HVAD NU!!!!!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
uffe

HVAD NU!!!!!

Indlæg af uffe » 29.06.2011 12:05:27

Hej!

Min kone og jeg er gift. Hun kom til Danmark den 17. april 2011, en måned senere (May 17, 2011) har vi ansøgt om familiesammenføring, men ind imellem blev jeg fyret fra mit arbejde den. 2 maj 2011. Jeg håbede at få løn for de 3 følgende måneder, men jeg fik intet.

Ansøgningen blev sendt i god tid, og vi opfyldte alle krav, men vi har ikke penge nu. Vi har denne situation, der skubbede mig hos Kommune til at ansøge om Kontanthjælp, da min bank ikke kunne hjælpe mig. Min sagsbehandler siger nu, at før de giver os de penge, hun kaldte US…jeg ved ikke om hvad de snakkede om….!!!!, også sagde hun til os, at dette kan give os alvorlige konsekvenser, hvis vi tager pengene, og jeg havde forklaret situationen godt, men jeg synes, at hun kun vil komplicere vores liv! Udover, Vi har afleveret ansøgningen 17 Maj 2011 og vi har ikke hørt noget fra US endnu! Er der nogen der ved, hvad der vil ske, hvis vi måske tage pengene og US siger straks, at de ikke kan gå videre med vores ansøgning skyldes, at vi tog Kommune penge? Jeg tror, der er en regel der siger, at man ikke burde have modtaget Kommune penge for en periode på 6 måneder ..... og vi agter at tage det bare én eller højest to gange så at vi kan komme videre . Jeg arbejde som Vikar nu, og jeg håber at starte et ny job snart. Jeg aldrig har taget Kommune penge alle de år jeg har boet her (8 år)! Kan nogen rådgive os, hvad vi virkelig kan gøre i denne situation?
Hilsen Uffe.

P.S: er det ikke muligt at betale tilbage pengene så at vores sag skal genoptagelses. Hvis US gi’ afslag…p.g.a Kommunens penge?

fundiver199

Re: HVAD NU!!!!!

Indlæg af fundiver199 » 29.06.2011 12:43:51

Hvis du modtager bistandshjælp eller starthjælp, så kan din kone ikke blive familiesammenført i 3 år efterfølgende. Det gælder uanset beløbets størrelse, og uanset om du senere betaler pengene tilbage. Hvorfor er du ikke medlem af en A-kasse? Så havde I jo undgået dette problem.

Noget andet er så, at hvis du kun har boet i Danmark i 8 år, så vil I jo sandsynligvis få afslag alligevel, fordi I ikke opfylder tilknytningskravet. Og hvordan vil du skaffe penge til en garanti på 63.400 kroner, hvis du ikke har noget job?

For mig at se er jeres ansøgning udsigtsløs under alle omstændigheder, med mindre du opfylder en af betingelserne for at få dispensation. Og i så fald er det uden betydning, at du modtager bistandshjælp.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.06.2011 13:33:45

@ uffe - er du dansk statsborger, eller er du fra et andet EU-land?

Hvis du er fra et andet EU-land, skulle I have søgt efter EU-reglerne, og det kan I fsv. stadig gøre. I så fald har det ikke nogen betydning, at du kortvarigt har modtaget kontanthjælp.
mh
Rådgiver for ÆUG

uffe

Indlæg af uffe » 29.06.2011 16:08:12

@ fundiver199 & mh

This is from New To Denmark website, and I am here on grounds of Asylum, and I have seen that a Public assistance matters if and only one has received it more than 6 months...does anyone know this rule?

so whar do you think then....after reading the lines below from the NewToDenmark.

Must you meet all requirements?
You should normally expect that all requirements must be met. However, there may be special situations in which you and your spouse/partner can be granted family reunification even though one or more of the requirements are not met.

The Immigration Service cannot make its decision about whether you and your spouse/partner can receive an exemption from one or more of the requirements until the Immigration Service has received and processed your application.

Below, you can read more about the special circumstances that can result in an exemption from one or more of the requirements.

In accordance with Denmark’s international obligations to protect the right to family life, exemptions from the following requirements can be granted to certain groups of applicants:

•the 24-year requirement
•the attachment requirement
•the housing requirement
•the collateral requirement
•the requirement that your spouse/partner not have received certain types of public assistance within the past three years
•the immigration test requirement
Exemptions can be granted if your spouse/partner in Denmark holds a residence permit on the grounds of asylum or Protected Status and still risks persecution in his/her country of origin.

M.M.S

Indlæg af M.M.S » 29.06.2011 16:22:07

Må man så gerne modtage penge fra sin A-kasse, hvis man bliver arbejdsløs?

uffe

Indlæg af uffe » 29.06.2011 16:51:56

I do not really know how they judge this , but as you can see from their own website it is possible to get an exemption...so if one knows better just let us know! Thanks.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.06.2011 17:27:33

Ja man kan få dispensation, hvis en konkret vurdering viser, at man ikke kan henvises til at bo i sin ægtefælles hjemland. Det er ikke nok, at man er flygtning, da forholdene i hjemlandet kan have ændret sig til det bedre, siden man fik den status.

Og ja hvis man får dispensation, så er det lige meget, om man ikke opfylder det ene eller andet krav. Og i jeres tilfælde gør det ingen forskel, om du modtager sociale ydelser eller ej. For der er i forvejen andre krav, som I heller ikke opfylder (tilknytningskrav, bankgaranti).

Det er en misforståelse, at sociale ydelser kun er et problem, hvis man har modtaget dem i 6 måneder. Det må være reglerne for erhvervelse af dansk statsborgerskab, du får blandet ind i sagen her. Men det er jo noget helt andet og har ikke noget med familiesammenføring at gøre.

Ved familiesammenføring må man ikke have modtaget sociale ydelser overhovedet de sidste 3 år. Heller ikke i 1 måned eller 2 uger. Men det er stadig irrelevant for jer, da der i forvejen er andre krav, som I heller ikke opfylder. Og det gør jo hverken fra eller til, om der er 2 eller 3 krav, som man ikke opfylder.

I skal under alle omstændigheder have dispensation, så det er det, I må håbe på. Og får I det ikke, så må I vel få en flygtningeadvokat til at hjælpe jer med at argumentere lidt bedre for, hvorfor det er farligt for dig at bo i din kones hjemland.

PS. Hvis du gerne vil have hjælp på engelsk, så skriv i forum "in english".

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.06.2011 17:29:38

M.M.S skrev:Må man så gerne modtage penge fra sin A-kasse, hvis man bliver arbejdsløs?
Ja det er kun ydelser efter Aktivloven og Integrationsloven, som er et problem i forhold til familiesammenføring. Det er nærmere beskrevet under "jeg vil... familiesammenføres", hvilke ydelser der falder og ikke falder ind under de to love.

Besvar