsskema som man på forhånd kan downloade og udfylde? Er der noget særligt vi skal være opmærksomme på i den anledning, når jeg er grænsegænger?

Kan jeg folkebogføre mig i Sverige inden at jeg har frameldt mig i Danmark?

På forhånd tak.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.07.2011 20:16:46

Hvis din kone opholder sig i Sverige, så kan I KUN søge efter EU-regler.

Hvis I ønsker at søge efter nationale svenske regler, skal din kone indlevere sin ansøgning til nærmeste svenske ambassade eller konsulat i sit hjemland. Hun kan IKKE aflevere sin ansøgning i Sverige. Gør hun det, vil den blive afvist, og hun vil blive sat på et fly hjem til sit eget land for at søge derfra.

Til- og fraflytning mellem Danmark og Sverige foregår kun et sted, nemlig i tilflytningskommunen i Sverige. Så det giver sig selv, at du kun kan gøre det, når du faktisk er flyttet til Sverige. Du skal intet foretage dig i forhold til folkeregistret i Danmark, men kun det i Sverige.

Ansøgningsskemaer findes på www.migrationsverket.se

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 03.07.2011 21:14:45

Kære Skaanebo,

Tak for dit hurtige svar. Skal jeg kunne fremvise dokumenter, der viser, at min kone og barn har (vil have) omfattende sygeforsikring i Sverige? Deres nuværende forsikring er den obligatoriske Schengen-forsikring, men den er kun gyldig indtil deres visum udløber.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,
DK

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2011 06:58:13

Nej sygeforsikring er kun nødvendig, hvis du skal studere i Sverige. Hvis du skal arbejde i Sverige, er de dækket af den skattefinansierede svenske sygeforsikring, Og skal du arbejde i Danmark er de dækket af "din" danske sygeforsikring som grænsegænger. Du betaler jo i den situation fuld skat til Danmark, og sygeforsikring for dig selv og din familie er altså en af de (få) ting, som du får til gengæld.

devran

Indlæg af devran » 07.07.2011 02:48:52

hilser pænt på alle..efter et godt stykke tid er jeg tilbage igen, og håber selvfølgelig på at få hjælp igen og og siger tak på forhånd ..
Spørgsmålene handler om tilbagevenden til dk via den frie bevægelighed..
1) skal jeg have fundet en lejlighed før min hustru aflevere en ansøgning om opholdskort i dk? Ret uklogt hvis nu vi får afslag ?
2) hvis vi får tilladelsen pga tilstrækkelig midler , da jeg idag bør i sverige og arbejder i dk, men jeg så mister mit arbejde efter tilladelsen er i hus, vil vi få frataget opholdskort igen? Det kan jo tage lidt tid at finde arbejde efter igen..
3) og til sidst, jeg har læst at efter fem års lovligt ophold i dk, så kan min hustru få permanent tilladelse, er det rigtigt? Altså at der ikk er andre krav der skal opfyldes?foreksempel efter danske nationale regler skal man optjent point via prøver osv..
Håber virkelig på svar og siger tusinde mange tak..

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 07.07.2011 05:56:48

1.nej, i kan godt søge en forhåndsgodkendelse mens i stadig bor i Sverige.
2.Du skal kunne forsørge din ægtefælle, og da du selvfølgelig er medlem af en A-kasse skulle det ikke være et problem
3.Korrekt, uden et eneste af de mange interssante danske krav via nationale regler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.07.2011 07:10:07

2) Hvis du eller din kone søger om sociale ydelser (bistandshjælp, starthjælp, revalidering) i løbet af de første 5 år i Danmark, kan hun miste sin ret til ophold. At du bliver arbejdsløs er derimod ikke noget problem, for som krikris skriver, så har du naturligvis sørget for at melde dig ind i en A-kasse, så du i tilfælde af ledighed kan få dagpenge fra A-kassen i op til 2 år.

devran

Indlæg af devran » 07.07.2011 10:30:13

Tak for hurtige svar,det er virkelig super

men jo selvfølgelig er jeg medlem af en akasse, jeg var bare i tvivl om det gik under en form for hjælp fra staten,og dermed have betydning for opholdskortet..

Men denne forhåndsgodkendelse,hvordan funker den? Står der måske en dato i denne, som betyder at vil være sat tid på,hvor lang tid vi har til at finde en lejlighed i dk før vi må rejse tilbage?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.07.2011 10:38:46

Den gælder i seks måneder

Besvar